štvrtok 31. júla 2014

Live Report
Katalepsy (RUS) + Dehydrated (RUS) + Typhoid + Human Humus + The Infinite Within
29.7.2014, Rock Fabric, Poprad

V Poprade už pekne dlho bola v kalendári každého metalistu z pod tatier oznam o koncerte mohutných ruských tech death metalistov Katalepsy v Rock Fabric. Aj keď možno termín počas týždňa mohol niektorých ľudí odradiť,  nebolo pochýb o tom že táto akcia bude vydarená. Otázka len ostávala: ako veľmi vydarená táto akcia bude. Okrem Katalepsy sa totiž predstavili ich krajania Dehydrated a niektoré z najlepších kapiel, ktoré domácej extrémnej scéne máme.

Akcia sa začínala relatívne skoro na pomery klubu Rock Fabric (taktiež to bola prvá akcia tohto druhu po strašne dlhej dobe) o 19.00 hodine. Napriek tomu v klube bol dostatočný počet ľudí, aby prvá kapela The Infinite Within mohla byť spokojná s ich účasťou počas svojho vystúpenia. Táto mladá kapela vydala svoj debutový album iba pred mesiacom, ale už dokázala vyvolať dosť značný hurhaj na to, aby ľudia mohli byť zvedaví na ich živé vystúpenie. Ich brutálny a technický death s obrovským množstvom blastbeatov a rýchlych atonálnych riffov zaznievala po klube s obrovskou intenzitou. Kapela bola jednoznačne plne sústredená na svoj výkon a aj keď boli snahy o rozhýbanie publika, diváci takmer výlučne sledovali ich hráčske umenie. Kapela jednoznačne nevyzerala ako nejakí novici, ich výkon bol práveže porovnateľný s oveľa skúsenejšími harcovníkmi a preto si myslím, že o tejto kapele sa bude ešte veľa počuť.
Pôvodne podľa programu mala ako druhá kapela nastupovať hneď prvá z dvojice ruských kapiel, ale z dopravných dôvodov sa ich rozhodli vymeniť domáci grindisti Human Humus. Kapela je v domácich podmienkach dosť známa, takže sa už mohlo očakávať aj nejaký výraznejší pohyb zo strany fanúšikov. A to sa naozaj aj dialo. „Humusáci“ nakladali jeden zárez za druhým a ľudia sa začali riadne hýbať. Predsa len Human Humus nie je tak o technickosti, ale skôr o priamočiarosti a vďaka tomu bolo vystúpenie oveľa živšie a energickejšie. Humusáci tak môžu byť spokojní s koncertom.
Na rade teda až potom prichádzala prvá ruská kapela Dehydrated na čele s veľmi sympatickou speváčkou. Kapela hrala relatívne priamočiary death s množstvom groovu, ktorý dokáže dosť masívne rozhýbať publikum. Už pri tejto kapele som mal možnosť vidieť ten veľký rozdiel medzi kapelami, ktorí hrajú v rámci dlhšieho turné a tými, ktorí hrajú len občasné koncerty sem a tam. Tu som nemal pocit, ako keby predo mnou hrala banda obyčajných týpkov, toto bolo niečo totálne odlišné. Ich oveľa profesionálnejší prístup k vystúpeniu, naučené, ale veľmi efektívne pohyby, neustále hecovanie publika, ich „kostýmy“: to všetko zaručovalo výrazný ohlas z publika. Hudobne samozrejme nezaostávali a hlavne výkon speváčky si zaslúži riadny obdiv. Aj keď diváci na konci vystúpenia sa ešte snažili ešte vypýtať prídavok, časová tieseň ich nedovolila pokračovať. Ale verím, že kapela si týmto koncertom získala množstvo nových fanúšikov.
Po prestávke naplneným tombolou (tí, ktorí sa rozhodli byť vtedy pri bare, alebo vonku mali proste smolu, mohli vyhrať nejaké to fajné tričko či CD), prišli na rad najskúsenejší z domácich kapiel Typhoid. Táto trojica to rozbalila so svojim rýchlym a brutálnym deathom s väčším sústredením na vlastný výkon, ako na hecovanie. Týmto si publikum akoby dalo prestávku od toho neustáleho headbangovania a moshovania a sústredilo sa hlavne na výkon kapely. Typhoid podali veľmi suverénny výkon a taktiež mohli byť spokojní s akciou.
Tu sa už len čakalo na hlavnú hviezdu večera a dôvod, prečo táto akcia vôbec vznikla: moskovskí Katalepsy. Tak títo chalani nabehli so svojou hudbou takou silou, že reakcie boli takmer ihneď viditeľné. Večné circle pity, moshe, proste diváci vôbec nezaháľali a hýbali sa pri každej možnej príležitosti. Kapela samozrejme ukázala počas vystúpenia, prečo sú považovaní ako jedni z najlepších brutal deathových kapiel súčasnosti. Ich osemstrunové brutálne riffy, miešanie rýchlosti a priamočiarosti a nejaké tie technické vyhrávky museli uspokojiť každého fajnšmekera (alebo lepšie povedané kajšmentkera :D). Pridajte k tomu charizmatického vokalistu a suverénny výkon všetkých hráčov a máme do činenia s prakticky dokonalým koncertom. Katalepsy na konci ešte pridal po vypýtaní sa ešte jeden riadny zárez na rozlúčku a akcia sa tým ukončila.
Rock Fabric po veľmi dlhej dobe mala konečne poriadnú metalovú akciu a môžem potvrdiť, že bola nadmieru vydarená. Zvuk bol na pomery klubu až výnimočne dobrý, časový sklz bol relatívne malý a počet ľudí bol vzhľadom na deň a cenu vstupenky (mimochodom sa tu bavíme o meste, kde ľudia nadávajú nad 3€ vstupným :P ) bol nad očakávania (teda aspoň pre mňa). Torture Nightfest bola mimoriadne vydarená akcia a dúfam, že podobných akcií tu bude čím ďalej, tým viac J.