Metalový týždenník 2014
Týždeň
23: 1.6 –
8.6.
Burzum – The Days of Yore
Žáner: Ambient/Dark
Folk
Pôvod: Bergen, Nórsko
(teraz Limousin, Francúzsko)
Label: Byelobog
Ťažko sa tomu verí,
ale The Days of Yore je už piaty album (a celkovo jedenásty) od
návratuVarga Vikernesa z väzenia. Je jasné, že Varg je stále
hladný po tvorbe novej hudby, aj keď sa už možno definitívne za
ten čas rozlúčil so svojim unikátnym druhom black metalu. Varg sa
vydal po ambientnej ceste, ktorá rozdelila fanúšikov na dva
tábory. Čo sa týka samotnej hudby nového albumu, je veľmi
upokojujúca, pomalá, raz za čas dosť temná a chladná.
Jednoznačnú doménu tu vytvárajú jednoduché melódie na
keyboardoch a keyboardové sample, niekedy sa tu objaví akustická
gitara, alebo mandolína (aspoň si myslím že to je mandolína) a
perkusie, ak sa niekedy vôbec objavia, sú naprogramované nejakým
lacný midi programom. Celkovo produkcia je dosť minimalistická a
pripomína mi skôr nejakú demonahrávku nahratú v obývačke (čo
prakticky ním aj je). Je jasné, že od Varga sa nikdy nedočkáme
kvalitnej produkcie, ale posnažiť sa trochu mohol :P. Samotná
hudba je takmer presne rovnaká ako od ich predchádzajúcich
ambientných albumov, starých či nových: strašne repetitívna s
takmer minimálnym postupom v rámci piesní. Vokály sa tu objavujú
naozaj zriedka a ešte k tomu sú takmer vždy hovorené, čo by
nebolo zas až tak zlé, len Vargov hlas nie je práveže
najmikrofónickejší a znie v niektorých miestach až smiešne. Ale
najväčšie „terno“ (dôraz na úvodzovky) je v posledných
dvoch skladbách, ktoré majú vyše 10 minút. Nebudem vám klamať:
zaspal som pri nich a to som ich počúval bolo o šiestej večer,
keď som bol ešte plný energie. Myslím že to hovorí za všetko.
Ak máte problémy so spánkom, pustite si nový album od Burzumu a
zaspíte ako bábo. Tým oldskúlových Burzum fanúšikom by som
radšej radil sa tomuto albumu vyhnúť.
Keďže tento album sa
nedá nazvať metalovým, nebudem ho (naštastie) číselne hodnotiť.
Son of Aurelius – Under a Western Sun
Žáner: Progressive Melodic Death Metal
Pôvod: Santa Cruz, USA
Label: žiadny
Táto mladučká kapelka zo Santa Cruz je jeden
z tých, ktorých momentálny status v rámci známosti proste
nechápem. Je to práveže veľmi málo známa kapela s kvalitami
tých najväčších es v žánri. Ale všetko pekne poporiadku.
Kapela hraje Progresívny metal so značnými prvkami melodického
death metalu vďaka riffom celkom podobným moderným melodeathovým
veličinám. Hudobnícka kvalita tejto kapely je ale vysoko nad
týmito kapelami, keďže ich poriadne premyslené a komplexné
kompozície, sólami, ktoré sú poriadne rýchle ale nikdy nie
otravné, bezpražcová basa, ktorá dokáže rozprúdiť hudbu a
samozrejme vokály, ktoré sú kvalitné v každej polohe: buď v
čistom speve, growle či v screame. Samotné piesne majú síce
komplexnú štruktúru, ale majú relatívne štandardné dĺžky,
takže nejakých veľkých gitarových masturbácii sa nemusíte
obávať. Piesne majú veľkú rôznorodosť, najdete tu takmer
všetko od takmer čisto prog rockových skladieb až po brutálny
death. Album je ale podľa mňa v niektorých momentoch dosť
afektovaný a prílišne dramatický v miestach, kde by sa malo čakať
niečo iné. Inak tento album je jeden z tých, ktorý si treba
vypočuť, pretože kapiel takéhoto kvalitatívneho rangu ťažko
nájdete.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10
Cloven Hoof – Resist or Serve
Žáner: Heavy/Power Metal
Pôvod: Wolverhampton, Veľká Británia
Label: High Roller
Cloven Hoof je jeden z NWOBHM kapiel, ktorá to
nevzdáva ani po toľkých rokoch a nebojí vydávať nové albumy.
Kapela sa ale počas kariéry dostatočne štýlovo zmenila na to aby
zaujala aj mladšie publikum. Album je hraný v hybride heavy a power
metalu a štandardných postupov. Riffy stále pripomínajú v
mnohých ohľadoch 80te roky, ale sú tu prvky, ktoré by určite
ľuďom žijúcich v tých časoch nenapadlo. Lenže hovoriť o úplne
najnovších trendoch sa tu nedá hovoriť, keďže sa tu kapela
stále drží tých klasických žánrových postupov. Najmodernejšie
znejúci je tu ale vokalista, ktorý okrem typických spevov vie
nahodiť aj riadne screamy. Kapele ale podľa môjho názoru chýba
trochu cit pre kvalitné riffy a melódie, keďže síce všetko na
albume šľape jak má, niečo výrazne zapamätateľné som tu
nemohol nájsť. Napriek tomu nový Cloven Hoof je solídny album,
ktorý má potenciál potešiť oldskúlových fanúšikov.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7/10
Equlibrium – Erdentempel
Žáner: Epic Folk Metal
Pôvod: Starnberg, Nemecko
Label: Nuclear Blast
Populárni folkmetalisti Equilibrium sa vracajú
po štyroch rokoch s novým albumom. Ich mix epických a niekedy
veselých folkových melódii s extrémnym metalom malo vždy svoje
čaro a rovnako je to aj s ich novým počinom. Hlavnú úlohu tu
zase robia spomínané folkové melódie, ktoré tiahnú každý
jeden song vpred a tradičné metalové nástroje sú väčšinou
síce veľmi solídnou a predsa len podporou. U Equlibrium to ale
zaručuje známku kvality, keďže kapela bola vždy známa týmito
veľmi živými skladbami pri ktorých človek má náladu nielen
headbangovať, ale aj poriadne tancovať a to je jedno, či sú to
rýchle či pomalšie skladby. Blackové či deathové škrekoty
robia veľký kontrast inak veľmi veselej hudby, ako vždy. Vlastne
sa vôbec nedá povedať, že na tomto albume sa objavuje niečo
výrazne iné oproti ich predchádzajúceho materiálu. Takže týmto
prichádza prirovnávanie s ostatnými albumami a tak trochu logické
vyústenie, že kvalít ich prvých dvoch albumov sa proste
nevyrovnáva, aj keď v mnohých prípadoch je k tomu veľmi blízko.
Equilibrium teda naďalej robia to, čo robia najlepšie a krivého
slova na tento album by fanúšikom nemalo ani napadnúť.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10
Anathema – Distant Satellites
Žáner: Progressive/Alternative Rock
Pôvod: Liverpool, Veľká Británia
Label: Kscope
Už dvanásty album týchto atmosférikov pokračuje
v trende veľmi emocionálnej, pokojnej, ale aj veľmi silnej hudby,
vďaka ktorej si vybudovala svoje jedinečné renomé. Veľmi spevavé
vokály, keyboardové melódie, ktoré lahodia uchu a atmosféra
smutná ale plná nádeje je presne tak ako pri minulých albumoch
neoddeliteľnou súčasťou kapely. Atmosféra je na tomto albume
alfou a omegou, rovnako ako pocit krásy a, ktorý sa týmto albumom
ženie ako prekrásna víla. Už som spomínal keyboardové melódie,
ktoré ťahajú tento album, sekundujú im teda ľahké gitary, ktoré
sa vedia vystriedať s veľmi silnými melodickými linkami a bicie,
ktoré taktiež dokážu posunúť kompozície do zaujímavých sfér.
Počujem tu ale trochu zvýšené množstvo elektroniky a hlavne
naprogramovaných bicích, ktoré podobne dokážu piesne vymaniť do
iných priestorov. Spevy, či ženské či mužské, sú plné citu
veľakrát sú hlavným dôvodom, prečo je tento album tak dojemný
ako je. Takto by sa dali avšak vysvetliť aj ich predchádzajúce
albumy, ale nemyslím si, že by sa mal niekto kvôli tomu sťažovať.
Proste Anathema je azda jediná kapela svojho druhu a dôvod meniť
sa vôbec nie je potrebný. Anathema proste spravili ďalší skvelý
album, ktorý fanušíkov určite poteší.
Tento album avšak nebudem hodnotiť, keďže sa v
žiadnom prípade nedá nazvať metalovým.
Tombs – Savage Gold
Žáner: Black/Sludge Metal
Pôvod: Brooklyn, USA
Label: Relapse
Tretí album mladej kapely, ktorá si už dokázala
vydobyť si meno v extrémnom metalovom svete prináša nádielku
nekompromisnej a temnej sily. Ich hudba by sa v skratke dala rozdeliť
na takmer rovnakú porciu blackmetalu a sludgeu so všetkými ich
typickými črtami. Ich až niekedy melodické blackové riffy s
mnohými dvojkopákmi a blastbeatami, strieda až takmer doomové
poňatie sludgeu, s mohutným basovým zvukom gitár a vykričanými
vokálmi. Takéto spojenia prináša zvyčajne svoje riziká, ktoré
ale Tombs hravo zvláda vďaka voľnými postupmi a poňatím hry,
ktorý sa mnohokrát zdá až bez pravidiel. Avšak pri Tombs je tu
až nečakane silná rovnováha medzi všetkými týmito elementmi do
takej miery, že tento album znie až bežne pre poslucháča. Mal
som ale pocit, že sa album po chvíľke trochu opakuje hudobnými
témami a kapela sa nesnaží kráčať do iných teritórií.
Našťastie toto všetko napravujú posledné dve skladby, kde kapela
naozaj do tých teritórií zaskočí v plnej sile. Nový album Tombs
sa určite oplatí vypočuť pre tých, ktorým temná a originálna
hudba nie je cudzia, ale taktiež majú radi to staré známe.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10
Falconer – Black Moon Rising
Žáner: Power Metal
Pôvod: Mjölby,
Švédsko
Label: Metal Blade
Už ôsmy album tejto švédskej formácie prináša
power metal najvyššej kvality a nielen to. Aj keď drvivá väčšina
albumu sa jednoznačne dá nazvať power metalom, chlapi chytajú
prvky folk metalu, thrashu ba dokonca blacku v niektorých prípadoch.
Hudobnícky je to fakt jeden náklad za druhým a to je jedno, či je
to rýchla intenzívna skladba, či chytľavá spevavá vecička,
kapela proste vie napísať kvalitný song bez toho aby sa snažili
nejak príliš experimentovať či prekvapovať. Riffy sa ľahko
vtesnajú do hlavy, rovnako ako spevy a sóla majú tú epickú
hodnotu, ktorú by mal mať každý powermetalový album. Len mne
osobne vadí na tomto celom jedna malá ale dosť dôležitá vec:
vokály. Dobre, nie každý má kvality na to, aby dokázal svoje
hlasivky poslať do stratosféry, ale sakra, trochu drsnosti na tie
ťažké thrashové riffy by tu vážne bodli. Vokály sú kvalitné,
nemyslite to v zlom, len spev na tomto albume by dobre sedel iba v
tých najsladších momentoch a nie na celý album. Tak sa mi často
stávalo to, že počas poriadnej nákladačky, ktorej by sa
nehanbili ani tí najväčší thrashoví harcovníci, prišiel spev,
ktorý túto náladu úplne skazil. Okrem tejto výčitky nemám nič
iné čo by som tomuto albumu zazlieval. Pre mňa je to jednoznačne
jeden z top power metalových albumov z tohto roka a rozhodne vám ju
odporúčam.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Saor – Aura
Žáner: Atmospheric Folk/Black Metal
Pôvod: Glasgow, Veľká Británia
Label: Northern Silence
Tento jednočlenný projekt Andyho Marshalla,
najviac známeho ako bývalého člena skupiny Falloch je síce
aktívna iba rok, ale toto je už jeho druhý počin pod týmto
menom. Tento projekt hrá vysoko atmosférický keltský folk/black
metal so siahodlhými kompozíciami. Hudobne je to relatívne svižný
album vďaka veľmi presvedčivému bubeníckemu výkonu (aj keď je
celkom možné, že bicie boli naprogramované) prím hrajú väčšinou
folkové nástroje spojené s keyboardami, ale aj gitary s ich riffmi
a melódiami dokážu poriadne zatočiť so zmyslami. Vokály, ktoré
sú inak poriadne pohansky znejúce, sa objavujú iba občas a ešte
k tomu sú veľmi hlboko v mixe takže je možné ich dosť ľahko
prehľadnúť. Samotná produkcia je tak povediac v lo-fi kvalite, čo
ale pri hudbe, ktorá Saor produkuje môže len pomôcť. Napriek
tomu si na ňu treba poriadne zvyknúť, kým sa ukážu všetky
krásy tohto albumu. Nemôžem taktiež ani povedať, že je to celé
vydarené od začiatku do konca, sú tam evidentné hluché pasáže
kde sa nič zaujímavého deje a niekedy je dosť ľahké pri tomto
albume stratiť koncentráciu. Musím ale povedať že projekt Saor
je určite jeden z tých, ktoré každé pohanské srdce si nesmie
nechať ujsťMelódia: 7/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Voyager – V: Melodic Progressive Metal, Austrália
Loudness - The Sun Will Rise Again: Heavy Metal, Japonsko
Deep-Pression - Slave Of Events: Black/Doom Metal/Ambient, Poľsko/Taliansko
Phosphorus – Assassinat: Black/Thrash Metal, Kanada
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára