štvrtok 12. júna 2014

Metalový týždenník 2014

Týždeň 23: 1.68.6.

Burzum – The Days of Yore



Žáner: Ambient/Dark Folk
Pôvod: Bergen, Nórsko (teraz Limousin, Francúzsko)
Label: Byelobog
Ťažko sa tomu verí, ale The Days of Yore je už piaty album (a celkovo jedenásty) od návratuVarga Vikernesa z väzenia. Je jasné, že Varg je stále hladný po tvorbe novej hudby, aj keď sa už možno definitívne za ten čas rozlúčil so svojim unikátnym druhom black metalu. Varg sa vydal po ambientnej ceste, ktorá rozdelila fanúšikov na dva tábory. Čo sa týka samotnej hudby nového albumu, je veľmi upokojujúca, pomalá, raz za čas dosť temná a chladná. Jednoznačnú doménu tu vytvárajú jednoduché melódie na keyboardoch a keyboardové sample, niekedy sa tu objaví akustická gitara, alebo mandolína (aspoň si myslím že to je mandolína) a perkusie, ak sa niekedy vôbec objavia, sú naprogramované nejakým lacný midi programom. Celkovo produkcia je dosť minimalistická a pripomína mi skôr nejakú demonahrávku nahratú v obývačke (čo prakticky ním aj je). Je jasné, že od Varga sa nikdy nedočkáme kvalitnej produkcie, ale posnažiť sa trochu mohol :P. Samotná hudba je takmer presne rovnaká ako od ich predchádzajúcich ambientných albumov, starých či nových: strašne repetitívna s takmer minimálnym postupom v rámci piesní. Vokály sa tu objavujú naozaj zriedka a ešte k tomu sú takmer vždy hovorené, čo by nebolo zas až tak zlé, len Vargov hlas nie je práveže najmikrofónickejší a znie v niektorých miestach až smiešne. Ale najväčšie „terno“ (dôraz na úvodzovky) je v posledných dvoch skladbách, ktoré majú vyše 10 minút. Nebudem vám klamať: zaspal som pri nich a to som ich počúval bolo o šiestej večer, keď som bol ešte plný energie. Myslím že to hovorí za všetko. Ak máte problémy so spánkom, pustite si nový album od Burzumu a zaspíte ako bábo. Tým oldskúlových Burzum fanúšikom by som radšej radil sa tomuto albumu vyhnúť.
Keďže tento album sa nedá nazvať metalovým, nebudem ho (naštastie) číselne hodnotiť.


Son of Aurelius – Under a Western Sun



Žáner: Progressive Melodic Death Metal
Pôvod: Santa Cruz, USA
Label: žiadny
Táto mladučká kapelka zo Santa Cruz je jeden z tých, ktorých momentálny status v rámci známosti proste nechápem. Je to práveže veľmi málo známa kapela s kvalitami tých najväčších es v žánri. Ale všetko pekne poporiadku. Kapela hraje Progresívny metal so značnými prvkami melodického death metalu vďaka riffom celkom podobným moderným melodeathovým veličinám. Hudobnícka kvalita tejto kapely je ale vysoko nad týmito kapelami, keďže ich poriadne premyslené a komplexné kompozície, sólami, ktoré sú poriadne rýchle ale nikdy nie otravné, bezpražcová basa, ktorá dokáže rozprúdiť hudbu a samozrejme vokály, ktoré sú kvalitné v každej polohe: buď v čistom speve, growle či v screame. Samotné piesne majú síce komplexnú štruktúru, ale majú relatívne štandardné dĺžky, takže nejakých veľkých gitarových masturbácii sa nemusíte obávať. Piesne majú veľkú rôznorodosť, najdete tu takmer všetko od takmer čisto prog rockových skladieb až po brutálny death. Album je ale podľa mňa v niektorých momentoch dosť afektovaný a prílišne dramatický v miestach, kde by sa malo čakať niečo iné. Inak tento album je jeden z tých, ktorý si treba vypočuť, pretože kapiel takéhoto kvalitatívneho rangu ťažko nájdete.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10


Cloven Hoof – Resist or Serve



Žáner: Heavy/Power Metal
Pôvod: Wolverhampton, Veľká Británia
Label: High Roller
Cloven Hoof je jeden z NWOBHM kapiel, ktorá to nevzdáva ani po toľkých rokoch a nebojí vydávať nové albumy. Kapela sa ale počas kariéry dostatočne štýlovo zmenila na to aby zaujala aj mladšie publikum. Album je hraný v hybride heavy a power metalu a štandardných postupov. Riffy stále pripomínajú v mnohých ohľadoch 80te roky, ale sú tu prvky, ktoré by určite ľuďom žijúcich v tých časoch nenapadlo. Lenže hovoriť o úplne najnovších trendoch sa tu nedá hovoriť, keďže sa tu kapela stále drží tých klasických žánrových postupov. Najmodernejšie znejúci je tu ale vokalista, ktorý okrem typických spevov vie nahodiť aj riadne screamy. Kapele ale podľa môjho názoru chýba trochu cit pre kvalitné riffy a melódie, keďže síce všetko na albume šľape jak má, niečo výrazne zapamätateľné som tu nemohol nájsť. Napriek tomu nový Cloven Hoof je solídny album, ktorý má potenciál potešiť oldskúlových fanúšikov.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7/10


Equlibrium – Erdentempel



Žáner: Epic Folk Metal
Pôvod: Starnberg, Nemecko
Label: Nuclear Blast
Populárni folkmetalisti Equilibrium sa vracajú po štyroch rokoch s novým albumom. Ich mix epických a niekedy veselých folkových melódii s extrémnym metalom malo vždy svoje čaro a rovnako je to aj s ich novým počinom. Hlavnú úlohu tu zase robia spomínané folkové melódie, ktoré tiahnú každý jeden song vpred a tradičné metalové nástroje sú väčšinou síce veľmi solídnou a predsa len podporou. U Equlibrium to ale zaručuje známku kvality, keďže kapela bola vždy známa týmito veľmi živými skladbami pri ktorých človek má náladu nielen headbangovať, ale aj poriadne tancovať a to je jedno, či sú to rýchle či pomalšie skladby. Blackové či deathové škrekoty robia veľký kontrast inak veľmi veselej hudby, ako vždy. Vlastne sa vôbec nedá povedať, že na tomto albume sa objavuje niečo výrazne iné oproti ich predchádzajúceho materiálu. Takže týmto prichádza prirovnávanie s ostatnými albumami a tak trochu logické vyústenie, že kvalít ich prvých dvoch albumov sa proste nevyrovnáva, aj keď v mnohých prípadoch je k tomu veľmi blízko. Equilibrium teda naďalej robia to, čo robia najlepšie a krivého slova na tento album by fanúšikom nemalo ani napadnúť.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10


Anathema – Distant Satellites



Žáner: Progressive/Alternative Rock
Pôvod: Liverpool, Veľká Británia
Label: Kscope
Už dvanásty album týchto atmosférikov pokračuje v trende veľmi emocionálnej, pokojnej, ale aj veľmi silnej hudby, vďaka ktorej si vybudovala svoje jedinečné renomé. Veľmi spevavé vokály, keyboardové melódie, ktoré lahodia uchu a atmosféra smutná ale plná nádeje je presne tak ako pri minulých albumoch neoddeliteľnou súčasťou kapely. Atmosféra je na tomto albume alfou a omegou, rovnako ako pocit krásy a, ktorý sa týmto albumom ženie ako prekrásna víla. Už som spomínal keyboardové melódie, ktoré ťahajú tento album, sekundujú im teda ľahké gitary, ktoré sa vedia vystriedať s veľmi silnými melodickými linkami a bicie, ktoré taktiež dokážu posunúť kompozície do zaujímavých sfér. Počujem tu ale trochu zvýšené množstvo elektroniky a hlavne naprogramovaných bicích, ktoré podobne dokážu piesne vymaniť do iných priestorov. Spevy, či ženské či mužské, sú plné citu veľakrát sú hlavným dôvodom, prečo je tento album tak dojemný ako je. Takto by sa dali avšak vysvetliť aj ich predchádzajúce albumy, ale nemyslím si, že by sa mal niekto kvôli tomu sťažovať. Proste Anathema je azda jediná kapela svojho druhu a dôvod meniť sa vôbec nie je potrebný. Anathema proste spravili ďalší skvelý album, ktorý fanušíkov určite poteší.
Tento album avšak nebudem hodnotiť, keďže sa v žiadnom prípade nedá nazvať metalovým.


Tombs – Savage Gold



Žáner: Black/Sludge Metal
Pôvod: Brooklyn, USA
Label: Relapse
Tretí album mladej kapely, ktorá si už dokázala vydobyť si meno v extrémnom metalovom svete prináša nádielku nekompromisnej a temnej sily. Ich hudba by sa v skratke dala rozdeliť na takmer rovnakú porciu blackmetalu a sludgeu so všetkými ich typickými črtami. Ich až niekedy melodické blackové riffy s mnohými dvojkopákmi a blastbeatami, strieda až takmer doomové poňatie sludgeu, s mohutným basovým zvukom gitár a vykričanými vokálmi. Takéto spojenia prináša zvyčajne svoje riziká, ktoré ale Tombs hravo zvláda vďaka voľnými postupmi a poňatím hry, ktorý sa mnohokrát zdá až bez pravidiel. Avšak pri Tombs je tu až nečakane silná rovnováha medzi všetkými týmito elementmi do takej miery, že tento album znie až bežne pre poslucháča. Mal som ale pocit, že sa album po chvíľke trochu opakuje hudobnými témami a kapela sa nesnaží kráčať do iných teritórií. Našťastie toto všetko napravujú posledné dve skladby, kde kapela naozaj do tých teritórií zaskočí v plnej sile. Nový album Tombs sa určite oplatí vypočuť pre tých, ktorým temná a originálna hudba nie je cudzia, ale taktiež majú radi to staré známe.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10


Falconer – Black Moon Rising



Žáner: Power Metal
Pôvod: Mjölby, Švédsko
Label: Metal Blade
Už ôsmy album tejto švédskej formácie prináša power metal najvyššej kvality a nielen to. Aj keď drvivá väčšina albumu sa jednoznačne dá nazvať power metalom, chlapi chytajú prvky folk metalu, thrashu ba dokonca blacku v niektorých prípadoch. Hudobnícky je to fakt jeden náklad za druhým a to je jedno, či je to rýchla intenzívna skladba, či chytľavá spevavá vecička, kapela proste vie napísať kvalitný song bez toho aby sa snažili nejak príliš experimentovať či prekvapovať. Riffy sa ľahko vtesnajú do hlavy, rovnako ako spevy a sóla majú tú epickú hodnotu, ktorú by mal mať každý powermetalový album. Len mne osobne vadí na tomto celom jedna malá ale dosť dôležitá vec: vokály. Dobre, nie každý má kvality na to, aby dokázal svoje hlasivky poslať do stratosféry, ale sakra, trochu drsnosti na tie ťažké thrashové riffy by tu vážne bodli. Vokály sú kvalitné, nemyslite to v zlom, len spev na tomto albume by dobre sedel iba v tých najsladších momentoch a nie na celý album. Tak sa mi často stávalo to, že počas poriadnej nákladačky, ktorej by sa nehanbili ani tí najväčší thrashoví harcovníci, prišiel spev, ktorý túto náladu úplne skazil. Okrem tejto výčitky nemám nič iné čo by som tomuto albumu zazlieval. Pre mňa je to jednoznačne jeden z top power metalových albumov z tohto roka a rozhodne vám ju odporúčam.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10


Saor – Aura



Žáner: Atmospheric Folk/Black Metal
Pôvod: Glasgow, Veľká Británia
Label: Northern Silence
Tento jednočlenný projekt Andyho Marshalla, najviac známeho ako bývalého člena skupiny Falloch je síce aktívna iba rok, ale toto je už jeho druhý počin pod týmto menom. Tento projekt hrá vysoko atmosférický keltský folk/black metal so siahodlhými kompozíciami. Hudobne je to relatívne svižný album vďaka veľmi presvedčivému bubeníckemu výkonu (aj keď je celkom možné, že bicie boli naprogramované) prím hrajú väčšinou folkové nástroje spojené s keyboardami, ale aj gitary s ich riffmi a melódiami dokážu poriadne zatočiť so zmyslami. Vokály, ktoré sú inak poriadne pohansky znejúce, sa objavujú iba občas a ešte k tomu sú veľmi hlboko v mixe takže je možné ich dosť ľahko prehľadnúť. Samotná produkcia je tak povediac v lo-fi kvalite, čo ale pri hudbe, ktorá Saor produkuje môže len pomôcť. Napriek tomu si na ňu treba poriadne zvyknúť, kým sa ukážu všetky krásy tohto albumu. Nemôžem taktiež ani povedať, že je to celé vydarené od začiatku do konca, sú tam evidentné hluché pasáže kde sa nič zaujímavého deje a niekedy je dosť ľahké pri tomto albume stratiť koncentráciu. Musím ale povedať že projekt Saor je určite jeden z tých, ktoré každé pohanské srdce si nesmie nechať ujsť
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10




Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Voyager – V: Melodic Progressive Metal, Austrália
Loudness - The Sun Will Rise Again: Heavy Metal, Japonsko
Deep-Pression - Slave Of Events: Black/Doom Metal/Ambient, Poľsko/Taliansko
Phosphorus – Assassinat: Black/Thrash Metal, Kanada

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára