Metalový týždenník 2014
Týždeň
22: 26.5 – 31.5.
Marty Friedman – Inferno
Žáner: Progressive
Metal/Shred
Pôvod: Washington, USA
(teraz Tokyo, Japonsko)
Label: Prosthetic
Gitarová legenda Marty
Friedman je späť so svojim novým albumom v ktorom ukazuje svoje
nesporné kvality. Ako sa dá čakať od podobných gitaristov ako je
on, tento album sa sústredí hlavne na jeho gitarovú hru, ktorá
udiví nejedného gitarového experta. Len otázkou vždy ostáva, či
samotná hudba týmto nepotrpí. Našťastie môžem rovno odvetiť
že piesne majú svoju dušu, svoju hlavu a pätu a rozhodne aj svoju
kvalitu. Taktiež piesne sú veľmi rôznorodé a nájdete tu
prakticky všetko od pomalých balád až po takmer death metalové
songy. Väčšina piesní je síce inštrumentálnych, ale obsahujú
množstvo zaujímavých hosťujúcich hudobníkov, ktoré dodávajú
vlastnú príchuť. Čo sa týka vokalistov, ktorí sa občas
objavia na albume, tak sú dosť kvalitné a od veľmi známych
hudobníkov a niektorí pre mňa boli vzhľadom k hudbe veľkým
prekvapením. Tento album je veľmi solídnym albumom od Martyho,
ktorý si každý gitarový šialenec nesmie nechať ujsť, ale aj
ostatní môžu mať veľa z tohto albumu.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10
Vanhelgd – Relics of Sulphur Salvation
Žáner: Death Metal
Pôvod: Mjölby,
Švédsko
Label:
Pulverised
Aj
keď Vanhelgd je dosť mladá kapela a toto je ich tretí počin,
jednoznačné prirovnania sa tu môžu dať na tú najoldskúlovejšiu
formu švédskeho death metalu koncom 80-tych a začiatkom 90-tych
rokoch. Dominuje tu hlavne ten ešte stále neprekonaný temný a
hrubý zvuk švédskej death gitary a relatívne jednoduché riffy,
ktoré tento zvuk obohacujú. Stopercentne čistým deathom by som to
ale nenazval, keďže sú tu jasné blackové momenty, ktoré len
dotvárajú tú chladnú atmosféru na tomto albume. Vokály, či v
angličtine alebo vo švédčine, sú naozaj poctivo a presvedčivo
vyrevané. Čo sa týka rytmiky, tu sa väčšinou hýbe v relatívne
pomalom tempe, ale kapela sa nebojí čas od času zrýchliť. Kapela
to svojou oldskúlovosťou a poctivosťou myslí vážne, takže
odbočky nečakajte, proste len priamočiary útok. Tu ale je jasná
podoba s mnohými kapelami ich rangu a piesne ako tak nestoja až tak
silno osamote, keďže skutočne zapamätateľné riffy alebo
melódie, ktoré sa raz za čas objavia sa tu veľmi ťažko hľadajú.
Celkovo tento album je veľmi solídny švédsky death metalový
útok, ktorý ale svojou samostatnosťou až tak neoslní.
Melódia:
3,5/10
Tvrdosť:
8,5/10
Komplexnosť:
6/10
Originalita:
6/10
Hodnotenie:
7/10
Crowbar – Symmetry in Black
Žáner:
Sludge Metal
Pôvod:
New Orleans, USA
Label:
Century Media
Jeden
z tvorcov Sludgeu a legenda Crowbar sa vracia so svojim desiatym
albumom. Crowbar je jedna z tých kapiel od ktorých nič iné, len
to najpoctivejšie z daného žánru sa nesmie čakať. Kapela okolo
Kirka Windsteina teda je naďalej verný svojmu zvuku svojich riadne
hustých gitár, tvrdých vokálov, pomalšiemu tempu a celkovej
tvrdosti nahrávky. Kapela raz za čas síce prekvapí rýchlejšou
pasážou ale nič to nemení na fakte, že tento album je sludge od
štipky kosti. Samotné riffy sú dosť chytľavé a veľakrát je
možné sa pristihnúť s kyvkajúcou hlavou. Napriek svojej žánrovej
ortodoxnosti kapela vie dať aj celkom slušnú dávku variability,
takže monotónnosť tu nehrozí. Nemôžem ale povedať, že je to
nejaké majstrovské dielo, alebo niečo v podobnom zmysle, pretože
v rámci žánru a dokonca aj v rámci kapely je tento album až
učebnicový a nie sú tu momenty, ktoré by v ňom naozaj
vyčnievali. Crowbar teda vytvorili ďalšie veľmi solídne dielo v
ich naozaj bohatej kariére a fanúšikovia môžu byť veľmi
spokojní.
Melódia:
5/10
Tvrdosť:
8/10
Komplexnosť:
6,5/10
Originalita:
7/10
Hodnotenie:
8/10
Killgasm – A Stab in the Heart of Christ
Žáner: Black Metal/Grindcore
Pôvod: Sacramento, USA
Label: Moribund
Druhý album tejto americkej trojice je
prehliadkou toho najblasfémickejšieho, čo tento svet prináša.
Totálne nadupaný black, ktorý sa k vám pletie grindovou
rýchlosťou. Bicie takmer večne na vás búšia obrovskou
rýchlosťou, aj keď vedia sa trochu „ukľudniť“ podľa
situácie. Riffy sú ale takmer výlučne blackové a takmer absencia
hocijakej melódie vytvárajú totálne gro tohto albumu. Dvaja
vokalisti, jeden škrekľavý, druhý hrdelno-growlový tým doplňujú
totálne inferno, ktoré sa na vás bude tlačiť počas celej dĺžky
albumu. Úplne každá pieseň je naplnená obrovskou rýchlosťou,
blackovou anihiláciou a takmer neustálym vokálny útokom. Raz za
čas sa objaví nejaký ten cynický a morbídny sample z nejakého
filmu, ktorý len potvrdzuje podobne morbídne texty na tomto albume.
Tým samozrejme sa ale nedá čakať nič svetoborné ba ani nič
rozličné v tomto albume, čo jednoznačne hodnotím ako najslabšiu
stránku album. Je jedno na aký dlhý čas sa budete tomuto albumu
venovať, takmer vždy sa piesne budú zliepať dokopy a nezostáva
nič iné len ho zhodnotiť ako taký slušný priemer.
Melódia: 2/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 6,5/10
Young and In the Way – When Life Comes to Death
Žáner: Black Metal/Crust
Pôvod: Charlotte, USA
Label: Deathwish
Už štvrtý album tejto mladej kapelky je ale už
black metal z iného súdka – predsa len miešanie crustu s black
metalom sa nestáva práve najčastejšie. Kapela ide na to plnou
silou: šialené vokály, temná atmosféra a riadne zlovestné riffy
sú tu na dennom poriadku. Lenže kapela sa nebojí vojsť do iných
a veľmi zaujímavých zákutí. Veľakrát kapela dá absolútne
nečakanú otočku do vôd tichých, na prvý pohľad pokojných, ale
tu kapela ukazuje ten pravý význam albumu. Je jedno, či sa
blastbeatová sypačka, crustová hobľovačka, alebo ambientná
seansa, pred depresívnou a neskutočne temnou atmosférou sa skrátka
nedá skryť. Kapela to využíva veľakrát v najneočakávanejších
momentoch, kde doslova v strede vety sa to zvrtne o 180 stupňov a
nestačíte sa čudovať. Kapela zvládla tento aspekt svojej hudby
fantasticky. Chýbal tu ale moment, ktorý ma ale prinútil naozaj
ostať v údive. Takto tento album pre mňa ostáva výborným, ale
nie totálne výnimočným albumom. Pre milovníkov blacku, crustu,
alebo celkovo temnej hudby tento album rozhodne odporúčam.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8,5/10
Hodnotenie: 8,5/10
Black Anvil – Hail Death
Pôvod: New York, USA
Label: Relapse
Tretí album tejto síce kapely celkom dlhú jazdu
cez temnosti blackmetalu bez zbytočných rýchlostných maratónov.
Tento album ide takmer po celej svojej dĺžky síce svižne, ale
stále relatívne pomaly v porovnaní s veľkým množstvom ich
súputnikov. Dokonca aj ich blast beaty sú relatívne pomalé.
Hudobne je to ale stále jasný black s miernymi náznakmi thrashu,
ale čo je najdôležitejšie na tomto albume sú dosť komplexné
kompozície. Každá pieseň má nadpriemernú dĺžku a každá z
nich ponúka epickú jazdu s so zaujímavými odbočkami v podobe
spievaných vokálov alebo nečakanej zmeny tempa alebo nálady.
Kapela, ktorá je inak zložená z členov legendárnej hardcorovej
formácie Kill Your Idols, tak ponúka zaujímavý zážitok. Lenže
ich trochu dlhšia stopáž albumu ukazuje znaky mierneho opakovania
sa úbytok zaujímavejších nápadov. Tento album rozhodne netreba
zahadzovať, predsa je to veľmi solídny a ranžérsky veľmi
zaujímavý blackmetalový album.
Melódia: 4/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8/10
Die Apokalyptischen Reiter – Tief
Pôvod: Apolda, Nemecko
Label: Nuclear Blast
Die Apokalyptischen Reiter je jedna z tých kapiel,
ktorá si vydobyla status kapely, ktorá napriek svojej nekonvenčnej
hudbe si vydobila veľké množstvo fanúšikov a udržala si ich aj
pri mnohých žánrových rošádach. Nový album, ktorý mimochodom
je iba súčasťou dvojalbumu spolu s Tiefer (ktorý ale
nerencenzujem, pretože sú to len akustické verzie ich starých
skladieb) určite nie je výnimkou, čo sa týka žánrových
prekvapení, keďže tentokrát sa rozhodli ísť silnou
elektronickou cestou. Neviem či sa dohodli so svojimi krajanmi
Subway to Sally aby totálny opustili ich folk metalové korene a
dali prednosť radšej elektronike, ale na rozdiel od Subway to
Sally, sa to tentokrát dá aj počúvať. Piesne sú ako vždy veľmi
jednoduché, s jednoduchým rytmom, riffami a chytľavými refrénmi,
ale zdobené už vyššie spomínanými elektronickými prvkami,
ktoré našťastie zaznejú iba v momentoch kedy to akurát sedí.
Celkovo, avšak, tieto jednoduché skladby pre mňa nemajú dostatok
šťavy, aj keď sa nájdu niektoré celkom vydarené pasáže. Musím
teda celkovo odvetiť, že napriek tomu, že všetko tu má hlavu a
pätu a všetko znie tak ako má, pre mňa je tento album nemastný
neslaný, proste len hudbička na odbavenie sa. Nič viac, nič
menej.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 2,5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 6/10
Vader – Tibi et Igni
Pôvod: Olsztyn, Poľsko
Label: Nuclear Blast
Až ťažko sa dá uveriť tomu, že Tibi et Igni je
už jedenásty počin tejto poľskej veličiny. A rovnako ťažko sa
dá uveriť tomu, že po toľkých rokoch partia okolo Piotra
Wiwczareka ani na sekundu nepoľavila od svojho totálne drvivého
zvuku a naďalej dáva svetu najavo že ten zvuk čoskoro neopustia.
Totálne zbesilé riffy, bicie nadpozemskej rýchlosti, Piotrove
nezameniteľné vokály a obrovská intenzita počas celého albumu.
Ale čo zanechá ten pocit intenzity počas celého albumu sú
občasné odbočky do iných sfér bez straty svojej identity.
Hovorím o thrashovejšie znejúcich songoch (ktoré sú síce o
trochu pomalšie, ale o to chytľavejšie) alebo občasné stretnutia
so symfonikou (ktoré zase poriadne pridáva na epickosti). O Vader
sa proste inak ako o značke prinášajúca výbornú kvalitu inak
hovoriť nedá a tento album to len zvýrazňuje. Tibi et Igni by som
mohol označiť medzi ich najlepšie počiny, len na túto značku
musí dozrieť čas. Proste nový Vader valí čo sa len dá a
vypočuť si ho je pre každého fanúšika extrémnej hudby takmer
povinnosť.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 5,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9,5/10
Ravenscry – The Attraction of Opposites
Pôvod: Miláno, Taliansko
Label: žiadny
Druhý album tejto mladej kapelky mi zo začiatku
takmer vôbec nesedel. Tvrdé moderné metalové riffy v spojitosti s
takmer operným ženským spevom bolo ako keby ste miešali rezeň s
čokoládovou polevou. Melodicky ani rytmicky si navzájom vôbec
nesedeli a jednoduché štruktúre piesní im tiež veľa nepomáhali.
Lenže počas postupného zvykania si na tento album som si uvedomil,
že v tejto kapele v skutočnosti drieme veľký talent. Riffy sú
veľmi solídne na to v akej jednoduchej pozícii sú a ukazujú
veľmi široké spektrum. Spevácky výkon je tu ale najsilnejšia
stránka albumu, proste speváčkin výkon je tu úžasný :). Piesne
sú taktiež až prekvapujúco rôznorodé a povedal by som, že
každá z nich má svoju vlastnú príchuť rôznych podôb s inými
žánrami. Avšak stále až jednotné kompozície robia z tejto
nahrávky jazdu cez rovnaký cestu, len vždy v inom období dňa.
Nový album Ravenscry ukazuje, že kapela určite má na prerazenie
sa na pole mainstreamového metalu. Len treba určite dochytať
muchty v podobe štýlových nezrovnalostí, čo ale nemusí byť tá
najľahšia úloha.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10
Christian Muenzner – Behind the Wall of Sleep
Pôvod: Bad Neustadt, Nemecko
Label: žiadny
Zdá sa, že členovia kapely Obscura sa radi dávajú
do sólových projektov. Po úžasnom albume od ich bubeníka Hannesa
Grossmana, máme už druhý sólový album od ich vynikajúceho
gitaristu Christiana Muenznera. A podobe ako u jeho kolegu v kapele
jedná sa o čisto inštrumentálny progresívny album plný
hudobníckych skvost. Christian sa ale rozhodol ísť trochu
klasickejším spôsobom. Rýchle sóla na každom kúte, rýchle aj
strednotempové songy, ktoré vedia nahodiť veľa nálad a
samozrejme chytľavejšie melódie, ktoré ťahajú jednotlivé
kompozície. Samozrejme, je tam počuť sem tam nejaké vplyvy
Obscury, či iných kapiel, ktorých Christian pôsobí, ale základ
je v tradičnejšom poňatí inštrumentálneho metalu. Musím ale
povedať, že niektoré riffy mi znejú na takýto album až príliš
štandardne a znejú, akoby boli určené pre gitarové
videotutoriály. Tým sa taktiež atmosféra songov pre mňa vytráca
a jediné čo si potom predstavujem je chlapík, ktorý ukazuje
najrôznejšie druhy stupníc svojim študentom. Christian je skvelý
gitarista, to sa musí uznať, len úprimne chýbalo nadšenie, alebo
nejakú dominantnú hudobnú tému, ktorá by pohltila všetky tie
technické prvky na albume. Takto to ostáva síce celkom solídny,
ale predsa iba album od gitaristu pre gitaristov.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7,5/10
Albumy, ktoré som nemal
možnosť si vypočuť:
Den Saakaldte -
Kapittel II: Faen I Helvete –
Black Metal, Nórsko
Emptiness - Nothing But The Whole –
Black/Death Metal, Belgicko
Cerebral Effusion - Idolatry Of The Unethical –
Brutal Death Metal, Španielsko
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára