Metalový týždenník 2014
Týždeň 30 a 31: 21.7
– 31.7.
Within the Ruins –
Phenomena
Žáner:
Progressive Metalcore
Pôvod:
Westfield, USA
Žáner: E1
Entertainment
Štvrtý album Within the Ruins prináša síce metalcore, ale
ten druh, ktorý poteší aj fanúšikov komplexnejšej hudby. Hlavnou devízou tohto
albumu sú sekané a niekedy melodické riffy v spojení s takmer až
vesmírnou tónalitou. Už je od prvých sekúnd jasné, že kapela sa nesnaží dávať
všetko na jednotlivé riffy, či melódie alebo spevy, ide im o celkový
sound. Vokály perfektne sadajú k celkovému zvuku a nesnažia sa nejak
vyčíňať z hudby, keďže to čo sa okolo nich odohráva je určite
zaujímavejšie. Samotné gitary mnohokrát prechádzajú cez zaujímavé a prerušované
efekty, ktoré našťastie nepôsobia rušivo aj keď celkovému efektu taktiež až tak
nepomáhajú. Tento album je jeden z mála metalcorových albumov, ktoré som
mal možnosť vypočuť, kde vôbec nepremýšľam o jednotlivých členoch ale
o hudbe samotnej. Považovať to ako majstrovské dielo by ale bolo zbytočné
preháňanie, keďže tento album sa nevyhýba rôznym klišé žánru. Within the Ruins
ale podľa mňa urobili skvelý album, ktorý odporúčam nielem fandom metalcoru.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
The Tidal Sleep – Vorstellungskraft
Žáner: Screamo/Post Hardcore
Pôvod: Mannheim, Nemecko
Label: This Charming Man
O tejto kapele som sa dozvedel pri ich vystúpení počas
akcie Brainwash v Poprade a vo mne zaujali dosť pozitívny dojem.
Našťastie akurát vydali svoj druhý počin, takže mám šancu si vypočuť ich výkon
v štúdiovej podobe. Zanechalo to vo mne presne taký dojem ako naživo.
Atmosférické riffy, hardcorové vokály s citom, časté melodické vsuvky
a post-rockový dojem znejú z tohto albumu a vynikajúco sa
navzájom komplimentujú. Áno, má to znaky typického screama, ale pri tomto
albume to vôbec neznie nejak rušivo, práve naopak. Tempo je zväčša stredné, ale
to sa pri takomto žánri dá čakať, takže nejaké rýchle vypaľovačky nečakajte.
Album ale tak trochu po dlhšom vypočutí začína znieť monotónne a mal som
niekedy problém rozoznať jeden song od druhej. Tento album ale dokazuje, že aj
pri žánri ako screamo sa dokážu ukázať niektoré veľmi kvalitné kapely
a The Tidal Sleep medzi nimi určite patria.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 6,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8/10
War of Ages – Supreme Chaos
Žáner: Melodic Metalcore
Pôvod: Erie, USA
Label: Facedown
Keď som si pustil už siedmy album týchto maníkov, som zostal
nemilo prekvapený veľmi suchou produkciou. Gitary boli síce nahlas, len mali
málo tej potrebnej tvrdosti, bicie boli ticho a celkový mix sa mi zdal
proste divný. Trebalo si ale na to zvyknúť a z toho vznikol celkom
solídny metalcore so značnými melodeathovými elementmi. Kapela vie dávať
spevavé chórusy, celkom šikovné riffy a sem tam dajú nejakú poriadnú
hobľovačku, len mal som pocit pri celom albume, že kapela mala proste na viac,
než to čo spravili v tomto albume. Spev a scream je dobre zvládnutý,
aj keď v dnešnej dobe úplne štandardný, breakdowny priemerné (aj keď raz
či dvakrát sa popri tom udiala dosť zaujímavá gitarová melódia) a okrem
tých niektorých šikovných riffov, je to tu všetko čo sme už počuli už predtým.
Samozrejme, že v dnešnej dobe a hlavne pri žánri ako metalcore sa
veľmi ťažko hľadajú nové nápady, ale pri War of Ages som mal pocit, akoby
kapela nemala ani vlastnú tvár. Kapela si zobrala tú ľahšiu cestu ako spraviť
slušný album a to sa im aj podarilo. Len podľa mňa na tento album zabudne
drvivá väčšina poslucháčov do dvoch dní a pustia si niečo kvalitnejšie.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 2,5/10
Hodnotenie: 6/10
Ill Niño – Till Death, La Familia
Žáner: Metalcore/Nu Metal
Pôvod: Union City, USA
Label: Another Victory
Ill Niño je jedna
z kapiel, ktorá pomohla Nu Metalu získať ako tak rešpektovanú pozíciu
a nový album mal byť ďalší z kvalitnejších albumov žánru. Lenže hneď
v prvých minútach som zostal zaskočený. Kapela bola síce známa
z posledných albumov, že dávali mierne metalcorové prvky do svojej tvorby,
ale tu sa rozhodla zmeniť svoj zvuk na ešte metalcorovejšiu nôtu a riffy
získali na melodickosti, viac sa sústreďuje na spevavé refrény
a breakdowny. Ill Niño bola známa dávaním latinsko-amerických nástrojov,
španielských textov a exotickými motívmi do svojej hudby. Na tomto albume
tieto elementy sú takmer na minime a prednosť dostal práve metalcore.
Texty sú dosť zrozumiteľné, ale naozaj nič extra tu nečakajte. Nu metalové
elementy tu stále sú, ale v spojení s metalcorovými pasážmi znejú
skôr ako nutnosť. Ill Niño sa týmto albumom snažili asi sa podriadiť dnešným
trendom, ale z kapely, ktorá dokázala ukázať unikátne elementy sa stala
týmto len priemerná metalcorová kapela, ktorých je tu viac než dosť. Neviem čo
na tento album fanúšikovia Ill Niño povedia, ale pochybujem že týmto albumom si
nejaký veľký počet nových fanúšikov získajú.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 6/10
Martyrdöd – Elddop
Žáner: Crust/Sludge Metal
Pôvod: Göteborg, Švédsko
Label: Southern Lord
Piaty album tejto švédskej úderky dodáva
poriadnu a mäsitú porciu crustu. Crust je ale poriadne namastený
niektorými menej čakanými pasážami buď z melodického, tempového alebo
štruktúrneho rozhrania. D-beatové bicie, typické crustové riffy a riadne brutálne
ale citovo preplnené vokály tvoria ale totálny základ albumu. Na tomto albume
našťastie nenájdeme piesne, ktoré sa svojim obsahom až príliš opakujú, každá
z nich má svoju charakteristiku, čo je napriek večne rovnakému tempu až
nečakané zistenie. Riffy sú jednoznačne najsilnejšou stránkou, aj keď väčšina
z nich sú tie typické crustové riffy. Dopĺňajú ich totiž sludgeovo
a niekedy až thrashovo ladené riffy, ktoré mnohokrát sú doplnené zmenou
tempu, alebo celkovo iným vyznením skladby. Vokály sa počas celého albumu
nemenia, ale sedia pri každej príležitosti. Ťažko sa dá vážne vyčítať
z tohto albumu, len osobne som hľadal niečo výnimočnejšie pri tomto albume
vďaka tej rozličnosti, ale nanešťastie som nič také nenašiel. Je to proste
album, ktorý ide na doraz, má svoje zaujímavé odbočky a je vhodný pre
všetkých crustšmentkerov (nové slovo :D). Pre tých, čo ale crust práveže
nemusia, tento album asi taktiež nesadne.
Melódia: 4,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 8/10
Omnihility – Deathscapes of the
Subconscious
>
Žáner: Technical Brutal
Death Metal
Pôvod: Eugene, USA
Label: Unique Leader
Druhý album tejto formácie
by sa bez problémov dokázal porovnať s lídrami brutálneho a technického
death metalu, ale zas tak veľa nového neprináša. Ale najprv všetko poporiadku.
Rýchle dvojkopáky, blastbeaty aj občasné pomalšie pasáže; rýchle, technické,
ale aj celkom chytľavé riffy a samozrejme typické growly sú alfou
a omegou tohto albumu. Môže prekvapiť občasná technická basová sekvencia,
ale to je prakticky všetko (ak nepočítame dve akustické interludy). Omnihility
je jedna z kapiel, ktorá jasne berie veci so svojich inšpirácii a robia si
vlastnú verziu týchto kapiel, bez toho aby sa snažili nejako experimentovať.
Dobre, originálnosťou tento album práve neoplýva, ale je aspoň dobrý? Tak to
bezpochyby áno! Kapela totiž veľmi dobre chápe, čo robí technickými kapelami
dobrými a presne toho sa držia. Neboja sa nahodiť aj trochu dlhšie
kompozície, pretože vedia že fanúšikom to nebude vadiť, hlavne ak budú robiť
takéto dobré riffy a pasáže, aké robia. Znalci a milovníci žánru sa
majú nad čím kochať.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 8/10
Fallujah – The Flesh Prevails
Žáner: Progressive/Technical Death Metal/Deathcore
Pôvod: San Francisco, USA
Label: Unique Leader
Fallujah s ich prvým albumom vyvolali značné reakcie,
ale nebolo to zatiaľ nič z čoho by každý padol na zadok. Teraz prišiel čas
na ich druhý album a musím rovno povedať, teraz nie je ani len dôvod
z toho nepadnúť na prdel. Technický death, ktorý sa ale nesústredí výlučne
na parádiny, isté deathcorové momentíky, ktoré len vykrášlia celý koncept ale
hlavne tá atmosféra: nikdy som si nemyslel, že technické kapely dokážu vytvoriť
takúto majestátnu atmosféru a stále robiť pasáže, pri ktorých by aj
najväčší majstri gitarovej hudby mohli uznanlivo kývať hlavou. Nie je to iba
kadejaká technická hudba spojená s nejakými syntetizátormi pre atmosféru,
všetko tu totiž perfektne zapadá a nie je ani dôvod pochybovať
o reálnosti tejto atmosféry. Štruktúry týchto piesní sú všetko, len nie
štandardné, takže sa naozaj treba pripraviť na poriadnu vesmírnu dobrodružnú
jazdu. Kapela šlape ako hodinky a aj keď hrajú všetko v norme
technického death metalu, sú tu veľmi zaujímavé riffy a pasáže, ktoré
dokážu zaujať aj tých čo sa nestarajú nejak moc o atmosféru. Fallujah je
podľa môjho názoru jedna z tých kapiel, ktoré dokážu účinne meniť dianie
v scéne, takže si treba dať na nich pozor. Tomuto albumu len tesne
nevyšiel plný počet len z toho dôvodu, že kapela nám v budúcnosti
určite dokáže dať niečo ešte majestátnejšie ako bol tento album. Odporúčam
všetkým! J
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 8,5/10
Hodnotenie: 9,5/10
Mutilation Rites – Harbringer
Žáner: Black Metal
Pôvod: New York, USA
Label: Prosthetic
Ďalší druhý album, tentoraz od blackmetalovej party Mutilation
Rites prináša váš typický black se všým všudy. Blastbeaty striedajúce
s D-beatmi a ďalšími beatmi typické pre black metal, atonálne riffy
taktiež typické pre black metal, škreky a občasné growly, neštandardné
štruktúry, všetko je tu proste stereotypný black metal. Tí, ktorí máte
napočúvaný black, si tento album môžte kľudne predstaviť a výsledok sa
nebude veľmi odlišovať od tohto albumu. Možno sa ale bude líšiť produkciou,
keďže je čistá, ale stále dostatočne drsná na to, aby zlo z tohto albumu priam
pretekalo. Málokedy som mal možnosť počuť tak jednotvárny album ako je tento,
keďže väčšina blackových kapiel sa aspoň snaží urobiť niečo netypické, aby sa
mohli odlíšiť. Aj keby som tento album mal tridsaťkrát vypočutý, tak stále by
som nerozoznal, že hrá práve táto kapela. Proste, ak sa ma niekto spýta, aby
som im pustil ten najtypickejší black metal, aby človek mal predstavu ako vôbec
znie, je tu šanca, že si spomeniem na tento album. Ale to sa asi ani nestane,
keďže existujú omnoho lepšie a pôsobivejšie príklady. Nemôžem ale
o tomto albume povedať, že by bol nejak kvalitatívne zlý, proste sa
úspešne drží tej typickej blackovej formuly. Pre fandov blackmetalu možno, pre
ostatných asi nie.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 2,5/10
Hodnotenie: 6/10
Monarch! – Sabbracadaver
Žáner: Sludge/Drone/Doom Metal
Pôvod: Bayonne, Francúzsko
Label: Profound Lore
Kapela Monarch z Francúzska prinášajú so svojim už
siedmym albumom to najtemnejšie z hlbín dier, z ktorého vychádzajú
zvuky večných väzňov. Takto mi aspoň metaforicky pripomína zvuk tohto albumu.
Extrémne pomalé bicie (a to myslím tak pomalé, že niekedy medzi dvoma buchnutiami
rytmičákom si stihnete zájsť do kuchyne po pivo :D), veľmi dunivé gitarové
odozvy a hlavný highlight: ženské výkriky a šepoty, ktoré dodávajú
tomuto albumu šmrnc. Občas k vám zaznie akoby duchové keyboardy, ktoré len
dodajú ešte väčší pocit osamotenia a strachu. Sú tu jasné odkazy na drone
metalové veličiny, ale mnohokrát sa táto atmosféra „zľahčí“ sludgeovejšími
riffmi a málinko rýchlejšími bicími. Tento album má síce tú priemernú
dĺžku 45 minút, ale fakt, že tento album obsahuje iba 3 songy, ho robí
o to desivejší. Album sa ale po chvíľke začne stať monotónnym a pocit
skľúčenia a strachu sa po čase rozplynie. Tento album určite odporúčam
počúvať neskoro v noci so slúchadlami v ušiach aby efekt z tohto
albumu bol maximálny. Príjemnú noc J.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 7,5/10
Fozzy – Do You Wanna Start a War
Žáner: Heavy Metal
Pôvod: Atlanta, USA
Label: Century Media
Chris Jericho a jeho Fozzy sa vracajú so šiestym
albumom. Môžete očakávať moderný hevík spojený s mainstreamovým hard
rockom. Všetky piesne sú týmto pochopiteľne v typických štruktúrach
a znejú presne tak, aby sa zapáčilo čo najviac ľuďom. Riffy sú prakticky
začiatočnícke, ak sa nejaké to sólo objaví, tak je presne také, čo očakávate od
typického mainstreamového songu, sú tu pridané občasné elektronické prvky
a spev Chrisa má svoju silu, ale takmer nikdy neurobí to, čo by bolo od
neho prekvapujúce. Piesne sú na jedno veľké šťastie celkom rozličné, takže
môžete očakávať aj rýchlejšie, pomalšie, tvrdšie, či elektronickejšie piesne.
Hľadať niečo iné, než mainstreamový hevík sa tu ale ani nedá čakať, takže tí
viac „zasvätení“ sa tomuto albumu aj tak oblúkom vyhnú. Pre tých, ktorých
mainstream nevadí, môžem bey problémom odporučiť.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 7/10
Crystal Eyes – Killer
Žáner: Power Metal
Pôvod: Borås, Švédsko
Label: Massacre
Siedmy album tejto švédskej party prináša dávku pravého
oldskúlového power metalu s prvkami hevíku. Hneď prvá vec čo mnohých určite
napadne sú určité podobnosti ku kapelám ako Iron Maiden a Gamma Ray vďaka
svojim melodickým riffom a atmosfére. Vokály sú typické powermetalovské s veľkým
množstvom veľmi vysokým tónom. Piesne sú veľmi rôznorodé, od rýchlych peciek až
po balady, všetko má tu svoje miesto. V tomto albume nebola ani jedna
pieseň u ktorých by som si pomyslel, že je navyše, čo je možno aj dôvod,
prečo tento album je dosť krátky na žánrové štandardy. Nájsť ale niečo naozaj
originálne, alebo charakteristické pre danú kapelu sa podľa mňa ani nedá.
Kapela proste hraje dobré powermetalové songy a tento album je zbierka
tých dobrých piesní. Album ma bavil, ale pochybujem že ich len tak spoznám
nabudúce, keď ich spustím.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 4,5/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 8/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Fórn - The Departure
Of Consciousness – Doom/Sludsge Metal, USA
Derdian - Human Reset
– Power Metal, Taliansko
Taatsi - Amidst The
Trees – Atmospheric Black Metal, Fínsko
Heidra - Awaiting
Dawn – Folk/Viking Metal, Dánsko
Steamforged - The
Endless – Electronic Progressive Metal, USA
Gorgasm - Destined To
Violate – Brutal Death Metal, USA
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára