Metalový týždenník 2014
Týždeň
24: 9.6
– 15.6.
Arch Enemy – War Eternal
Žáner: Melodic Death
Metal
Pôvod: Halmstad, Švédsko
Label: Century Media
V posledných niekoľkých
mesiacoch sa o Arch Enemy rozprávalo viac než dosť a to najmä o
odchode Angely Gossow z kapely a príchode Alissy White-Gluz z The
Agonist. Podľa môjho názoru neexistovala lepšia náhrada za
Angelu, aj keď Alissa má veľa toho rozdielneho, hlavne čo sa týka
výzoru. Čo je ale u nej najdôležitejšie sú jej spevácke
schopnosti a týmto sa Angele dokáže vyrovnať hádam najlepšie.
Nový album tejto kapely prináša teda stále ten zvuk kapely, na
ktorý sú fanúšikovia zvyknutí. Tvrdé thrashovo tiahnuté riffy,
parádny výkon na bicích a extrémne chytľavé melódie, ktoré
dokážu rozospievať nejedno publikum. Alissa samozrejme robí to
ten perfektný ženský growl, ale na rozdiel od svojej
predchádzajúcej kapely, nie je tu ani jeden moment melodického
spevu. Písal som síce že Arch Enemy novým albumom pokračuje vo
svojom zabehnutom zvuku, sú tu dosť zaujímavé hudobné novinky,
na čele so symfonickými pasážami, ktoré sa v niektorých
piesňach objavia. Všetky tieto novinky neskutočne pomáhajú
celkovému zvuku albumu a môžem rovno povedať, že tento album
určite bude patriť medzi tie najväčšie klasiky kapely aj vďaka
nim. Naozaj som márne hľadal čo i len jednu slabú stránku
albumu, niečo, čo nemuselo sadnúť; proste každá pieseň je v
niečom výnimočná, buď to melódiami, nečakanými zvratmi, alebo
perfektnou energiou. Fanúšikovia Arch Enemy musia byť maximálne
spokojní s týmto albumom a ak ste boli skeptickí po odchode Angely
z kapely, nemusíte sa báť, pretože nový album Arch Enemy je
totálna pecka a nič iné ako plný počet si nezaslúži :)
Melódia: 8/10Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 10/10
Scamp – The Deadcalm
Žáner: Thrash/Groove Metal
Pôvod: Aarhus, Dánsko
Label: Scarlet
Druhý album tejto party a taktiež prvý s
novým spevákom Michaelom Bogballem (ex-Mnemic) ukazuje moderný
metal v tej svojej najčistejšej forme. Riffy sedemstrunových
gitár, ktoré sa opierajú hlavne na tie najhrubšie tóny vo veľmi
tesnom spojení s až mechanicky presnými bicími. Piesne sa držia
svojho až thrashovému základu, kde riffy s vykričanými vokálmi
riadne dávajú zabrať ušným bubienkam. Piesne sa síce držia
typickým postupom kapela vie nahodiť pasáže, ktoré sa mierne
vymykajú norme. Tento zvuk sa drží počas celého albumu a keďže
nie sú tu piesne, ktoré by sa príliš odlišovali rýchlosťou
alebo atmosférou, je tu tendencia opakovania podobných nápadov a
dosť dlhá stopáž albumu mu tomu taktiež nepomáha. Kapela Scamp
je ale napriek tomu veľmi solídna kapela a milovníci modernejšej
formy metalu si určite prídu na svoje.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7,5/10
Body Count – Manslaughter
Pôvod: Los Angeles, USA
Label: Sumerian
Kapela Body Count na čele s legendárnym rapperom
Ice-T sa vracajú po dlhom čase s novým albumom. Kapela Body Count
bola vždy unikátna svojim spojením hardcoru a rapu a inak to nie
je ani týmto albumom. Množstvo tvrdých riffov a mošovacích
pasáží s miernou príchuťou thrash metalu robia viac než len
solídnym doprovodom rapovému základu Ice-T. Tento album neznie
akoby jeden žáner by mal hrať prím v tomto albume, všetko práve
znie tak, akoby každý člen kapely bol si sám sebe rovným. Ice-T
má svoje tvrďácke gangsterské reči, ale aj mnohé humorné
momenty, vďaka ktorým je jeho výkon veľmi dobrý v rámci žánru.
Hardcorová hudba, ktorá ju sprevádza je na výbornej úrovni,
málokedy robí kompromisy kvôli spevu, má svoje veľmi chytľavé
momenty a dokonca sóla, za ktoré sa nemusia hanbiť ani majstri
žánru. Sú tu ale songy, ktoré by som považoval za takmer až
zbytočné a trochu kazili celkovú náladu. Taktiež tento album
neukazuje nič svetoborné a ak poznáte Body Count tak máločo vás
tu prekvapí. Nový Body Count prišiel po veľmi dlhom čase, ale
pre milovníkov rapu v metale určite mudelo to čakanie stáť za
to.
Melódia: 4/10
Tvrdosť: 6,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 7,5/10
Wretched – Cannibal
Pôvod: Charlotte, USA
Label: Victory
Štvrtý album týchto týpkov sa vezie v poctivom
modernom death metale a všetkými jeho vlastnosťami. Väčšina
albumu sa tiahne v trochu technickejšom ráze, teda klepačky, riffy
a sóla vo vysokej rýchlosti sú tu samozrejmosťou, ale zase nejakú
prehnanú gitarovú masturbáciu tu nečakajte. Album má tu aj dosť
deathcoreového zázemia, len na rozdiel od typického deathcoru tu
chýbajú breakdowny a nahrádzajú ich veľmi zaujímavé a
originálne vyhrávky, ktoré sú niekedy melodické, niekedy tichšie
a niekedy ešte intenzívnejšie ako zvyčajne. Riffy teda majú dosť
veľa variability a dokážu zapôsobiť pri každej „konfigurácii“,
rovnako ako vokály, ktoré ale stále sú čisto growlované či
screamované. Špeciálnu zmienku musím ale dať pasážam, ktoré
sa veľmi vymykajú bežnému zvuku albumu, tie sú totiž najväčším
highlightom celého albumu, vďaka svojej veľmi zaujímavej
atmosfére a celkovému odľahčeniu, ktorá sa niekedy rovná úplnej
kráse. Sú tu ale pasáže, pri ktorej sa kapela až príliš snaží
napriek tomu zanechať svoj typický zvuk, čo vyústi k takmer
opakujúcim momentom v rámci albumu. Wretched ale týmto albumom
určite vykazuje svoju nesmiernu kvalitu a tento album určite
odporúčam.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Trap Them – Blissfuck
Pôvod: Seattle, USA
Label: Prosthetic
Trap Them si za svoju celkom krátku kariéru
dokázali vybudovať dosť kultový status vďaka svojemu temnému a
poriadne drvivého grindu s príchuťou crustu. Tak ich štvrtý
album bol pochopiteľne očakávaný ako niečo podobné. Lenže Trap
Them určite ľudí prekvapili hneď niekoľkými vecami. Za prvé,
ich zaujímavý koncept menovania skladieb podľa dní týmto albumom
končí a za druhé, sú tu dlhšie skladby, ktoré by sa dali
považovať až nezvyčajne dlhé na žáner. Hudobne to pokračuje
presne podľa toho drvivo-temného grind/crustu na ktorý nejedno
ucho začne vibrovať z ich intenzity. Poriadne hustý zvuk gitár, k
tomu tie pravé riffy a solídne bicie dodávajú veľké množstvo
energie a frustrovaco-kričiace vokály pridáva k tomu podpis. Lenže
je tu aj veľké množstvo spomalených pasáží, ktoré dodávajú
až nečakanú hĺbku a týmto sa tento album najviac odlišuje od
ich predchodcov. Album ale podľa môjho názoru kvôli tomu stráca
dosť zo svojej intenzívnej atmosféry. Trap Them teda vydáva ďalší
album plný intenzity, ktorý dokáže vyvolať mohutné reakcie
spojenú s nie až tak vydarenými spomalenými pasážami.
Melódia: 2,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8/10
Incantaion – Dirges of Elysium
Žáner: Death Metal
Pôvod: Johnstown, USA
Label: Listenable
Ďalšia death metalová legenda sa vracia so svojim
novým albumom a učí mladú generáciu ako sa to naozaj robí.
Husté, temné a miestami až brutálne riffy sú tou najhlavnejšou
ingredienciou ich najnovšieho počinu a je jasné, že títo
veteráni sú natoľko skúsení, že každý z nich bude mať vysokú
účinnosť. Piesne sa málokedy dostávajú do nejakej extrémnej
rýchlosti, sú tu zväčša strednotempové songy s množstvom
spomalených pasáži či dokonca piesní, ktoré len pridávajú na
intenzite. Vokály sa málokedy dostávajú z jednej tóniny, ale to
v tomto prípade až tak nevadí, pretože len dávajú priestor na
tie masívne riffy, ktoré tento album sprevádzajú. Tento album by
som považoval jeden z tých, ktorých by som ani neodporúčal
počúvať ľuďom so slabšou povahou, keďže tá temnota je tak
intenzívna že môže to mať pre týchto ľudí dlhodobé následky.
Incantation proste spravili album, ktorý ani na sekundu nestráca so
svojej intenzity a milovníci žánru budú len krochkať blahom.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Meadows End – Sufferwell
Žáner: Symphonic/Melodic Death Metal
Pôvod: Örnsköldsvik, Švédsko
Label: žiadny
Druhý album tejto švedskej formácie sľubuje
deathmetalovú dávku so značným symfonickým zastúpením. Hudobne
sa to teda do bodky zapĺňa, len otázne je či sa tieto dve odlišné
žánre u tejto kapely dokážu skombinovať aby to bolo bez
kompromisov. Musím povedať že nie. Death metalové pasáže sú
museli byť melodickejšie aby ladili spolu so symfóniou a symfónia
na druhej strane musela trochu ubrať zo svojej pompéznosti aby
zostalo miesto pre death metal. Inak sú tu celkom dobré nápady,
zaujímavé aranžmány a hlavne piesne ktoré majú dušu. Kapela sa
nebojí pridať melodické vokály na miesta, kde je to vhodné a na
miestach, kde tvrdosť hrá prím, je tam jasná suverénnosť u
členov. Ale v dnešnej dobe, kde spájanie symfónie s death metalom
je celkom bežné, sa tento album trochu stráca kvôli jasnými a
trochu predvídateľnými postupmi a malým počtom skutočne
pamätných momentom. Meadows End ale ukazuje svoju kvalitu a je tam
evidentná ambícia stať sa celkom úspešnou.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 7,5/10
Deathstars – The Perfect Cult
Pôvod: Strömstad, Švédsko
Label: Nuclear Blast
Deathstars je kapela, ktorá si získala status milovanej kapely od jednej skupiny ľudí a nenávidenej od druhej skupiny. Ich jednoduchý, klávesmi ťahaný industrial metal na čele s baritónovým „spevom“ (podľa mňa to ani spev nie je) priniesol pre nich slávu, ale aj mnoho posmešných reakcií. Takže ako sa drží ich nový počin? No pravdepodobne asi tak, ako by to každý očakával, všetko je tu rovnaké. Úplne jednoduché songy, v ktorých klávesy hrajú absolútnu dominantu, vokály ponúkajú svoju unikátnu príchuť a všetko ostatné, teda gitary, basy aj bicie, sú len akoby na pozadí. V minulosti tento štýl slávil dosť značný úspech a kapela sa dosť mylne nazdáva, že opakovanie všetkých elementov svojich štýlov bude sláviť úspech večne. Ako dobre tento album obstojí u publiku, čo sa týka predajnosti, je ešte otázkou budúcnosti, ale to čo môžem o tomto albume povedať, že okrem trochu pochmúrnejšej atmosfére oproti ich predchádzajúcim albumom, tu proste nevidím nič nové. A to ich veľmi jednoduchej tvorbe vôbec nepomáha. Fanúšikovia kapely si stále nájdu to svoje, lenže aj oni musia uznať, že tejto ešte stále mladej kapele dochádza šťava.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 1,5/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 4/10
Darkest Era – Severance
Pôvod: Belfast, Veľká Británia
Label: Cruz Del Sur
Druhý album tejto kapely zo Severného Írska ponúka to, čo vedia najlepšie práve oni – keltský metal hocijakej podoby. Keď si ale spomenieme na keltský metal z Írska, tak pre mnohým napadne iba jedna kapela – Primordial. A práve túto kapelu mi nový album Darkest Era pripomína. Lenže našťastie nejedná sa o nejakú bezduchú kopírku, keďže Darkest Era má jednoznačne svoje vlastnosti. Asi jediná skutočná vec, ktorá sa veľmi podobá Primordial sú vokály. Tento epický, dramatický a melodický vokál hrá prím v tomto albume, aj keď samozrejme ostatní členovia kapely tiež nepostávajú vzadu. Kapela hraje klasický heavy metal, ktorý by ste bez problémov našli v klasických nahrávkach z 80-tych rokov. Pridajte k tomu občasné blackové a folkom inšpirované pasáže (nie, folkové nástroje tu nenájdete) a máte perfektný príklad keltského metalu, ktorý pohladí uši. Piesne majú vždy niečo do seba, aj keď úprimne nevykazujú nič naozaj inovatívne. Trošku mi tam vadila slabšia produkcia a na môj vkus bolo tých keltských motívov trochu málo, myslím si že nový album Darkest Era si obľúbia množstvo ľudí zaujímajúcich sa o tento žáner.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Profetus – As All Seasons Die
Pôvod: Tampere, Fínsko
Label: Svart
Tretí album týchto tajomných fínov prináša to najtemnejšie, najmelancholickejšie a najdepresívnejšie vyznenie hudby, aký si môžete predstaviť. Ich druh Funeral Doom Metalu sa drží v tých pomalých vodách, na ktorých sú znalci žánru zvyknutí. Veľmi dlhé a ťahavé riffy, ktoré sú podporované rovnako pomalými bicími, ktoré búšia v samotných hĺbkach tých najtemnejších zákutí podzemia a orgány, ktoré len podporujú túto bezútešnú, ale napriek tomu krásnu atmosféru. Vokály sú ponorené hlboko v mixe, ale môžete očakávať pohrebné growly aj depresívne spevy, ktoré perfektne sedia s celkovou atmosférou. Produkcia na tomto albume je ale možno až príliš preechovaná a mal som pocit že na zvuku bicích potrebovalo ešte trošku popracovať. Taktiež album je až šokujúco krátky, máte tu 4 skladby (z toho jedno je intro) v celkovej dĺžke 36 minút, čo je sakra málo na to, aby sa človek dokázal naplno ponoriť do tej funeral doomovej atmosféry a tak album prejde skôr než si to stihnete uvedomiť. Pre funeralových nadšencov je to určite pekný album, ale v mnohých ohľadoch tu chýbajú veci, ktoré pomáhajú ma naplno ponoriť do temnej melanchólie, o čo v tomto žánri vlastne ide.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 6,5/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť počuť:
Appalachian Winter - The Epochs That Built The Mountains – Symphonic Black Metal, USA
Pillory - Evolutionary Miscarriage – Technical Brutal Death Metal, USA
The Atlas Moth - The Old Believer – Atmospheric Sludge/Stoner Metal, USA
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára