štvrtok 5. júna 2014

Metalový týždenník 2014

Týždeň 22: 26.531.5.

Marty Friedman – Inferno



Žáner: Progressive Metal/Shred
Pôvod: Washington, USA (teraz Tokyo, Japonsko)
Label: Prosthetic
Gitarová legenda Marty Friedman je späť so svojim novým albumom v ktorom ukazuje svoje nesporné kvality. Ako sa dá čakať od podobných gitaristov ako je on, tento album sa sústredí hlavne na jeho gitarovú hru, ktorá udiví nejedného gitarového experta. Len otázkou vždy ostáva, či samotná hudba týmto nepotrpí. Našťastie môžem rovno odvetiť že piesne majú svoju dušu, svoju hlavu a pätu a rozhodne aj svoju kvalitu. Taktiež piesne sú veľmi rôznorodé a nájdete tu prakticky všetko od pomalých balád až po takmer death metalové songy. Väčšina piesní je síce inštrumentálnych, ale obsahujú množstvo zaujímavých hosťujúcich hudobníkov, ktoré dodávajú vlastnú príchuť. Čo sa týka vokalistov, ktorí sa občas objavia na albume, tak sú dosť kvalitné a od veľmi známych hudobníkov a niektorí pre mňa boli vzhľadom k hudbe veľkým prekvapením. Tento album je veľmi solídnym albumom od Martyho, ktorý si každý gitarový šialenec nesmie nechať ujsť, ale aj ostatní môžu mať veľa z tohto albumu.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10



Vanhelgd – Relics of Sulphur Salvation



Žáner: Death Metal
Pôvod: Mjölby, Švédsko
Label: Pulverised
Aj keď Vanhelgd je dosť mladá kapela a toto je ich tretí počin, jednoznačné prirovnania sa tu môžu dať na tú najoldskúlovejšiu formu švédskeho death metalu koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokoch. Dominuje tu hlavne ten ešte stále neprekonaný temný a hrubý zvuk švédskej death gitary a relatívne jednoduché riffy, ktoré tento zvuk obohacujú. Stopercentne čistým deathom by som to ale nenazval, keďže sú tu jasné blackové momenty, ktoré len dotvárajú tú chladnú atmosféru na tomto albume. Vokály, či v angličtine alebo vo švédčine, sú naozaj poctivo a presvedčivo vyrevané. Čo sa týka rytmiky, tu sa väčšinou hýbe v relatívne pomalom tempe, ale kapela sa nebojí čas od času zrýchliť. Kapela to svojou oldskúlovosťou a poctivosťou myslí vážne, takže odbočky nečakajte, proste len priamočiary útok. Tu ale je jasná podoba s mnohými kapelami ich rangu a piesne ako tak nestoja až tak silno osamote, keďže skutočne zapamätateľné riffy alebo melódie, ktoré sa raz za čas objavia sa tu veľmi ťažko hľadajú. Celkovo tento album je veľmi solídny švédsky death metalový útok, ktorý ale svojou samostatnosťou až tak neoslní.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7/10



Crowbar – Symmetry in Black



Žáner: Sludge Metal
Pôvod: New Orleans, USA
Label: Century Media
Jeden z tvorcov Sludgeu a legenda Crowbar sa vracia so svojim desiatym albumom. Crowbar je jedna z tých kapiel od ktorých nič iné, len to najpoctivejšie z daného žánru sa nesmie čakať. Kapela okolo Kirka Windsteina teda je naďalej verný svojmu zvuku svojich riadne hustých gitár, tvrdých vokálov, pomalšiemu tempu a celkovej tvrdosti nahrávky. Kapela raz za čas síce prekvapí rýchlejšou pasážou ale nič to nemení na fakte, že tento album je sludge od štipky kosti. Samotné riffy sú dosť chytľavé a veľakrát je možné sa pristihnúť s kyvkajúcou hlavou. Napriek svojej žánrovej ortodoxnosti kapela vie dať aj celkom slušnú dávku variability, takže monotónnosť tu nehrozí. Nemôžem ale povedať, že je to nejaké majstrovské dielo, alebo niečo v podobnom zmysle, pretože v rámci žánru a dokonca aj v rámci kapely je tento album až učebnicový a nie sú tu momenty, ktoré by v ňom naozaj vyčnievali. Crowbar teda vytvorili ďalšie veľmi solídne dielo v ich naozaj bohatej kariére a fanúšikovia môžu byť veľmi spokojní.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8/10



Killgasm – A Stab in the Heart of Christ



Žáner: Black Metal/Grindcore
Pôvod: Sacramento, USA
Label: Moribund
Druhý album tejto americkej trojice je prehliadkou toho najblasfémickejšieho, čo tento svet prináša. Totálne nadupaný black, ktorý sa k vám pletie grindovou rýchlosťou. Bicie takmer večne na vás búšia obrovskou rýchlosťou, aj keď vedia sa trochu „ukľudniť“ podľa situácie. Riffy sú ale takmer výlučne blackové a takmer absencia hocijakej melódie vytvárajú totálne gro tohto albumu. Dvaja vokalisti, jeden škrekľavý, druhý hrdelno-growlový tým doplňujú totálne inferno, ktoré sa na vás bude tlačiť počas celej dĺžky albumu. Úplne každá pieseň je naplnená obrovskou rýchlosťou, blackovou anihiláciou a takmer neustálym vokálny útokom. Raz za čas sa objaví nejaký ten cynický a morbídny sample z nejakého filmu, ktorý len potvrdzuje podobne morbídne texty na tomto albume. Tým samozrejme sa ale nedá čakať nič svetoborné ba ani nič rozličné v tomto albume, čo jednoznačne hodnotím ako najslabšiu stránku album. Je jedno na aký dlhý čas sa budete tomuto albumu venovať, takmer vždy sa piesne budú zliepať dokopy a nezostáva nič iné len ho zhodnotiť ako taký slušný priemer.
Melódia: 2/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 6,5/10





Young and In the Way – When Life Comes to Death



Žáner: Black Metal/Crust
Pôvod: Charlotte, USA
Label: Deathwish
Už štvrtý album tejto mladej kapelky je ale už black metal z iného súdka – predsa len miešanie crustu s black metalom sa nestáva práve najčastejšie. Kapela ide na to plnou silou: šialené vokály, temná atmosféra a riadne zlovestné riffy sú tu na dennom poriadku. Lenže kapela sa nebojí vojsť do iných a veľmi zaujímavých zákutí. Veľakrát kapela dá absolútne nečakanú otočku do vôd tichých, na prvý pohľad pokojných, ale tu kapela ukazuje ten pravý význam albumu. Je jedno, či sa blastbeatová sypačka, crustová hobľovačka, alebo ambientná seansa, pred depresívnou a neskutočne temnou atmosférou sa skrátka nedá skryť. Kapela to využíva veľakrát v najneočakávanejších momentoch, kde doslova v strede vety sa to zvrtne o 180 stupňov a nestačíte sa čudovať. Kapela zvládla tento aspekt svojej hudby fantasticky. Chýbal tu ale moment, ktorý ma ale prinútil naozaj ostať v údive. Takto tento album pre mňa ostáva výborným, ale nie totálne výnimočným albumom. Pre milovníkov blacku, crustu, alebo celkovo temnej hudby tento album rozhodne odporúčam.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8,5/10
Hodnotenie: 8,5/10



Black Anvil – Hail Death



Žáner: Black/Thrash Metal
Pôvod: New York, USA
Label: Relapse
Tretí album tejto síce kapely celkom dlhú jazdu cez temnosti blackmetalu bez zbytočných rýchlostných maratónov. Tento album ide takmer po celej svojej dĺžky síce svižne, ale stále relatívne pomaly v porovnaní s veľkým množstvom ich súputnikov. Dokonca aj ich blast beaty sú relatívne pomalé. Hudobne je to ale stále jasný black s miernymi náznakmi thrashu, ale čo je najdôležitejšie na tomto albume sú dosť komplexné kompozície. Každá pieseň má nadpriemernú dĺžku a každá z nich ponúka epickú jazdu s so zaujímavými odbočkami v podobe spievaných vokálov alebo nečakanej zmeny tempa alebo nálady. Kapela, ktorá je inak zložená z členov legendárnej hardcorovej formácie Kill Your Idols, tak ponúka zaujímavý zážitok. Lenže ich trochu dlhšia stopáž albumu ukazuje znaky mierneho opakovania sa úbytok zaujímavejších nápadov. Tento album rozhodne netreba zahadzovať, predsa je to veľmi solídny a ranžérsky veľmi zaujímavý blackmetalový album.
Melódia: 4/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8/10



Die Apokalyptischen Reiter – Tief



Žáner: Folk/Heavy Metal
Pôvod: Apolda, Nemecko
Label: Nuclear Blast
Die Apokalyptischen Reiter je jedna z tých kapiel, ktorá si vydobyla status kapely, ktorá napriek svojej nekonvenčnej hudbe si vydobila veľké množstvo fanúšikov a udržala si ich aj pri mnohých žánrových rošádach. Nový album, ktorý mimochodom je iba súčasťou dvojalbumu spolu s Tiefer (ktorý ale nerencenzujem, pretože sú to len akustické verzie ich starých skladieb) určite nie je výnimkou, čo sa týka žánrových prekvapení, keďže tentokrát sa rozhodli ísť silnou elektronickou cestou. Neviem či sa dohodli so svojimi krajanmi Subway to Sally aby totálny opustili ich folk metalové korene a dali prednosť radšej elektronike, ale na rozdiel od Subway to Sally, sa to tentokrát dá aj počúvať. Piesne sú ako vždy veľmi jednoduché, s jednoduchým rytmom, riffami a chytľavými refrénmi, ale zdobené už vyššie spomínanými elektronickými prvkami, ktoré našťastie zaznejú iba v momentoch kedy to akurát sedí. Celkovo, avšak, tieto jednoduché skladby pre mňa nemajú dostatok šťavy, aj keď sa nájdu niektoré celkom vydarené pasáže. Musím teda celkovo odvetiť, že napriek tomu, že všetko tu má hlavu a pätu a všetko znie tak ako má, pre mňa je tento album nemastný neslaný, proste len hudbička na odbavenie sa. Nič viac, nič menej.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 2,5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 6/10



Vader – Tibi et Igni



Žáner: Thrash/Death Metal
Pôvod: Olsztyn, Poľsko
Label: Nuclear Blast
Až ťažko sa dá uveriť tomu, že Tibi et Igni je už jedenásty počin tejto poľskej veličiny. A rovnako ťažko sa dá uveriť tomu, že po toľkých rokoch partia okolo Piotra Wiwczareka ani na sekundu nepoľavila od svojho totálne drvivého zvuku a naďalej dáva svetu najavo že ten zvuk čoskoro neopustia. Totálne zbesilé riffy, bicie nadpozemskej rýchlosti, Piotrove nezameniteľné vokály a obrovská intenzita počas celého albumu. Ale čo zanechá ten pocit intenzity počas celého albumu sú občasné odbočky do iných sfér bez straty svojej identity. Hovorím o thrashovejšie znejúcich songoch (ktoré sú síce o trochu pomalšie, ale o to chytľavejšie) alebo občasné stretnutia so symfonikou (ktoré zase poriadne pridáva na epickosti). O Vader sa proste inak ako o značke prinášajúca výbornú kvalitu inak hovoriť nedá a tento album to len zvýrazňuje. Tibi et Igni by som mohol označiť medzi ich najlepšie počiny, len na túto značku musí dozrieť čas. Proste nový Vader valí čo sa len dá a vypočuť si ho je pre každého fanúšika extrémnej hudby takmer povinnosť.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 5,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9,5/10



Ravenscry – The Attraction of Opposites



Žáner: Alternative Metal
Pôvod: Miláno, Taliansko
Label: žiadny
Druhý album tejto mladej kapelky mi zo začiatku takmer vôbec nesedel. Tvrdé moderné metalové riffy v spojitosti s takmer operným ženským spevom bolo ako keby ste miešali rezeň s čokoládovou polevou. Melodicky ani rytmicky si navzájom vôbec nesedeli a jednoduché štruktúre piesní im tiež veľa nepomáhali. Lenže počas postupného zvykania si na tento album som si uvedomil, že v tejto kapele v skutočnosti drieme veľký talent. Riffy sú veľmi solídne na to v akej jednoduchej pozícii sú a ukazujú veľmi široké spektrum. Spevácky výkon je tu ale najsilnejšia stránka albumu, proste speváčkin výkon je tu úžasný :). Piesne sú taktiež až prekvapujúco rôznorodé a povedal by som, že každá z nich má svoju vlastnú príchuť rôznych podôb s inými žánrami. Avšak stále až jednotné kompozície robia z tejto nahrávky jazdu cez rovnaký cestu, len vždy v inom období dňa. Nový album Ravenscry ukazuje, že kapela určite má na prerazenie sa na pole mainstreamového metalu. Len treba určite dochytať muchty v podobe štýlových nezrovnalostí, čo ale nemusí byť tá najľahšia úloha.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10



Christian Muenzner – Behind the Wall of Sleep



Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Bad Neustadt, Nemecko
Label: žiadny
Zdá sa, že členovia kapely Obscura sa radi dávajú do sólových projektov. Po úžasnom albume od ich bubeníka Hannesa Grossmana, máme už druhý sólový album od ich vynikajúceho gitaristu Christiana Muenznera. A podobe ako u jeho kolegu v kapele jedná sa o čisto inštrumentálny progresívny album plný hudobníckych skvost. Christian sa ale rozhodol ísť trochu klasickejším spôsobom. Rýchle sóla na každom kúte, rýchle aj strednotempové songy, ktoré vedia nahodiť veľa nálad a samozrejme chytľavejšie melódie, ktoré ťahajú jednotlivé kompozície. Samozrejme, je tam počuť sem tam nejaké vplyvy Obscury, či iných kapiel, ktorých Christian pôsobí, ale základ je v tradičnejšom poňatí inštrumentálneho metalu. Musím ale povedať, že niektoré riffy mi znejú na takýto album až príliš štandardne a znejú, akoby boli určené pre gitarové videotutoriály. Tým sa taktiež atmosféra songov pre mňa vytráca a jediné čo si potom predstavujem je chlapík, ktorý ukazuje najrôznejšie druhy stupníc svojim študentom. Christian je skvelý gitarista, to sa musí uznať, len úprimne chýbalo nadšenie, alebo nejakú dominantnú hudobnú tému, ktorá by pohltila všetky tie technické prvky na albume. Takto to ostáva síce celkom solídny, ale predsa iba album od gitaristu pre gitaristov.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7,5/10


Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Den Saakaldte - Kapittel II: Faen I Helvete – Black Metal, Nórsko
Emptiness - Nothing But The Whole – Black/Death Metal, Belgicko
Cerebral Effusion - Idolatry Of The Unethical – Brutal Death Metal, Španielsko

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára