Metalový týždenník 2014
Týždeň 11: 10.3 –
16.3.
Savage Messiah – The Fateful Dark
Pôvod: Londýn, Veľká Británia
Label: Earache
Štvrtý album tejto ešte sále mladej formácie
prináša priamu zmes thrashu a powermetalu, tak ako sa to prakticky
očakáva. Thrashové riffy, nad ktorými ide veľmi melodický spev,
ktorý ale dobre sedí k hudbe. Zvuk je moderný, povedal by som až
mainstreamový, čo ale nemení na fakte že tu ide hlavne o
hudobníckosť vďaka headbangovateľným riffom a dosť pôsobivými
sólami. Na druhej strane sa tu kapela ani nesnaží robiť
experimenty s kompozíciami, keďže každá pieseň prechádza cez
tie známe a priame štruktúry. Tu možno teda vidieť aj tú
slabšiu stránku albumu, keďže každá pieseň je ľahko
predvídateľná a nie je tu často počuť zmeny tempa, ktoré
určite by vedeli napomôcť albumu, lebo keď sa tam objavia, tak to
stojí za to. Tento album má taktiež dve dosť nevyrovnané
polovice, tá prvá je veľmi kvalitná a druhá spadá až do šedého
priemeru. Napriek tomu sa tento album oplatí vypočuť pre fanúšikov
melodickejšieho thrashu.
Hodnotenie: 7/10
Conquering Dystopia – Conquering Dystopia
Pôvod: USA
Label: žiadny
Jeff Loomis, Alex Webster, Alex Rudinger a Keith Merrow. Ak poznáte aspoň dvoch z týchto ľudí, tak určite si vypočujte ich nový projekt Conquering Dystopia, ktorý vám sľubuje to najlepšie z ich hudobníckych schopností. Komplexné aranžmány, silné deathmetalové riffy, sóla akoby z iného sveta, to všetko vás čaká v tomto inštrumentálnom náklade. Nemyslíte si ale že títo štyria páni sa len tak stretli, zahrali tie najlepšie kúsky v štúdiu a potom nechali album bez ladu a skladu s tým, že ten album bude predávať iba kvôli menám. Tu sa niečo také vôbec nedeje. Napriek všetkým tým technickým parádičkám ide v tomto albume jednoznačne o celkovú atmosféru a tu je fakt parádna. Každý song v tomto albume má svoju unikátnu náladu teda niečo, čo robí každú pieseň výnimočnú vo svojom. Tu sa veľmi ťažko môže stať, že si zmýlite jednu pieseň z druhou, čo sa pri inštrumentálnych albumoch stáva naozaj zriedka. Conquering Dystopia je proste vydareným projektom :).
Hodnotenie: 9/10
Valknacht – Le Sacrifice D'Ymir
Žáner: Pagan Black Metal
Pôvod: Quebec, Kanada
Label: PRC
Nový album od týchto frankofónnych Kanaďanov
prináša spojenie epického, folkového a blackmetalového
pohanstva. Piesne na tomto albume sú relatívne dlhé, takže
samozrejme treba čakať viac vyprávačské aranžmány. Prím v
tomto albume hrajú atmosférické a folkovo inšpirované riffy a
množstvo klávesových a folkových melódii. Vokály na tomto
albume sú vždy growlované alebo škriekavé, teda melodické
vokály tu nehľadajte. Čo sa týka samotných kompozícii, málokedy
sa v piesni nejaká melódia alebo riff neskôr zopakuje, čo vlastne
drží tú vyprávačskú atmosféru nažive. Piesne ako také sú
relatívne až prekvapujúco rýchle vzhľadom na dĺžku týchto
piesní, no samé klepačky tu teda nehľadajte. Je tu ale jedna vec,
ktorú musím tomuto albumu trochu znížiť body: aj keď sú piesne
zaujímavé a niektoré momenty sú až vynikajúce, málokedy sa
rozhodnú hudobne na chvíľku odbočiť na uvoľnenie atmosféry
piesne, čo pri takých dlhých piesňach malo byť samozrejmosťou.
Celkovo musím ale povedať že tento album si naozaj zaslúži
pozornosť od ľudí s pohanským srdcom.
Hodnotenie: 8/10
Architects – Lost Forever // Lost Together
Pôvod: Brighton, Veľká Británia
Label: Epitaph
Skupina Architects sa už stala stálicou
metalcorovej scény a vydali už svoj šiesty album. Kapela vydala
albumy rôznej kvality, takže som bol dosť zvedavý či nový album
bude jeden z tých lepších. Môžem povedať rovno, že áno,
Architects teraz vytvorili kvalitný album. Typické breakdowny a
čisté melódie sa teraz spojili s veľmi vydarenou atmosférou
albumu. Ono aj tie breakdowny majú zaujímavú príchuť a vôbec
nenudia hlavne vďaka kontextu silných klávesových melódii, ktoré
sa vznášajú v pozadí. Mám ale tiež výčitky k tomuto albumu.
Vokály, ktoré sú inak dosť emocionálne, sa asi ani raz nemenia a
v kuse sa drží to kričanie aj v momentoch, kde by som predsa čakal
trochu iný vokálny prístup. Ďalšie čo mi trochu vadí, sú
trochu nudné riffy, buď sú typické palm-mutingové s minimálnou
zmenou tónu, alebo trochu rýchlejšie a melodickejšie, ale stále
jednotvárne šestnástinkové riffy. Napriek tomu, nový Architects
sa vydaril a pre fanúšikov ho jednoznačne odporúčam.
Hodnotenie: 8/10
Vita Imana – Oceanidae
Pôvod: Madrid, Španielsko
Label: Fair Warning
Španielska kapela Vita Imana hraje groove metal s
jasným odkazom na juhoamerické kapely. Tempo na tomto albume je tak
v strede, ťažko sa tu nájdu nejaké rýchlejšie alebo pomalejšie
pasáže, takže jednoznačne hlavnú úlohu tu hrajú husté riffy.
Tie sú väčšinou celkom jednoduché, ale veľmi účinné. Vokály
sa dajú porovnať s Maxom Cavalerom, len s trochu viac nasadenia, čo
sa týka growlingu. Ono celkovo tento album by sa dal prirovnať ku
mnohým kapelám inšpirujúce sa zlatou érou Sepultury, ale je tu
počuť viacej groovu viacej perkusií (je tu dokonca členka kapely,
ktorá hraje iba na perkusie) a hlavne trochu zložitejšie
kompozície. Tento album je celý v španielčine, takže tá
atmosféra juhoamerických kapiel je veľmi znateľná. Trochu mi ale
v albume chýba faktor zapamätateľnosti a je tam málo rozličnosti.
Nový album Vita Imana je ale inak celkom kvalitný groove album.
Hodnotenie: 7.5/10
Dirge – Hyperion
Pôvod: Paríž, Francúzsko
Label: Division
Francúzska kapela Dirge hraje silno atmosféricky
sludge s post-rockovými a industriálnymi elementmi. Musím rovno
povedať, tento album nie je na bežné počúvanie. Večne opakujúce
sa riffy môžu niekoho nudiť, ale hlavným dôvodom tohto je úplná
imerzia do samotnej atmosféry albumu. Zo začiatku možno bude ľuďom
vadiť produkcia, ktorá tak trochu hraničí s lo-fi kvalitou, ale
tomuto albumu pomáha veľmi. Piesne sú pomalé, čo je tak trochu
samozrejmosťou v rámci žánru a hlavne sú to piesne dlhé. Ani
jedna pieseň nie je kratšia ako 8 minút, takže sa treba pripraviť
na zdĺhavejšiu hudobnú jazdu. Vokály sa objavujú v takmer každej
piesni, ale hrajú asi treťoradú úlohu, keďže iba dopĺňajú
celkový zvuk albumu. Na tento album treba byť pripravený, ale
verte mi, oplatí sa to :). Len mi je jasné že to nebude pre
každého a aj mne to večné opakovanie riffov v niektorých
prípadoch už začalo hnevať. Uvoľnite sa, užite si tento album v
kľude a nechajte sa zhypnotizovať jeho masívnym zvukom.
Hodnotenie: 8/10
Bohužiaľ, momentálne neexistuje video na youtube s piesňou z tohto albumu.
Profane Omen – Reset
Žáner: Melodic Groove Metal
Pôvod: Lahti, Fínsko
Label: Spinefarm
Fínska kapela Profane Omen prichádza so svojim
štvrtým albumom. Táto kapela hrajú svižný groove metal so
silnou porciou rýchlych sól, ale aj melodických pasáží. Tento
opis síce sľubuje zaujímavý zážitok, ale skutočnosť je niekde
trochu inde. Musím rovno hovoriť o najväčšej slabosti albumu –
všetky piesne sú až príšerne priemerné. Sú tu vokály
striedajúce melodické a tvrdé vsuvky, ale nič zaujímavé. Sú tu
riffy, ktoré môžu ľudí zaujať, ale asi iba tak na chvíľku. A
to najhlavnejšie, tu ťažko nájdete piesne ktoré by boli v niečom
naozaj výnimočné. A to je hlavne kvôli tomu, že všetko mi to
osobne pripomína ostatné kapely, tu počujem Panteru, tam počujem
CoB, tam zase A7X, proste chýba mi v kapele vlastná osobnosť.
Preto napriek tomu, že to je album plný svižných piesní, ktoré
dokáže rozhýbať veľa ľudí, mňa tento album v ničom nezaujal.
Hodnotenie 6/10
Devius – The Absents Presence
Žáner: Progressive Death Metal
Pôvod: Córdoba, Argentína
Label: Depressive Illusions
Toto je prvý album od tejto Argentínskej
kapely hrajúci death metal, takže som vážne čakal hocičo od
tejto kapely. Ale nečakal som, že naozaj dostanem hocičo na jednom
albume. Raz je to silne atmosférické, niekedy úplne šialené, raz
sa tam objaví deathcore, niekedy zase technický death metal, proste
treba čakať veľký guláš rôznych odnoží deathu. Aranžmány
týmto teda strácajú hocijakú lineárnosť a kapela akoby náhodne
na vás hádže hocijaké motívy, ktoré im v tom momente akurát
napadnú a vy sa nestačíte diviť. Musím ale povedať, že je dosť
možné sa veľmi rýchlo v tomto albume stratiť a potom vnímať
tento album len ako dajaký hluk. To, že tento album nie je na jedno
počutie vám asi nemusím hovoriť. Treba ale uznať veľkú dávku
originality tejto kapele, máloktorá kapela sa proste rozhodne ísť
takouto cestou s dúfaním že im to nejako pôjde. A mne sa takýto
prístup fakt páči. Tejto kapele chýba ale ten cit sústredenia sa
na jednu tému vo viac ako jednej piesni, keďže všetky piesne sa
od seba tak líšia, že niekedy ťažko veriť že to hraje rovnaká
kapela. Debut od skupiny Devius je veľmi zaujímavé vypočutie,
ktorý odporúčam každého, kto má rad experimenty, len mám
pocit, že sa im netreba sústrediť na tak veľa vecí naraz.
Hodnotenie: 8/10
Arakain – Adrenalinum
Žáner: Thrash/Power Metal
Pôvod: Praha, Česká Republika
Label: Popron
Mám pocit že kapely ako Arakain netreba
predstavovať. Taktiež si myslím že netreba predstavovať ich štýl
a vlastne ako znie nový album. Tu totiž Arakain má svoje meno tak
vybudované, že im vôbec netreba meniť čo i len trochu ich štýl.
Stále je tu ten ich typický zvuk, thrashové riffy, už tradične
kvalitné Honzové vokály, priame štruktúry, až si začne človek
myslieť či je tu vôbec niečo nové oproti ich minulým počinom.
A musím povedať, že všetko je tu po starom, ale v tomto prípade
je to dobré. Občas prekvapia elektronické prvky v niektorých
piesňach, ale to je asi všetko, čo sa týka nových vecí. Sú tu
piesne, ktoré sa stanú rovno klasiky ich repertoáru, ale zase
niektoré veľmi ľahko zabudnuteľné skladby. Ťažko sa mi niečo
navyše vymýšľa k tomuto albumu, takže stačí povedať len toto:
je to ďalší album Arakainu hodná do zbierky každého ich
fanúšika, ale nečakajte nič svetoborné.
Hodnotenie: 7.5/10
Nocturnal Breed – Napalm Nights
Žáner: Thrash/Black Metal
Pôvod: Oslo, Nórsko
Label: Agonia
Kapela Nocturnal Breed sú už spolu 18 rokov, ale
toto je iba ich piaty album. Ich nórsky pôvod dostatočne značí
to, že tento album môže byť riadne špinavý materiál. A je to
stopercentná pravda. Thrashové zbíjačky zbíjajú na maximálny
výkon, sem tam sa hodí to pravé nórske blackmetalové a máte
materiál, z ktorého sa každý pózer posere od strachu. Najväčšiu
pozornosť získava ale spevák, ktorý znie akoby ho ešte v kazajke
vytiahli z blázinca a nechali ho len tak pred mikrofónom. Piesne sú
extrémne priamočiare, žiadne extra výhybky nečakajte, možno
okrem trochu menej očakávaných úvodov a záverov skladieb. Trochu
menej očakávaná je aj dĺžka skladieb, ťažko by čakal pri
takom priamočiarom albume 7-minútové, či dokonca 12-minutové
skladby, ale ide to bez nejakých významnejších prešľapov. Tento
album je extrémne špinavý a preto ho treba odporúčať len
„vyvoleným“.
Hodnotenie:8/10
Lux Occulta – Kołysanki
Žáner: Avant-garde
Pôvod: Kraków, Poľsko
Label: žiadny
Kapela Lux Occulta sa vrátila po predlhých
trinástich rokoch s novým albumom. Táto formácia hrala
avantgardný štýl blackmetalu, ktorý prekonával hranice toho, čo
sa môže diať v danom žánre. Teraz je táto formácia vedená už
svetoznámym gitaristom Voggom (Decapitated) späť a búrajú
všetko, čo táto kapela spravila v minulosti naruby a prichádza s
úplne inou hudbou. Tu sa v žiadnom prípade nejedná o metal v
pravom slova zmysle, ale tento album je veľmi temný napriek tomu.
Miešajú sa tu veľmi odlišné žánre od jazzu, cez poľské
ľudovky, trip-hop až po ambient. Napriek takejto obrovskej škále
žánrov, ktorý tento album ponúka, jej zvuk je veľmi celistvý a
všetky tieto prvky do seba veľmi prekvapujúco sadajú. Tento album
ma obrovsky prekvapil nielen nečakanou zmenou žánru (áno, bývalú
tvorbu Lux Occulta mám odpočúvanú), ale aj veľmi silnou
atmosférou, ktorý tento album prináša. Tento album odporúčam
tým, ktorí sa neboja experimentov a vnímajú každú vec v hudbe,
ktorá sa výrazne odlišuje od normy ako pozitívum.
Bohužiaľ, tento album nemôžem ohodnotiť, keďže
sa v žiadnom prípade nedá nazvať metalovou. (ale inak by som mu
dal dosť vysoké skóre :D)
Subway to Sally – Mitgift
Žáner: Folk/Medieval Metal
Pôvod: Potsdam, Nemecko
Label: STS
Subway to Sally sú už veteráni a jedna z prvých
kapiel ktorí sa môžu pýšiť označením Folk Metal. Tak človek
by mohol čakať od ich už dvanásteho počinu, že sa budú
udržiavať vo svojej branži a budú nosiť zastávku folk metalu
vysoko. Hovno! Subway to Sally sa rozhodli úplne rozrúcať
koncepciu folkmetalu a pridať dubstepové prvky do svojej hudby.
Áno, čítate dobre, Dubstep!!! Piesne ako také sú ale stále
typickí Subway to Sally. Jednoduchšie kompozície, chytľavé
melódie, typicky folkové nástroje, ale na rozdiel od ich starších
albumov sa kapela rozhodla, že na tých miestach piesne, kde folkové
nástroje by mali robiť tie najzaujímavejšie a najkrajšie melódie
v piesniach, sa umiestnia dubstepovské „breakdowny“. Ako ste
možno zistili z mojich predchádzajúcich recenzií, ja mám práveže
veľmi rád neočakávané momenty či experimenty, ale keď to robí
kapela, ktorá na to nemá čo najmenší dôvod, tak je to zlé.
Kapela sa podľa mňa rozhodla zmeniť svoj zvuk iba kvôli tomu aby
nejaká zmena tam bola, čo úplne ničí hlavný koncept
experimentovania. Piesne ako také sú síce fajn, len ťažko sa
osobne zbavujem pocitu, že by boli o stokrát lepšie bez tých
zbytočných dubstepových pasáží. Subway to Sally spravili veľmi
kontroverzný album a ja osobne to budem dosť dlho rozdychávať :P.
Hodnotenie: 3/10
Hark – Crystalline
Žáner: Sludge/Stoner Metal
Pôvod: Swansea, Veľká Británia
Label: Season of Mist
Debutový album týchto britov je plný tej
najdymovejšieho metalu. Husté riffy tvoria základ tejto fošne,
ktorým im sekundujú strednotempové, ale veľmi intenzívne bicie a
drsné, ale aj melodické vokály. V tomto albume je jasné v každej
sekunde, že sa tu nebudú diať nejaké špecialitky v podobe veľmi
melodických sól, alebo nejakých tichších pasáží. Tu ide
jednoznačne o silné riffy, ktoré dokážu lenivo rozhýbať každou
hlavou. Sóla na tomto albume síce sú, ale len dopĺňajú tú
intenzitu, ktorá srší z tohto albumu. Tu nie je nutné veľa rečí
ohľadom tohto albumu, proste len to, že tento album má intenzitu,
aj groove, s minimom obrátok do iných hlbín a to pre fanúšikom
stoneru a sludge úplne stačí.
Hodnotenie: 8/10
Albumy, ktoré som minulý týždeň nemal možnosť
počuť:
Teitanblood – Death: Death/Black
Metal, Španielsko
Haeres – Trom: Black
Metal, Kanada
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára