piatok 24. októbra 2014

Metalový týždenník 2014
Týždeň 42: 13.10 – 19.10.

Midnight Sin – Sex First

Žáner: Glam Metal
Pôvod: Viterbo, Taliansko
Label: Bakerteam
Glam metal je síce vyše dvadsať rokov pochovaným žánrom, ale napriek tomu sa tu objavujú kapely, ktorí sa snažia s týmto žánrom preraziť, buď z čisto nostalgického dôvodu, alebo s miernou dávkou recesie. Kapelu Midnight Sin so svojim debutovým počinom by som zaradil k obidvom kategóriám. Od začiatku je jasné, že kapela berie svoju hudbu vážne vďaka hardrockovo ladeným riffom, solídnymi vokálmi a výraznou pesničkovosťou. Tento album obsahuje prakticky všetko, čo v klasickejším albumom patrí: rýchlejšie rock’n’rollovejšie songy, ktoré vedia ľudí rozhýbať, piesne hitového charakteru akoby skopírované z knižky a aj slaďáky, kde gitary sa zmenia na piana a sláčiky. Tá dávka recesie je ale zrejmá pri textoch, kde sa kapela ani nesnaží svoje láskyplné texty naplniť nejakými metaformi, oni idú svojimi hormónmi priamo na vec a vďaka tomu som neraz ostal v úškrne počas počúvania. Kapela má celkom slušný nástup a prvé piesne majú svoju kvalitu, ale čím ďalej je to nudnejšie a kapela akoby už nevedela čo v posledných piesňach poriadne zahrať. Midnight Sin je nová tvár v stále zosmiešňovanom žánri, ale zatiaľ nedokáže spraviť so svojou hudbou niečo viac, práve naopak, len potvrdzujú jeho stereotyp.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 2,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 3,5/10
Hodnotenie: 5,5/10


Mastercastle – Enfer (De La Bibliothèque Nationale)


Žáner: Power Metal
Pôvod: Genoa, Taliansko
Label: Scarlet
Talianski Mastercastle sa vracajú so svojim piatym albumom, čo v rámci ich iba šesťročnej existencie je veľmi slušný výkon. Môžete očakávať power metal s menšími s miernymi gotickými prvkami. Ženské vokály sú azda najšpecifickejšou súčasťou kapely, keďže speváčka nehľadí príliš na svoj spevácky rozsah, ale skôr na to, ako jej hlas a cit sadne ku celkovej hudbe a preto jej výkon považujem za veľmi dobrý. Ostatok kapely sa rozhodne nedá zahanbiť a hlavne gitarista sa svojim výkonom vie ľahko jej vyrovnať. Chytľavé melódie, veľmi slušné sóla, riffy, ktoré sadnú k celkovej atmosfére sú ďalším jednoznačným highlightom albumu. Niektoré keyboardové party sa tu a tam objavia, ale jednoznačný fokus ide na gitarové party. Samotné piesne majú veľmi jednoduché štruktúry, takže veľa progresie tu nehľadajte, avšak aj pri týchto jednoduchých piesňach sa nájdu veľmi slušne zvládnuté muzikantské výkony. Počas počúvania tohto albumu som sa iba čudoval, prečo táto kapela nežne väčšiu slávu. Možno je to kvôli tomu, že kapela v skutočnosti neprichádza s ničím novým a prevratným, alebo je to aj tým že sa kapela možno až zbytočne sťahuje do jednoduchých, až popových štruktúr, čo je rozhodne škoda. Mastercastle ale ukazuje, že v aj stokrát obohranom žánri sa vie spraviť hudba, ktorá dokáže zaujať.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 8/10

Kruger – Adam and Steve


Žáner: Sludge Metal
Pôvod: Lausanne, Švajčiarsko
Label: Listenable
Kapela Kruger so svojim piatym albumom ponúka veľmi agresívny sludge, so štipkou post-hardcoru a menšími experimentátorskými výjavmi. Úplne najjasnejšia a najzreteľnejšia vec na tomto albume sú celkom prekvapujúco basové linky, ktoré pretínajú všetko ostatné a dávajú tomuto albumu potrebný Groove a veľmi drsný a nekompromisný zvuk. Riffy sú typicky sludgeovské, ale mnohokrát vedia odbočiť do dosť abstraktných línií. Vokalista si priam ničí svoje hlasivky, dokonca je v niektorých momentoch cítiť ako jeho hlasivky priam volajú o pomoc. Všetko to prispieva k veľmi zemitému a agresívnemu zvuku, ktorý vďaka mierne pomalšiemu tempu vie nabrať na intenzite. Mnohokrát som mal ale pocit, že napriek celkom zaujímavým štruktúram a mnohým zvláštnym odbočkám sa kapela veľmi často opakovala a tým celkovo znie viac monotónne ako by bolo pekné. Kruger vydali veľmi solídny album plný agresie, ktorý niektorým ľuďom dokáže veľmi dobre pasovať.
Melódia: 4/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 7,5/10

Podľa všetkého ešte nie je žiadna pieseň z nového albumu dostupná na Youtube.

The Acacia Strain – Coma Witch


Žáner: Deathcore
Pôvod: Chucope, USA
Label: Rise
The Acacia Strain určite patrí do zbierky deathcorových kapiel, kde pravidlo „čím viac breakdownov, tým lepšie“ určite platí a platí to aj v ich siedmom počine. Tých breakdownov sa nabažíte až až, ale na rozdiel od niektorých kapiel kapela vie, že musí tu byť aj niečo iné aby tento album nezačal nudiť. V najnovšom albume sa teda kapela rozhodla ísť viac djentovým smerom, takže mnohokrát zažijete rytmické kakofónie. Inak celý album je veľmi temný nielen vďaka podladeným gitarám, ale aj mnohými ambientnými efektmi, ktoré zapĺňajú pozadie. Všetko ostatné je typické deathcorovské: kvalitné growly, stredné tempo (ak sa nedeje breakdown) a celkom jednoduché riffy. Lenže to, čo tento album najviac odlišuje od ostatných je posledná, 27-minutová skladba, Observer. Takúto temnotu som dlho nezažil (a to som v poslednej dobe počul naozaj dosť) a môžem tento track kľudne vyhlásiť za najepickejšiu a aj najmelancholickejšiu deathcorovú pieseň vôbec. Touto piesňou si Acacia Strain u mňa zachránila dobré hodnotenie. Deathcoristi sa kvalitne nabažia na novom albume, ja som sa nabažil pri poslednej piesni J.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 5,5/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7/10


Rings of Saturn – Lugal Ki En


Žáner: Technical Deathcore
Pôvod: Dublin, USA
Label: Unique Leader
Tretí album tejto vesmírnej tlupy pokračuje so svojou totálnou mimozemskou šialenosťou. Svojou unikátnou hudbou dokázali niektorých pozemšťanov podmaniť a títo sa nemohli dočkať na ďalšiu dávku auditórneho masakru. Len tak v skratke pripomínam, že kapela je technicky až mimozemsky zdatná (áno, do konca recenzie tu budem tlačiť mimozemské referencie :D) a to buď gitarovým majstrovstvom, kde zmysel pre melódiu je úplne na opačnej rovine, na akú sme my pozemšťania zvyknutí, alebo prácou s bicími, kde okrem nadľudskej rýchlosti sa dokáže nahodiť veľmi chytľavý Groove. Vokály pripomínajú obrovské monštrum, ktoré sa snaží zničiť túto planétu (no dobre, až tak mimozemsky neznejú, ale je to fajný mix growlov a škrekov J). Samozrejme by to nebol deathcore bez breakdownov, ale to je asi všetko čo niečo o tom zmienim. V porovnaní s ostatnými albumami tento ale znie ľudskejšie, bicie neznejú až tak natriggrované a celkovo má album oveľa viac melódií a pokojnejších momentov, ktoré lámu monotónnosť, ktorá trápila ich predchádzajúce nosiče. Myslím si, že novým albumom sa Rings of Saturn dostala do roviny, kde ich piesne majú vlastný charakter, nesnažia sa v kuse natlačovať mimozemské zvuky do hlavy a dostali celkový cit pre kompozície. Preto je to podľa mňa bezpochyby ich najlepšia doska.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 8,5/10
Hodnotenie: 8/10

Today is the Day – Animal Mother


Žáner: Post-Hadcore/Sludge Metal
Pôvod: Nashville, USA
Label: Southern Lord
Kapela Today is the Day si vydobyla svoje meno svojmu úplne nekompromisnému noisecoru plným mizantropie a svojich 20 rokoch dávala jednu extrémnu nálož za druhou. Nový album ale predstavuje ich zmenu smerovania a ich prvý naozaj metalový album. Celkový zvuk by sa dal stále charakterizovať ako mizantropický, hlučný a poriadne represívny, len k nemu sa pridali poriadne duniace a špinavé sludgeové riffy. Kapela ukazuje svetu gigantický stredný prst vďaka svojej totálnej nekonvenčnosti a priam zlepenými songami, ktoré dokážu byť vytvorené iba jedincami trpiacimi úzkosťami. Sludgeové party tak trochu paradoxne spájajú piesne do koherentného celku a vďaka nim je tento album naplnený ľahko zapamätateľnými momentmi. Pre niektorých tento album aj napriek tomu môže znieť príliš chaoticky, ale to bolo hlavnou úlohou kapely už od ich počiatku. Today is the Day vytvorili naozaj vydarený album, ktorý viac excentrickým poslucháčom určite sadne.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8,5/10


Occultation – Silence in the Ancestral House


Žáner: Doom Metal
Pôvod: New York, USA
Label: Profound Lore
Okultný doom metal má ďalšiu kapelu do zbierky a je ním Occultation s ich druhým albumom. Kapela sa v prvom rade vyznačuje oldskúlovým zvukom aj produkciou, takže pocit zo 70-tych rokov je veľmi uveriteľný. Riffy, ktoré sú na tomto albume snáď oldskúlovejšie nemôžu byť a pridávajú sa k ním melodické sóla, ktoré majú príchuť tajomna. Už sa v poslednom čase stáva akoby tradíciou, že pri takýchto kapelách spieva žena a ani táto kapela nie je výnimkou. Vlastne, dve tretiny kapely pozostáva z nežnejšieho pohlavia a je to tak trochu cítiť v celkovom zvuku. Je tu viac melodiky ako v tradičnejších doomových albumoch, ale je tu viac tajomna a aury. Celkovo album má ten perfektný okultný feeling vďaka každému elementu, ktorý sa na tomto albume objavuje, lenže zasahuje až do stereotypu podobne znejúcich kapiel, ktoré som mal možnosť počuť. Celkovo nový album Occultation je výborná atmosférická oldskúlová nahrávka, ktorá ale tak trochu trpí návalom podobne znejúcich kapiel, z ktorých mnohé vedia ponúknuť viac.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 8/10


Exodus – Blood In Blood Out


Žáner: Thrash Metal
Pôvod: San Francisco, USA
Label: Nuclear Blast
Pre mnohých tá najpravovernejšia a najklasickejšia thrashová kapela Exodus sa vracia po jednej veľkej zmene v podobe návratu starého známeho vokalistu Stevea „Zetro“ Souzu po desiatich rokoch. Možno výkon v jeho rodinnej kapele Hatriot ostatných presvedčila natoľko, aby ho vzali späť ku svojim starým známym. Táto zmena je prakticky ich jediná, ktorá mala dočinenia s finálnym produktom, keďže chlapi nahrali rovnako výbušný, agresívny a priamočiary thrash ako vždy. Riffy od Holta a Altusa dajú prahnúcim mosherom riadne zabrať svojou priamočiarosťou a obaja dajú veľmi často o sebe vedieť svojimi chaotickými sólami. Tempo tohto albumu nie je až také rýchle ako u ich predchádzajúcich počinoch ale to neznamená, že bicmen Hunting to fláka, práve naopak, dáva za sebou headbangu lahodiaci rytmus za druhým. Čo sa týka samotného Zetra, on už ukázal v Hatriote pred pol rokom a ukazuje aj teraz, že rozhodne do starého železa nepatrí. Možno mladší fanúšikovia Exodusu, zvyknutí na poriadny rev Roba Dukesa, budú sklamaní, ale Zetro bol vždy ten, čo svojim škrekotom dával menu Exodus svoj špecifický podpis. Ak ste čakali od týchto veteránov niečo nové, budete sklamaní; ak ste medzi tými ortodoxnými, tak sa nemusíte vôbec báť, pretože Exodus sú taktiež jedným z vás.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 7/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 7,5/10


Starkill – Virus of the Mind


Žáner: Symphonic/Melodic Black/Death Metal
Pôvod: Chicago, USA
Label: Century Media
Kapela Starkill svojim debutom jednoznačne presvedčila o svojich kvalitách tak na rade je ich druhý počin, ktorý by to mal potvrdiť. Kapela hrá akoby zmiešaninu symfonického black metalu s melodeathom, kombinácia rozhodne zaujímavá, ale aj nesmierne odvážna, keďže spojiť tieto dva žánre do jednoliateho celku rozhodne dá zabrať. Všetky elementy, ktoré robia tieto dve žánre dobré sú obsiahnuté v tomto albume a našťastie sú spojené tak, aby ako celok znel ešte lepšie. Celkové kompozície majú dosť epickú náturu, tak ako keby ste sa snažili spojiť Wintersun, starý Children of Bodom, Dethklok, Amon Amarth a trochu symfoniky len pospájané do veľmi kompaktného celku. To znamená, že riffy sú tvrdé a zároveň melodické, vokály sú blackovo-brutálne s občasným pozdravom od ich melodickejších bratrancoch, keyboardy a orchestre ich vynikajúco podopierajú, bicie sú parádne, proste všetko sadá dokonale. Proste jeden vynikajúci album.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9,5/10

N.K.V.D. – Hakmarrja


Žáner: Industrial Black Metal
Pôvod: Paríž, Francuzsko
Label: Avantgarde
Druhý album týchto Francúzov prináša extrémnu temnotu iba pre tých najviac chtivých. Tento zväčša jednočlenný projekt sa vyznačuje historickými textami, hlavne o diktátorstvách a totalitných režimoch. Ale pri vypočutí albumu si to veľmi ťažko všimnete, keďže tento projekt hrá extrémne temný industriálny black, ktorého zvuk je natoľko neľudský, že nejaká tá lyrická téma ide úplne bokom. Tento album je zväčša veľkým hlukom, ktorý obsahuje zväčša jednoduché, ale efektmi extrémne stemnelé riffy, v pozadí sa zväčša odohrávajú nejaké temné sample a programované bicie a vokály akoby od samotného diabla. Takýto jednoduchý popis vystihuje zhruba 85% nahrávky. Ostatné sú buď sample nejakých starých historických dokumentov, väčšinou prihodené nejakým efektom, alebo nejakou temnou ambientnou momentkou. O štruktúre piesní sa tu prakticky nedá ani rozprávať, je tu takmer vždy obrovský temný chaos, z ktorého veľa zmyslu nevezmete. Kapela N.K.V.D. ponúka extrémnu temnotu, ale za to aj dosť veľa monotónnosti a nie príliš originálnych nápadov.
Melódia: 2/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 6/10

Okrem celého albumu, ktorý nechcem zdieľať na tejto stránke, nie sú iné videá z tohto albumu na youtube.

Allen Lande – The Great Divide


Žáner: Power/Heavy Metal
Pôvod: Švédsko
Label: Frontiers
Projekt dvoch výnimočných spevákov Rusella Allena (Symphony X) a Jorna Landeho (Jorn) sa dostáva do svojej štvrtej kapitoly. V novom albume získavame ale bonus v podobe legendárneho skladateľa a gitaristu Tima Tolkkiho, ktorý dostal možnosť osviežiť tento projekt, aj keď úprimne po fraške s posledným albumom jeho Avalonu som mal menšie pochybnosti. Tie ale ihneď zmizli vďaka jeho skvelým melodickým riffom a sólami, vďaka ktorým som sa dostával naspäť ku zlatým časom Stratovariusu. Tento projekt je ale hlavne daných dvoch spevákoch a títo samozrejme podali svoju prácu s naprostou suverenitou. Ak náhodou nie ste s týmito spevákmi oboznámení, budete možno zmätení, že kto je vlastne kto a mnohokrát budete presvedčení, že to nespievajú dvaja, ale iba jeden spevák. Áno, ich vokálne štýly sú si (aspoň v tomto albume) naozaj podobné, čo ale trochu paradoxne napomáha k celkovému zvuku albumu. Piesne sú očakávane v štandardných kompozíciách s väčším dôrazom na melodické a spevavé refrény, ktoré sú tu požehnane. Je to svojim spôsobom veľmi štandardná nahrávka, ale keď je niečo dobré spravené, čo v tomto prípade na sto percent je, tak sa to oplatí. Nový album tejto (ak to môžem nazvať) superkapely je jednoznačne materiálom, ktorý sa zapáči mnohým fanúšikom melodického metalu.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 8,5/10



Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Disentomb – Misery: Brutal Death Metal, Austrália
Horrendous – Ecdysis: Death Metal, USA
Furia – Nocel: Black Metal, Poľsko
Nachtblut – Chimonas: Melodic Dark/Black Metal, Nemecko

From the Sidelines

Lunatic Soul – Walking on a Flashlight Beam


Žáner: Ambient/Progressive Rock
Pôvod: Varšava, Poľsko
Label: Kscope
Lunatic Soul je vedľajší projekt lídra jednej z najkvalitnejších prog rock/metalových kapiel súčasnosti Riverside. Nový, štvrtý album má síce dosť toho podobné z jeho hlavnou kapelou a ťažko je možné si odmyslieť tento projekt bez spojitosti s Riverside, ale to neznamená že tento projekt má svoje špecifické kvality. Celkovo sa jedná pokojnejší a atmosférickejší progrock s obrovským množstvom elektronických a hlavne ambientných prvkov. Veľmi pokojný spev, vábivé akustické, či elektické gitarové party a hlavne veľa keyboardových, elektronických a aj efektových vsuviek prinášajú veľmi pokojnú, až vesmírnu atmosféru, pri ktorom sa nejeden fanúšik prog rocku bude donekonečna rozjímať. Každá pieseň ponúka svoju unikátnosť a sviežosť k celkovej nahrávke, takže nie je ani dôvod, prečo by tento album sa nemal stať obľúbencom každého fanúšika moderného prog rocku. Nový album od Lunatic Soul si jednoducho treba bez pochyby vypočuť. Zaručujem že vďaka nemu si skvele oddýchnete.
Hodnotenie: 9/10


Melvins – Hold it In


Žáner: Alternative Rock
Pôvod: Montesano, USA
Label: Ipecac
Legendárni Melvins sa vracajú s novým albumom. Ak poznáte tvorbu Melvins, tak určite viete, že ich tvorba sa nedá popísať názvom jedného žánru, keďže počas ich kariéry zahrali prakticky hocičo, čo im napadlo. Nový album nie je výnimkou, takže môžete očakávať hocičo od jednoduchých a melodických punkovíc, cez rock’n’roll, sludge metal až po noisové experimenty. Každá jedna pieseň je svojim spôsobom unikátna a ponúka výrazný rozdiel od ich predchádzajúcich čísel. Pri takýchto albumoch je ale jasné, že o spoločnej téme, alebo zvuku albumu je zbytočne sa baviť, pretože tu žiadna nie je. Tu sa dostávam ale k najväčšiemu problému albumu: piesne si navzájom prekážajú. Neraz sa mi stalo, že som sa musel nedobrovoľne nalaďovať z jednej atmosféry k druhej a ešte častejšie som sa len divil nad drastickými zmenami nálad. Nie je tu ani jedna pieseň kde sa dve rôzne motívy spájajú, je to len akoby zbierka rôznych piesní z rôznych žánrov a určite ak niekto nevie čo počúva si to skôr zmýli s nejakou výberovkou rôznych kapiel. Nový album od Melvins vie ponúknuť zaujímavý zážitok, ale je jasné že kapela sa snažila ponúknuť príliš veľa bez toho aby o tom veľa premýšľala.
Hodnotenie: 6/10

Kayo Dot – Coffins on Io


Žáner: Avantgarde Progressive Rock
Pôvod: Boston/New York, USA
Label: The Flenser
Kayo Dot boli považovaní za jeden z najexperimentálnejších kapiel svojej doby vďaka svojim totálne nekonvenčným prístupom k hudbe a celkovej bizarnosti ich tvorby. V posledných dvoch rokoch je ale vidno ich zostup z experimentálnosti a príchod konvenčnejšieho ale stále zvláštneho prog rocku. Najnovší album pokračuje v nastolenom tempe, takže čakajte dosť prog rock s kakofonickým mixom jazzu, gothicu a avantgardy. Spev je dosť špecifický, rovnako ako všetko ostatné na tomto albume, takže je ihneď jasné že na tento album sa treba pripraviť. Po hudobníckej stránke je kapela naozaj vymakaná a dávajú to aj o sebe značne vedieť, čo rezultuje k mnohým ťažko stráviteľným momentom. Ako som už spomenul, na tento album sa treba riadne pripraviť, ale výsledok môže stáť za to.
Hodnotenie: 8/10


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára