streda 19. marca 2014

Metalový týždenník 2014

Týždeň 11: 10.3 – 16.3.


Savage Messiah – The Fateful Dark



Žáner: Thrash/Power Metal
Pôvod: Londýn, Veľká Británia
Label: Earache
Štvrtý album tejto ešte sále mladej formácie prináša priamu zmes thrashu a powermetalu, tak ako sa to prakticky očakáva. Thrashové riffy, nad ktorými ide veľmi melodický spev, ktorý ale dobre sedí k hudbe. Zvuk je moderný, povedal by som až mainstreamový, čo ale nemení na fakte že tu ide hlavne o hudobníckosť vďaka headbangovateľným riffom a dosť pôsobivými sólami. Na druhej strane sa tu kapela ani nesnaží robiť experimenty s kompozíciami, keďže každá pieseň prechádza cez tie známe a priame štruktúry. Tu možno teda vidieť aj tú slabšiu stránku albumu, keďže každá pieseň je ľahko predvídateľná a nie je tu často počuť zmeny tempa, ktoré určite by vedeli napomôcť albumu, lebo keď sa tam objavia, tak to stojí za to. Tento album má taktiež dve dosť nevyrovnané polovice, tá prvá je veľmi kvalitná a druhá spadá až do šedého priemeru. Napriek tomu sa tento album oplatí vypočuť pre fanúšikov melodickejšieho thrashu.
Hodnotenie: 7/10



Conquering Dystopia – Conquering Dystopia



Žáner: Instrumental Progressive Death Metal
Pôvod: USA
Label: žiadny
Jeff Loomis, Alex Webster, Alex Rudinger a Keith Merrow. Ak poznáte aspoň dvoch z týchto ľudí, tak určite si vypočujte ich nový projekt Conquering Dystopia, ktorý vám sľubuje to najlepšie z ich hudobníckych schopností. Komplexné aranžmány, silné deathmetalové riffy, sóla akoby z iného sveta, to všetko vás čaká v tomto inštrumentálnom náklade. Nemyslíte si ale že títo štyria páni sa len tak stretli, zahrali tie najlepšie kúsky v štúdiu a potom nechali album bez ladu a skladu s tým, že ten album bude predávať iba kvôli menám. Tu sa niečo také vôbec nedeje. Napriek všetkým tým technickým parádičkám ide v tomto albume jednoznačne o celkovú atmosféru a tu je fakt parádna. Každý song v tomto albume má svoju unikátnu náladu teda niečo, čo robí každú pieseň výnimočnú vo svojom. Tu sa veľmi ťažko môže stať, že si zmýlite jednu pieseň z druhou, čo sa pri inštrumentálnych albumoch stáva naozaj zriedka. Conquering Dystopia je proste vydareným projektom :).
Hodnotenie: 9/10



Valknacht – Le Sacrifice D'Ymir



Žáner: Pagan Black Metal
Pôvod: Quebec, Kanada
Label: PRC
Nový album od týchto frankofónnych Kanaďanov prináša spojenie epického, folkového a blackmetalového pohanstva. Piesne na tomto albume sú relatívne dlhé, takže samozrejme treba čakať viac vyprávačské aranžmány. Prím v tomto albume hrajú atmosférické a folkovo inšpirované riffy a množstvo klávesových a folkových melódii. Vokály na tomto albume sú vždy growlované alebo škriekavé, teda melodické vokály tu nehľadajte. Čo sa týka samotných kompozícii, málokedy sa v piesni nejaká melódia alebo riff neskôr zopakuje, čo vlastne drží tú vyprávačskú atmosféru nažive. Piesne ako také sú relatívne až prekvapujúco rýchle vzhľadom na dĺžku týchto piesní, no samé klepačky tu teda nehľadajte. Je tu ale jedna vec, ktorú musím tomuto albumu trochu znížiť body: aj keď sú piesne zaujímavé a niektoré momenty sú až vynikajúce, málokedy sa rozhodnú hudobne na chvíľku odbočiť na uvoľnenie atmosféry piesne, čo pri takých dlhých piesňach malo byť samozrejmosťou. Celkovo musím ale povedať že tento album si naozaj zaslúži pozornosť od ľudí s pohanským srdcom.
Hodnotenie: 8/10


Architects – Lost Forever // Lost Together



Žáner: Metalcore
Pôvod: Brighton, Veľká Británia
Label: Epitaph
Skupina Architects sa už stala stálicou metalcorovej scény a vydali už svoj šiesty album. Kapela vydala albumy rôznej kvality, takže som bol dosť zvedavý či nový album bude jeden z tých lepších. Môžem povedať rovno, že áno, Architects teraz vytvorili kvalitný album. Typické breakdowny a čisté melódie sa teraz spojili s veľmi vydarenou atmosférou albumu. Ono aj tie breakdowny majú zaujímavú príchuť a vôbec nenudia hlavne vďaka kontextu silných klávesových melódii, ktoré sa vznášajú v pozadí. Mám ale tiež výčitky k tomuto albumu. Vokály, ktoré sú inak dosť emocionálne, sa asi ani raz nemenia a v kuse sa drží to kričanie aj v momentoch, kde by som predsa čakal trochu iný vokálny prístup. Ďalšie čo mi trochu vadí, sú trochu nudné riffy, buď sú typické palm-mutingové s minimálnou zmenou tónu, alebo trochu rýchlejšie a melodickejšie, ale stále jednotvárne šestnástinkové riffy. Napriek tomu, nový Architects sa vydaril a pre fanúšikov ho jednoznačne odporúčam.
Hodnotenie: 8/10


Vita Imana – Oceanidae



Žáner: Groove/Thrash Metal
Pôvod: Madrid, Španielsko
Label: Fair Warning
Španielska kapela Vita Imana hraje groove metal s jasným odkazom na juhoamerické kapely. Tempo na tomto albume je tak v strede, ťažko sa tu nájdu nejaké rýchlejšie alebo pomalejšie pasáže, takže jednoznačne hlavnú úlohu tu hrajú husté riffy. Tie sú väčšinou celkom jednoduché, ale veľmi účinné. Vokály sa dajú porovnať s Maxom Cavalerom, len s trochu viac nasadenia, čo sa týka growlingu. Ono celkovo tento album by sa dal prirovnať ku mnohým kapelám inšpirujúce sa zlatou érou Sepultury, ale je tu počuť viacej groovu viacej perkusií (je tu dokonca členka kapely, ktorá hraje iba na perkusie) a hlavne trochu zložitejšie kompozície. Tento album je celý v španielčine, takže tá atmosféra juhoamerických kapiel je veľmi znateľná. Trochu mi ale v albume chýba faktor zapamätateľnosti a je tam málo rozličnosti. Nový album Vita Imana je ale inak celkom kvalitný groove album.
Hodnotenie: 7.5/10


Dirge – Hyperion



Žáner: Atmospheric Sludge Metal
Pôvod: Paríž, Francúzsko
Label: Division
Francúzska kapela Dirge hraje silno atmosféricky sludge s post-rockovými a industriálnymi elementmi. Musím rovno povedať, tento album nie je na bežné počúvanie. Večne opakujúce sa riffy môžu niekoho nudiť, ale hlavným dôvodom tohto je úplná imerzia do samotnej atmosféry albumu. Zo začiatku možno bude ľuďom vadiť produkcia, ktorá tak trochu hraničí s lo-fi kvalitou, ale tomuto albumu pomáha veľmi. Piesne sú pomalé, čo je tak trochu samozrejmosťou v rámci žánru a hlavne sú to piesne dlhé. Ani jedna pieseň nie je kratšia ako 8 minút, takže sa treba pripraviť na zdĺhavejšiu hudobnú jazdu. Vokály sa objavujú v takmer každej piesni, ale hrajú asi treťoradú úlohu, keďže iba dopĺňajú celkový zvuk albumu. Na tento album treba byť pripravený, ale verte mi, oplatí sa to :). Len mi je jasné že to nebude pre každého a aj mne to večné opakovanie riffov v niektorých prípadoch už začalo hnevať. Uvoľnite sa, užite si tento album v kľude a nechajte sa zhypnotizovať jeho masívnym zvukom.
Hodnotenie: 8/10

Bohužiaľ, momentálne neexistuje video na youtube s piesňou z tohto albumu.

Profane Omen – Reset



Žáner: Melodic Groove Metal
Pôvod: Lahti, Fínsko
Label: Spinefarm
Fínska kapela Profane Omen prichádza so svojim štvrtým albumom. Táto kapela hrajú svižný groove metal so silnou porciou rýchlych sól, ale aj melodických pasáží. Tento opis síce sľubuje zaujímavý zážitok, ale skutočnosť je niekde trochu inde. Musím rovno hovoriť o najväčšej slabosti albumu – všetky piesne sú až príšerne priemerné. Sú tu vokály striedajúce melodické a tvrdé vsuvky, ale nič zaujímavé. Sú tu riffy, ktoré môžu ľudí zaujať, ale asi iba tak na chvíľku. A to najhlavnejšie, tu ťažko nájdete piesne ktoré by boli v niečom naozaj výnimočné. A to je hlavne kvôli tomu, že všetko mi to osobne pripomína ostatné kapely, tu počujem Panteru, tam počujem CoB, tam zase A7X, proste chýba mi v kapele vlastná osobnosť. Preto napriek tomu, že to je album plný svižných piesní, ktoré dokáže rozhýbať veľa ľudí, mňa tento album v ničom nezaujal.
Hodnotenie 6/10


Devius – The Absents Presence



Žáner: Progressive Death Metal
Pôvod: Córdoba, Argentína
Label: Depressive Illusions
Toto je prvý album od tejto Argentínskej kapely hrajúci death metal, takže som vážne čakal hocičo od tejto kapely. Ale nečakal som, že naozaj dostanem hocičo na jednom albume. Raz je to silne atmosférické, niekedy úplne šialené, raz sa tam objaví deathcore, niekedy zase technický death metal, proste treba čakať veľký guláš rôznych odnoží deathu. Aranžmány týmto teda strácajú hocijakú lineárnosť a kapela akoby náhodne na vás hádže hocijaké motívy, ktoré im v tom momente akurát napadnú a vy sa nestačíte diviť. Musím ale povedať, že je dosť možné sa veľmi rýchlo v tomto albume stratiť a potom vnímať tento album len ako dajaký hluk. To, že tento album nie je na jedno počutie vám asi nemusím hovoriť. Treba ale uznať veľkú dávku originality tejto kapele, máloktorá kapela sa proste rozhodne ísť takouto cestou s dúfaním že im to nejako pôjde. A mne sa takýto prístup fakt páči. Tejto kapele chýba ale ten cit sústredenia sa na jednu tému vo viac ako jednej piesni, keďže všetky piesne sa od seba tak líšia, že niekedy ťažko veriť že to hraje rovnaká kapela. Debut od skupiny Devius je veľmi zaujímavé vypočutie, ktorý odporúčam každého, kto má rad experimenty, len mám pocit, že sa im netreba sústrediť na tak veľa vecí naraz.
Hodnotenie: 8/10


Arakain – Adrenalinum



Žáner: Thrash/Power Metal
Pôvod: Praha, Česká Republika
Label: Popron
Mám pocit že kapely ako Arakain netreba predstavovať. Taktiež si myslím že netreba predstavovať ich štýl a vlastne ako znie nový album. Tu totiž Arakain má svoje meno tak vybudované, že im vôbec netreba meniť čo i len trochu ich štýl. Stále je tu ten ich typický zvuk, thrashové riffy, už tradične kvalitné Honzové vokály, priame štruktúry, až si začne človek myslieť či je tu vôbec niečo nové oproti ich minulým počinom. A musím povedať, že všetko je tu po starom, ale v tomto prípade je to dobré. Občas prekvapia elektronické prvky v niektorých piesňach, ale to je asi všetko, čo sa týka nových vecí. Sú tu piesne, ktoré sa stanú rovno klasiky ich repertoáru, ale zase niektoré veľmi ľahko zabudnuteľné skladby. Ťažko sa mi niečo navyše vymýšľa k tomuto albumu, takže stačí povedať len toto: je to ďalší album Arakainu hodná do zbierky každého ich fanúšika, ale nečakajte nič svetoborné.
Hodnotenie: 7.5/10


Nocturnal Breed – Napalm Nights



Žáner: Thrash/Black Metal
Pôvod: Oslo, Nórsko
Label: Agonia
Kapela Nocturnal Breed sú už spolu 18 rokov, ale toto je iba ich piaty album. Ich nórsky pôvod dostatočne značí to, že tento album môže byť riadne špinavý materiál. A je to stopercentná pravda. Thrashové zbíjačky zbíjajú na maximálny výkon, sem tam sa hodí to pravé nórske blackmetalové a máte materiál, z ktorého sa každý pózer posere od strachu. Najväčšiu pozornosť získava ale spevák, ktorý znie akoby ho ešte v kazajke vytiahli z blázinca a nechali ho len tak pred mikrofónom. Piesne sú extrémne priamočiare, žiadne extra výhybky nečakajte, možno okrem trochu menej očakávaných úvodov a záverov skladieb. Trochu menej očakávaná je aj dĺžka skladieb, ťažko by čakal pri takom priamočiarom albume 7-minútové, či dokonca 12-minutové skladby, ale ide to bez nejakých významnejších prešľapov. Tento album je extrémne špinavý a preto ho treba odporúčať len „vyvoleným“.
Hodnotenie:8/10



Lux Occulta – Kołysanki



Žáner: Avant-garde
Pôvod: Kraków, Poľsko
Label: žiadny
Kapela Lux Occulta sa vrátila po predlhých trinástich rokoch s novým albumom. Táto formácia hrala avantgardný štýl blackmetalu, ktorý prekonával hranice toho, čo sa môže diať v danom žánre. Teraz je táto formácia vedená už svetoznámym gitaristom Voggom (Decapitated) späť a búrajú všetko, čo táto kapela spravila v minulosti naruby a prichádza s úplne inou hudbou. Tu sa v žiadnom prípade nejedná o metal v pravom slova zmysle, ale tento album je veľmi temný napriek tomu. Miešajú sa tu veľmi odlišné žánre od jazzu, cez poľské ľudovky, trip-hop až po ambient. Napriek takejto obrovskej škále žánrov, ktorý tento album ponúka, jej zvuk je veľmi celistvý a všetky tieto prvky do seba veľmi prekvapujúco sadajú. Tento album ma obrovsky prekvapil nielen nečakanou zmenou žánru (áno, bývalú tvorbu Lux Occulta mám odpočúvanú), ale aj veľmi silnou atmosférou, ktorý tento album prináša. Tento album odporúčam tým, ktorí sa neboja experimentov a vnímajú každú vec v hudbe, ktorá sa výrazne odlišuje od normy ako pozitívum.
Bohužiaľ, tento album nemôžem ohodnotiť, keďže sa v žiadnom prípade nedá nazvať metalovou. (ale inak by som mu dal dosť vysoké skóre :D)


Subway to Sally – Mitgift



Žáner: Folk/Medieval Metal
Pôvod: Potsdam, Nemecko
Label: STS
Subway to Sally sú už veteráni a jedna z prvých kapiel ktorí sa môžu pýšiť označením Folk Metal. Tak človek by mohol čakať od ich už dvanásteho počinu, že sa budú udržiavať vo svojej branži a budú nosiť zastávku folk metalu vysoko. Hovno! Subway to Sally sa rozhodli úplne rozrúcať koncepciu folkmetalu a pridať dubstepové prvky do svojej hudby. Áno, čítate dobre, Dubstep!!! Piesne ako také sú ale stále typickí Subway to Sally. Jednoduchšie kompozície, chytľavé melódie, typicky folkové nástroje, ale na rozdiel od ich starších albumov sa kapela rozhodla, že na tých miestach piesne, kde folkové nástroje by mali robiť tie najzaujímavejšie a najkrajšie melódie v piesniach, sa umiestnia dubstepovské „breakdowny“. Ako ste možno zistili z mojich predchádzajúcich recenzií, ja mám práveže veľmi rád neočakávané momenty či experimenty, ale keď to robí kapela, ktorá na to nemá čo najmenší dôvod, tak je to zlé. Kapela sa podľa mňa rozhodla zmeniť svoj zvuk iba kvôli tomu aby nejaká zmena tam bola, čo úplne ničí hlavný koncept experimentovania. Piesne ako také sú síce fajn, len ťažko sa osobne zbavujem pocitu, že by boli o stokrát lepšie bez tých zbytočných dubstepových pasáží. Subway to Sally spravili veľmi kontroverzný album a ja osobne to budem dosť dlho rozdychávať :P.
Hodnotenie: 3/10


Hark – Crystalline



Žáner: Sludge/Stoner Metal
Pôvod: Swansea, Veľká Británia
Label: Season of Mist
Debutový album týchto britov je plný tej najdymovejšieho metalu. Husté riffy tvoria základ tejto fošne, ktorým im sekundujú strednotempové, ale veľmi intenzívne bicie a drsné, ale aj melodické vokály. V tomto albume je jasné v každej sekunde, že sa tu nebudú diať nejaké špecialitky v podobe veľmi melodických sól, alebo nejakých tichších pasáží. Tu ide jednoznačne o silné riffy, ktoré dokážu lenivo rozhýbať každou hlavou. Sóla na tomto albume síce sú, ale len dopĺňajú tú intenzitu, ktorá srší z tohto albumu. Tu nie je nutné veľa rečí ohľadom tohto albumu, proste len to, že tento album má intenzitu, aj groove, s minimom obrátok do iných hlbín a to pre fanúšikom stoneru a sludge úplne stačí.
Hodnotenie: 8/10




Albumy, ktoré som minulý týždeň nemal možnosť počuť:
Teitanblood – Death: Death/Black Metal, Španielsko
Haeres – Trom: Black Metal, Kanada

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára