piatok 15. augusta 2014

Metalový týždenník 2014
Týždeň 32: 1.8 – 10.8.


Eluveitie – Origins



Žáner: Melodic Death/Folk Metal
Pôvod: Zurich, Švajčiarsko
Label: Nuclear Blast
Jedna z najväčších kapiel folk metalu, Eluveitie sa vracajú naspäť so svojim šiestym albumom. Po veľmi vydarenom albume Helvetios sa kapela akoby rozhodla pokračovať v podobnom duchu s podobným obalom, dĺžkou a množstvom skladieb aj s jednoliatym konceptom (aj keď tentokrát tu nejde o chronologický príbeh). Dokonca aj piesne sú v mnohých ohľadoch veľmi podobné. Hlavný prím majú samozrejme folkové nástroje a ich keltské melódie, poväčšine growlované ale často spevavé a ženské vokály a gitary sú skôr akoby len solídnou oporou. Piesne sú našťastie dostatočne kvalitné na to, aby tá podobnosť s posledným albumom nevadila až tak. Každá pieseň dokáže zaujať svojim vlastným spôsobom a buď to melódiou, spevavým vokálom, či pasážou, ktorá vyčnieva od ostatku piesní. Počas počúvania som mal dokonca pocit, že folkové melódie sú jedny z najlepších, ktoré kapela počas svojej kariéry spravila. Lenže úplne základné a až monotónne riffy mi túto náladu trochu kazili aj z toho dôvodu, že veľká časť z nich je prakticky identická s posledným albumom. Sú tu ale našťastie piesne, ktoré nie sú až tak typické pre tvorbu kapely, ale keď chcete mať dobrý album, musíte prekvapiť aj tých najskalnejších. Nemôžem sa zbaviť pocitu, že Origins je prakticky len Helvetios časť druhá, čo ale neznamená, že je to zlý album. Práve naopak, Helvetios zbožňujem a všetky dobré elementy z tohto albumu boli úspešne zreprodukované aj na tomto albume. Pri Origins mám dokonca pocit, že je to kvalitatívne ešte viac vyrovnané ako Helvetios. Avšak Helvetios má klasiky, ktoré vás nikdy nepustia a pri Origins som zo žiadnej piesne taký pocit nemal (ale pri tomto zohrá čas ešte jednoznačnú úlohu). Takže myslím si, že je to ďalší skvelý album, ale kvôli vyššie spomenutým veciam, určite nie najlepší.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9/10



Alestorm – Sunset on the Golden Age



Žáner: Power/Folk Metal
Pôvod: Perth, Veľká Británia
Label: Napalm
Štvrtý album azda najznámejších metalových pirátov pokračuje v tom pravom pirátskom šalení. Jasné keyboardové melódie akoby inšpirované samotným morom v Karibiku a škótskymi krčmami, pravý pirátsky prízvuk a veľmi chytľavé, spevavé a zároveň epické songy. Kapela ako vždy má na náplni práce pitie rumu, lúpenie, nejaké to prednášanie histórie a samozrejme plavenie po mori. Keyboardové party sú ale v tomto prípade oveľa bohatšie a pripomínajú niekoľkokrát aj symfóniu. Avšak toto je stále folk metal spojený s powermetalovými riffmi a motívmi s niekoľkými prekvapeniami ako nečakané deathovejšie pasáže a v jednom prípade ešte nečakanejším 8-bitovým zvukom. Aj keď kapela svojim štýlom neponúka nič nové, robí to svoje čo najlepšie ako môže. A podľa môjho názoru sa im to aj podarilo. Alestorm vytvorili týmto pre mňa jednoznačne najlepší album, kde každá pieseň je veľmi zábavná a odporúčam každému ak sa chce zabaviť.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9/10



Unisonic – Light of Dawn



Žáner: Melodic Power Metal
Pôvod: Hamburg, Nemecko
Label: EarMusic
Kapela, ktorú mnohí ortodoxnejší fanúšikova oslovujú ako „praví Helloweeni“ a to vďaka legendárnej dvojici Kiske a Hansen, vydáva svoj druhý album. Fanúšikovia sa teda mohli tešiť na ďalší parádny powermetalový kúsok, hraný tými najviac povolanými ľuďmi. A musím povedať, že na rozdiel od kvalitnej, ale trochu neistej prvotiny sa kapela vracia v tej najlepšej možnej forme. Hansen, rozbehnutý od poslednej vydarenej nahrávky Gamma Ray, dáva znovu riadne porcie svojej melodickej geniality a Kiske znie konečne pohodlne po svojom dlho očakávanom návrate na metalovú scénu. Ostatní členovia taktiež nezaostávajú a dávajú presne to, aby tento album znel čo najlepšie. Popri powermetalových peckách niekedy narazíme na hard-rockové hymnické songy a veľmi vydarené balady. U týchto veteránov proste nebadať ani len štipku únavy alebo úbytku kvalitky, čo len dokazuje to staré známe: kdo umí, ten umí. Unisonic je (možno paradoxne) momentálne práve tá banda zo starej gardy, ktorá dokáže zaujať každého milovníka žánru, či starého, či mladého. Je mi inak trochu trápne dať za tretiu recenziu za sebou deviatku, ale pri takýchto kvalitných albumoch je to až nutnosťou J.
Melódia: 9,5/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 9/10



Wovenwar – Wovenwar



Žáner: Alternative Metal
Pôvod: San DIego, USA
Label: Metal Blade
Kapela As I Lay Dying si dala prestávku a zatiaľ čo si Tim Lambesis odpykáva svoj trest vo väzení, ostatní jeho spoluhráči si založili novú kapelu s novým spevákom - a zjavne aj s novým hudobným smerovaním. Metalcoreové elementy kapely takmer úplne vymizli a prednosť dostal melodickejší a o dosť mainstreamovejší zvuk. Na growly a screamy proste úplne zabudnite, idú tu proste len melodické vokály. Čo ma ale najviac na tomto albume prekvapilo, sú až nečakane zrelé kompozície vzhľadom na minulosť kapely. Táto kapela určite viac zaujme mladšie publikum vďaka veľmi prístupnými, ale dostatočne rezavými piesňami, ale nie sú zbytočne jednoduché, či mladícky nerozvážne na to, aby si ich dospelejší poslúchači neužili. Piesne sú až geniálne vyrovnané či kvalitou, alebo schopnosťou zaujať. Aj keď tento album má 15 piesní a takmer všetky sú s veľmi podobnou stopážou o monotónnosti, či podobností piesní sa tu nedá hovoriť. Len ten jasný hudobný dôkaz, že tento album bol čisto vyrobený na to, aby mohol bodovať v hitparádach a málo naozaj prekvapujúcich momentov sú dôvody, prečo dávam tomuto albumu páru bodov dole. Debutový album Wovenwar, aj keď bol vytvorený skôr nechtiac a z núdze, je prekvapujúco kvalitný a môžem povedať, že je určite jeden z tých lepších čisto mainstreamovo ladených metalových albumov tohto roka.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 7,5/10



Entombed A.D. – Back to the Front



Žáner: Death’n’Roll/Death Metal
Pôvod: Štokholm, Švédsko
Label: Century Media
Legendárni Entombed sa rozhodli pre vec, pre ktorú nájdem len ťažko zrozumiteľné vysvetlenie. S tvrdením, že na ich novom albume nebude hrať jeden z ich gitaristov sa rozhodli premenovať na Entombed A.D. Napriek tomu vydali ďalší album death metalu typického azda iba pre nich. Mimochodom, je to pre nich prvý album po šiestich rokoch, takže očakávanie bolo o to zaujímavejšie. To čo dostanete je ale napriek tomu stále ten zjednodušený death metal s oldskúlovým zvukom, s ktorým kapela veľmi dlho koketuje. Strednotempové songy s riffmi typickým pre švédsky oldskúlový death (ktorý Entombed prakticky aj vynašiel). Mal som ale pocit, že z produkčného hľadiska je zvuk až nečakane suchý na žáner. Spevák L.G. Petrov, aj keď je legendárny, je tu až príliš monotónny a nemá dostatok vášne a sily. Piesne majú ale svoj riadny šmrnc a majú príchuť tej riadnej oldskúlovej brutality. Nemôžem ale povedať, že sa v porovnaní s ich posledným albumom deje niečo naozaj nové a po dlhšom počúvaní to začalo až nudiť. Inak je to ďalší Entombed, ktorého poznáme, takže tragédia to zase nie je. Takže ak ste čakali so zmenou mena kapely aj niečo hudobnícky nové od nich, zostanete asi sklamaní. Ale veľa zlého sa na to nedá taktiež povedať.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7/10



Nachtmystium – The World We Left Behind



Žáner: Psychedelic Black Metal
Pôvod: DeKalb, USA
Label: Century Media
A teraz kapela, ktorá ohlásila rozchod, ale z dajakých divných príčin pokračuje ďalej. Nachtmystium zaujali širšiu blackmetalovú obec svojim veľmi nekonvenčným poňatím žánru pri ich posledných niekoľkých albumoch. V tej nekonvenčnosti pokračujú aj v novom albume vďaka mnohými psychedelickými, progresívnymi či dokonca elektronickými prvkami. Základ ale naďalej tvoria black metalové riffy, ktoré ale pri celkovej atmosfére albumu znejú až zvláštne pokojne. Kapela sa nesnaží za každých okolností znieť čo najtemnejšie, ale svojou atmosférou dáva nástrojom dýchať. Ich relatívne stredné tempo taktiež napomáha celkovej atmosfére albumu a vokály dodávajú albumu poriadne temný šmrnc – to len aby sme nezabudli, že stále počúvame blackmetalový album. Tie elementy, o ktorých som písal vyššie sú ale stále hlavným dôvodom, prečo tento album si vypočuť. Občasné elektronicko-ambientné prídavky dokážu pekne zakrútiť hlavou a zvyšujú už aj tak silnú psychedelickú silu. U kapely som ale trochu čakal viac variácie, ale musím odvetiť že nový album sa fakt oplatí vypočuť.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10



Exhausted Prayer – Ruined



Žáner: Progressive Black Metal
Pôvod: Los Angeles, USA
Label: žiadny
Ďalší zástupca nekonvenčného amerického black metalu, Exhausted Prayer, sa vracia so svojim štvrtým albumom. Kapela sa tentokrát sústredí hlavne na miešanie klasických nórsky-ladených blastbeatových blackových častí s trochu melodickejšími pomalšími, ale trochu melancholickejšími pasážami. Veľmi veľkú úlohu v ňom zohráva oldskúlová produkcia hodná 70-tych rokov, ktorá dáva tomuto albumu veľmi zaujímavú príchuť. Nechýbajú tu ani trochu komplikovanejšie pasáže, ktoré ešte viac obohacujú hudbu, ale tie sa stávajú iba zriedka. Gro albumu ale tvorí tá blastbeatová zložka, u ktorej ale málokedy počúvam nejaké zásadne rozdiely, teda okrem občasných chorálových momentov, ktoré raz za čas vystriedajú tie typické škreky. To, čo robí tento album zaujímavým sú práve tie ostatné pasáže, kde kapela ukazuje svoje umenie, ale poväčšinou tieto pasáže nemajú s black metalom takmer nič spoločné. Tento album by som teda neodporúčal ortodoxným black-metalistom, ale skôr ľuďom, ktorých ťahá oldskúlový zvuk a mnohé odbočky v hudbe.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10



Darkest Hour – Darkest Hour



Žáner: Melodic Death Metal/Metalcore
Pôvod: Washington, USA
Label: Sumerian
Už ôsmy album týchto metalcoristov sľubuje tú typickú jazdu s mnohými prvkami melodeathu. Už od prvých minút je známe, že kapela už dávno vie, za aké páky má ťahať na to aby zaujal čo najširšie publikum, tak na nás vyťahuje už dosť stereotypný metalcore s tvrdými slohami a melodickými refrénmi. Našťastie vie kapela zaujať dosť slušnými gitarovými pasážami. Povedať o tomto albume, že je tu niečo naozaj originálne sa ale nedá, tak jediné čo zostáva je dúfať, že aspoň to aspoň zahrajú dobre. A zahrali to parádne. Od spevu, cez riffy až po bicie je tu všetko zahrané s riadnou precznosťou aj citom. Mal som síce niekedy pocit, že spevák si niekedy pomáhal autotuningom, ale pocitovo to nič nemenilo na tom, že na druh spevu, ktorý robil, bolo to celkom slušné. Najlepšie na tomto albume ale aj tak zostanú gitarové momenty: riffy typické pre melodeath perfektne spojené s metalcoreovejšími riffmi a melodické momenty boli čerešničkou na torte. Tento album je síce typický metalcore, ale zvládnutý je veľmi dobre.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7,5/10



Winter in Eden – Court of Conscience



Žáner: Symphonic/Gothic Metal
Pôvod: Bishop Auckland, Veľká Británia
Label: Firestreak
Dlhšiu dobu som tu nemal nič gothic metalové, tak máme tu nový album týchto Britov. To čo môžete očakávať, je spevavý gothic so ženskou frontmankou, jednoduchými riffmi a jednoznačným keyboardovými melódiami. Očakávať niečo iné sa tu ani nedá, aj keď občasné zmeny tempa, dokonca hudobného smerovania sa tu raz za čas objavia. Hlavná vec čo ale budete počuť, je sladký a smutný gothic so slušnými (aj keď nie vynimočnými) vokálmi a ktorý by sa kľudne mohol hrať v rádiach (keby rádia sa dajakým zázrakom rozhodli hrať normálnu hudbu :P). U gothic metalových kapelách je veľakrát veľmi ťažko nájsť nejaký znak, ktorý by ich od seba odlišoval a toto platí aj v prípade tejto kapely. Všetko čo hrajú, znie veľmi dobre, ale to všetko sa dá nájsť aj v oveľa viac etablovaných kapelách a ich prejav je oveľa suverénnejší ako v prípade tejto bandy. Pre fanúšikov gothic metalovej hudby túto kapelu určite odporúčam, len nič originálne v žánri nehľadajte.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 2,5/10
Komplexnosť: 3/10
Originalita: 3,5/10
Hodnotenie: 7/10



Belphegor – Conjuring the Dead


Žáner: Death/Black Metal
Pôvod: Viedeň, Rakúsko
Label: Nuclear Blast
Kapela Belphegor – asi najväčší dôvod kontroverzie na tohtoročnom Gothoome (ak sa podarí, bude aj report z posledného dňa fesťáku) prišiel s novým albumom totálnej anihilácie a deštrukcie. Chladné atmosférické riffy spojené s brutálnym zvukom, bolo vždy hlavnou devízou kapely a toto sa udržiava aj pri novom albume. Spojenie blacku s deathom nie je vždy trefa do čierneho, ale Belphegor to triafa s perfektným prehľadom. Blastbeaty aj dvojkopáky, chrumkavé aj atmosférické riffy, škreky aj growly, to všetko kapela dáva ľavou zadnou a spája to do masívnej gule zloby, ktorá zvalcuje všetkých skeptikov. Pridajte občasné prekvapujúce akustické pasáže, podmanivé škreky mučenia v pozadí a úplne presvedčivý pocit zla z reprákov (alebo slúchadiel, jak chcete) a tá guľa vás ešte viac rozdrví. Belphegor ukazujú s týmto album úplne presvedčivo, prečo sú takí kontroverzní a kvalitní zároveň. Pre všetkých milovníkov extrémnej hudby, je tento album povinnosť (áno aj pre tých, ktorí ich odmietajú, len v skutočnosti sa ich boja).
Melódia: 4/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10




Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Those Who Bring The Torture - Piling Up – Death Metal/Grindcore, Švédsko
Trudger – Dormiveglia – Sludge Metal, Veľká Británia
Panopticon - Roads To The North – Atmospheric Black/Folk Metal, USA
Pathology - Throne Of Reign – Brutal Death Metal, USA
Akem Manah - Demons Of The Sabbat – Doom/Detah Metal, USA



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára