Metalový týždenník 2014
Týždeň
20: 12.5 – 18.5.
Vallenfyre – Splinters
Pôvod: Halifax, Veľká Británia
Label: Century Media
Skupina Vallenfyre urobila dosť veľký ohlas vďaka
ich drviacemu death metalu s doomovými prvkami. Teraz sú späť s
druhým albumom, v ktorom suverénne pokračujú vo svojich
šľapajách. Aj keď kapela je Anglická, ich zvuk je náramne
podobný oldskúlovým švédskym kapelám a to hlavne zvukovo. Zvuk
gitár je naozaj drvivý a povedal by som, že je aj ich najväčšou
zbraňou. Riffy sa pohybujú v jednoduchších postupov, čo je
celkom pochopiteľné vzhľadom na veľké množstvo doomových
prvkov v hudbe. Občasné chladivé melódie, alebo chaotické sóla
sú tiež veľkou devízou kapely. Táto kapela v žiadnom prípade
sa nesnaží o nejaké moderné trendovnice, tu sa ide na oldskúlovú
bránu. Vokály majú síce dostatočnú silu, len sa mi zdajú až
príliš monotónne na to aby boli v niečom výnimočné. Veľakrát
som si taktiež uvedomil, že zatiaľ čo zvuk je vážne drvivý,
prestáva prekvapovať po páru piesňach a tak vlastne dostávate to
isté počas celého albumu. Našťastie je tu tendencia striedania
pomalšími songami s rýchlejšími, takže nudu počas počúvania
tiež asi nezažijete. Nový Vallenfyre je určite určený pre
milovníkov chladného zvuku death metalu.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 7,5/10
Hour of Penance – Regicide
Žáner: Technical/Brutal Death Metal
Pôvod: Rím, Taliansko
Label: Prosthetic
Šiesty album týchto prináša na druhej strane
death metal, ktorý je poväčšinou rýchly s obrovským množstvom
blastbeatov a rýchlych riffov. To ale neznamená že nevedia
spomaliť, keďže je tu aj pekné množstvo songov v strednom tempe.
Riffy sú ale najdôležitejšou časťou tohto albumu a pána, sú
parádne husté. Či sú v rámci rýchlych klepačiek, či v
pomalších pasážach, vždy sú riadne mäsité, riadne
headbangovateľné a napriek ich technickému rozpoloženiu nie sú
nikdy bezvýznamné. Vokály sa vždy držia v jednej rovine, ale
nikdy nestratia svoje čaro. Sóla ale na druhej strane, aj keď sú
technicky skvelé zvládnuté, málokedy som ich dokázal skutočne
vnímať kvôli istej jednotvárnosti. Aj keď som sa zmieňoval o
rytmike, bicie musím spomenúť ešte raz. Veľakrát bicie totiž
ukradnú celú šou a nestačím sa divím nad schopnosťami a
niektorými nekonvenčnými prekvapeniami. Tento album veľmi rýchlo
prebehne, čo je ale na druhej strane dôsledkom podľa mňa dosť
krátkych piesní. Áno, považovať 3-4 minutové piesne za krátke
je blbosť, ale v tomto albume práveže prebehnú ako nič. Myslím
si tentokrát že predĺžiť dĺžku piesní by im náramne pomohlo.
Nový Hour of Penance je fajné počúvaničko a pre ľudí
milujúcich zrýchlený death aj pekné papaníčko :D
Melódia: 4/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 8/10
Avatar – Hail the Apocalypse
Žáner: Melodic Death Metal/Nu Metal
Pôvod: Gothengurg, Švédsko
Label: Gain
Kapela Avatar so svojim novým albumom ukazujú dosť
zvláštnu kombináciu žánrov. Nečakajte ale na nejaké ťažké
komplikované songy, keďže hlavnou náplňou tohto albumu sú
extrámne chytľavé songy s jednoduchými riffmi a melódiami. Verte
mi, väčšinu piesní si budete potajomky pohmkávať už po prvom
vypočutí. Riffy majú silný groove, ktoré majú niekedy
thrashové, niekedy nu metalové vplyvy a vedia veľmi rýchlo chytiť
poslucháča. Pri speve sa miešajú deathové growly s melodickými
vokálmi, ktoré sú v obidvoch prípadoch veľmi kvalitné. Ale
najväčší plus má jednoznačne obrovská rozličnosť piesní:
zatiaľ čo jeden song sa ťahá jedným smerom, hneď ďalší má
úplne iný spád, náladu, rýchlosť, proste takmer všetko. Ale
všetko sa ide cez jednoduchú štruktúru s chytľavými riffmi a
refrénmi. Refrény sa síce môžu dostať pod kožu veľmi rýchlo,
ale môže v rámci piesne byť aj riadne otravný. Taktiež kapela
sa dostáva často do teritórií, kde im to proste nesedí. Ale
musím povedať, že je to celkom zábavný album, ktorý má
tendenciu získať množstvo fanúšikov.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 7,5/10
Agalloch – The Serpent & the Sphere
Žáner: Atmospheric Folk/Doom Metal, Post Rock/Metal
Pôvod: Portland, USA
Label: Profound Lore
Agalloch je jedna z mojich najobľúbenejších
kapiel, takže pre mňa bolo čakanie na nový album akoby na
spasenie. Ich typický atmosférický štýl sa málokedy dá
vysvetliť iba páru slovami. A určite ten popis neuľahčuje fakt,
že každý ich album je v niečom iný a výnimočný. Samozrejme,
deje sa to aj v tomto prípade. Tu musím povedať, že Agalloch si
na tento album nabrali veľkú porciu doom metalu, pridali si svoje
obľúbené prísady ako blackmetalovo ladené riffy, post rockové
postupy či časté akustické pasáže a dali sa na hodovanie.
Zatiaľ čo ich predchádzajúce albumy by sa dali považovať ako
grandiózne, tu by som sa odvážil povedať, že chlapci stíchli a
uskromnili sa s jednoduchou produkciou a dosť výrazne ustúpili aj
prírodné sample, ktoré boli ich ozdobou. Ale ten ústup
grandióznosti má v tomto albume jasný dôvod, pretože týmto sa
dáva do popredia ich osobitosť. Popri ich plných vysoko
atmosférických piesní sa nachádza niekoľko čisto akustických
interlúd, ktoré dodávajú albumu vlastnú tvár. Agalloch zdobila
vždy jedna vlastnosť, ktorá takmer každá kapela môže závidieť:
hrajú na povrchu veľmi jednoduchú hudbu, ale zároveň tak magickú
a jedinečnú, že sa im proste nedá odolať. Som veľmi štastný,
že tradícia úžasných albumov u Agalloch naďalej pokračuje a aj
keď nemôžem považovať nový album za ich najlepší (stále si
ten trón spoločne držia The Mantle a Ashes against the Grain)
nemám ani jeden dôvod nemať rád tento album. :)
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 9,5/10
Hodnotenie: 9,5/10
Necrodeath – 7 Deadly Sins
Žáner: Black/Death/Thrash Metal
Pôvod: Genoa, Taliansko
Label: Scarlet
Talianskí veteráni priniesli nový albumom s celkom
zaujímavým, aj keď dosť neoriginálnym konceptom. Mať 7 piesní
opisujúcich 7 smrteľných hriechov (a ešte dve ďalšie piesne aby
toho nebolo málo). Ale prakticky si to počas vypočutia albumu ani
nebudete všímať, keďže tento album je poriadný oldskúlový
masaker. Thrashové songy s občasným deathovým a blackovým
korením, pri ktorých sa bude triasť zem. Riffy a sóla sú presne
také, aké sa od poriadnej thrashovej kapely očakáva, sóla a
melódie pridávajú riadne gule, tempovo sa to strieda medzi
rýchlymi a stredne rýchlmi pasážmi, proste každý tvrdý
thrashový maniak bude krochať blahom. Pre mňa sú tu ale trochu
momenty, ktoré hraničia s priemerom a samotné bicie ma niekedy
dosť iritovali svojim fakt divným zvukom. Nemôžem povedať, že
tento album patrí medzi to absolútne top žánru, ale zase solídne
počúvaničko to rozhodne je.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7/10
Sworn Enemy – Living on Borrowed Time
Žáner: Crossover/Hardcore
Pôvod: New York, USA
Label: Rock Ridge
Po až nečakane dlhých piatich rokoch
prichádzajú späť New Yorčania Sworn Enemy so svojim pravým a
nefalšovaným hardcorom. Teraz každý hardcorista musí spozornieť,
keďže okrem vokalistu Sala Lococa je tu totiž úplne iná zostava.
Hudobne to ale kapelu nijak nezmenilo, takže hardcoristi môžu byť
spokojní. Lenže ako je to s kvalitou albumu? Riadne mošovacie
riffy s občasnými thrashovými elementami a s textami, ktoré si
ľudia budú určite vykrikovať počas ich vystúpení. Dosť často
sa tu objavujú rýchle sóla, ktoré tomu vedia dodať riadnu šťavu.
Vokalista vypľúva jeden slovný nával za druhým a aj keď
nerozumiete po anglicky, jeho posolstvu sa dá veľmi ľahko uveriť.
Lenže tento album trochu trpí tým, čo trpí drvivá väčšina
hardcorových albumov: malá rozličnosť. Každý song ide po jednej
čiare a málokedy počujem čo i len miernu odbočku od normy.
Takmer každá pieseň ide v jednom rytme, riffy sa navzájom až
príliš podobali a osobne som mal dosť veľký problém rozoznať
jednu pieseň od druhej. Nový Sworn Enemy určite poteší
pravoverných hardcoristov, len jednorozmernosť celého materiálu
ho robí prakticky iba priemerným.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 3/10
Hodnotenie: 6/10
Whitehorse – Raised into Darkness
Žáner: Sludge/Drone/Doom Metal
Pôvod: Melbourne, Austrália
Label: Vendetta
Kapela Whitehorse je jedna z tých
kapiel, ktorým očividne ide iba o vytvorenie toho najtemnejšieho
albumu aký si vedia predstaviť a všetko ostatné ide bokom. Pomalý
a ťahavý rytmus, riadne podladené a spomalené riffy a jednoznačná
uvedomelosť, že sa hudobne nepohnú nikam. Pri žánri ako drone
doom je to ale samozrejmosťou a kapele Whitehorse sa to celkom aj
darí plniť. Ich hudba pripomína poriadne pomalú a bolestivú
cestu do pekla, počas na vás neustále kričí stará nadržaná
ježibaba. Áno, presne toto mi pripomínajú vokály, ktoré akoby
nikdy nechceli prestať. K tomu sú ešte nahodené elektronické
ambientné prvky, ktoré neustále rušia ostatok hudby. Ako nápad
to možno znelo dobre, len spôsob, akým to spravili sa im fakt
nepodaril. Gitary nemajú dosť razancie, aby prenikli hlboko do
zmyslov, elektronické prvky tam robia len zbytočný šum a vokály
fakt dokážu byť otravné. Ako som hovoril, hudobne sa to neposúva
nikam, takže toto celé treba prežívať počas celej dĺžky
albumu. Whitehorse na mňa teda takmer vôbec nezapôsobili, možno
keď tak tým nápadom, ale aj ten začal byť rýchlo nezaujímavý.
Melódia: 1,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 2,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 4/10
Bohužiaľ, nemohol som na youtube nájsť video z tohto albumu.
Devin Townsend – Casualties of Cool
Žáner: Ambient/Country
Pôvod: Vancouver, Kanada
Label: HevyDevy
Devin Townsend: šialený génius, od ktorého je
radšej nemať žiadne predtuchy o tom ako jeho nasledujúce albumy
budú znieť. Už veľakrát prekvapil fanúšikov svojimi nečakanými
odbočkami do všakovakých žánrov a prekvapuje aj teraz. Devin
síce už predtým koketoval s veľmi kľudnými žánrami ako
ambient, ale spojiť to s Country hudbou, tak na to trebalo fakt
šialenca, aby to vymyslel. A ku podivu, funguje to. Musím ale rovno
povedať, že country je takmer výlučne zastúpené v prvej časti
albumu a to, čo prevažuje celému albumu je silná atmosféra
sprevádzaná ambientnými momentmi, ľahkými ženskými aj mužskými
vokálmi a jemnými bicími a jednoduchými gitarovými partami.
Objavujú sa tu aj všakovaké iné nástroje ako flauty, či
saxofóny, ktoré
len pridávajú na atmosfére. Je to veľmi kľudný album, ale nie
zas tak kľudný ako Ghost, ktorý vyšiel pred troma rokmi, keďže
na Casualties... sa objavujú aj dosť dramatické a molové pasáže,
ktoré sa zase podobajú momentom z albumu Ki. Devin Townsend je
jeden z najslobodnejšie zmýšľajúcich hudobníkov v súčastnosti
a nový album to len potvrdzuje.
Tento
album pochopiteľne nehodnotím, za to, že sa nedá nazvať
metalovým. Ale ak chcete si oddýchnuť a vypočuť si niečo
pokojné a inšpirujúce, tak nech sa páči, nový Devin Townsend je
tu pre vás :).
Sabaton – Heroes
Žáner: Power Metal
Pôvod: Falun, Švédsko
Label: Nuclear Blast
Naši militantní experti sa vracajú so svojim
siedmym albumom, ktorý je samozrejme o vojne. Tentokrát sa ale
namiesto veľký bitiek sústredili na jednotlivcov, na skutočných
hrdinov vojen, ktorých mená možno nie sú príliš známe, ale to
je presne kvôli čomu prišli noví Sabaton na ich zoznámenie
bežným ľuďom. Hudobne je to ako vždy, Sabaton: jednoduché,
silné a chytľavé songy s jasným odkazom a jasným textom. Typické
keyboardové a gitarové riffy, Joakimové nezameniteľné vokály,
proste všetko čo sa od Sabatonu očakáva. Ale je tu niečo iné,
niečo nové? No o novinkách by som asi nič nevedel povedať, ale
môžem povedať, čo je iné (teda myslím oproti ich
predchádzajúcim dvom albumom): konečne sú tu tie bombastické
piesne, vďaka ktorým som si ich dakedy obľúbil. U každej kapele,
ktorá sa rozhodne za každú cenu počas ich kariéry udržať ich
zvuk sa vždy vyskytne problém s piesňami, ktoré majú síce
potrebné ingrediencie k úspechu, ale nie je to ono. U Heroes môžem
ale na jedno veľké šťastie povedať, že v takmer každej skladbe
je to proste tam. Sabaton proste vydali veľmi vydarenú nahrávku.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10
Timo Tolkki's Avalon – Angels of the Apocalypse
Žáner:
Symphonic Power Metal
Pôvod:
Fínsko
Label:
Frontiers
Timo
Tolkki - powermetalová gitarová legenda, ktorá sa zúfalo snaží
umelecky vrátiť do svojich zlatých dôb svojej bývalej kapely
Statovarius. Zatiaľ čo členovia jeho bývalej kapely stále
vytvárali výbornú hudbu, Timo mal obrovské problémy so svojimi
až podpriemernými projektami. Trochu svetla zažiarilo pri
debutovom albume jeho sólového projektu Avalon a tak sa Timo
rozbehol s novým albumom. Rozbehol sa a brutálne narazil do
betónovej steny. Ono na papieri vyzeral tento album fantasticky,
však sa do neho zapojili ľudia ako Fabio Leone, Floor Jansen,
Simone Simons, Elize Ryd alebo Zak Stevens, však keď oni súhlasili
s rolou na albume, tak to musí mať aspoň dajakú kvalitu, však?
Omyl! Piesne sú totálne nemastné neslané, znejú veľmi zastarano
a ani Timove sóla nemajú čo poriadne ponúknuť. A nad tým
všetkým je tu ešte tŕň v oku v podobe príšernej produkcie.
Väčšina garážových demo nahrávok znejú lepšie ako tento
album (myslím tie so súčasným aparátom). Speváci sú príliš
hlasní a mnohokrát počuť ich nepresnosti, niektoré keyboardové
party, ktoré mali byť v pozadí robia presný opak a ostatné
nástroje ledva v niektorých častiach vôbec počuť. Timo Tolkki
je síce legenda, ale po tomto albume je táto legenda pekne
stroskotaná.
Melódia:
8/10
Tvrdosť:
2,5/10
Komplexnosť:
3/10
Originalita:
3,5/10
Hodnotenie:3,5/10
Japanische Kampfhörspiele – Welt ohne Werbung
Pôvod: Krefeld, Nemecko
Label: Unundeux
Táto kapelka, ktorej meno radšej v tejto recenzií nebudem písať :), vydali svoj šiesty zárez grindcorovej mašinérie. Či? Keď som si pustil album, tak na mňa totiž vychádzali sludgeovské riffy a neskôr, keď sa album naozaj rozbehol, tak to stále neznelo takmer vôbec grindcoreovsky. Skôr by som to prirovnal na death metal s veľmi jednoduchými riffmi a s nemeckou bizarnosťou. Piesne taktiež majú relatívne normálnu dĺžku aj keď sa tu stále raz za čas objavia nejaké tie jednominútovky. Kapela taktiež využíva občasné elektronické prvky, ktoré by pri normálnom grinde pridávali chaotickosti, ale tu proste len existujú bez nejakej pridanej hodnoty. Dvaja vokalisti tejto kapely sa takmer počas celého albumu prekrikujú a úprimne, ani jeden z nich nemá bohvieaké kvality. Riffy sú síce chytľavé ale nevidím na nich nijaké smerovanie. Ani fakt, že tento album má 20 songov ho z totálnej priemernosti nevymania. Tento album ma proste takmer ničím nezaujal.
Melódia: 2,5/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 3/10
Originalita: 3/10
Hodnotenie: 5/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť počuť:
Surachai – Ritual: Noise/Grindcore, Black Metal, USA
Mushroomhead - The Righteous & The Butterfly: Nu Metal, USA
Medusa's Child - Empty Sky: Melodic/Power Metal, Nemecko
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára