štvrtok 2. októbra 2014

Metalový týždenník 2014
Týždeň 39: 22.9 – 28.9.

Helevorn – The Compassion Forlorn



Žáner: Doom/Gothic Metal
Pôvod: Palma de Mallorca, Španielsko
Label: BadMoodMan
Kapela Helevorn pochádza vzhľadom na ich hudbu z celkom exotickej lokality, teda z ostrova Malorka. Ich miesto pôsobiska im ale vôbec nebráni vytvárať silno melancholickú, ťažkú, ale aj jemne melodickú hudbu. Ako každá správna doom metalová nahrávka, jej tempo je spomalené, vďaka čomu sa zvýrazňujú smutné melódie, tvrdosť riffov a celkovú melancholickú atmosféru nahrávky. Vokálovo je to rozdelené medzi silnými a hlbokými growlami a baritónovým melodickým spevom. Množstvo gitarových riffov mi ja pripomínala mnohé škandinávské doomové spolky a niekedy spomalené melodeathové kapely, takže ich vplyv je úplne zrejmý. V čom sa ale Helevorn tak trochu líši je v celkovom zvuku, ktorý nie je až tak ťaživý a trochu viac pesničkový. Jediná vec, čo sa mi nepáčila (ale to je skôr iba môj osobný problém) sú niektoré hovorové pasáže, ktoré mi zneli ako veľmi klišéovité. Celkovo tento album je veľmi vydarená melancholická doomová nahrávka, ktorá by určite nemala chýbať u milovníkov podobného zvuku.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 9/10


Falloch – This Island, Our Funeral



Žáner: Post-Rock/Folk Metal
Pôvod: Glasgow, Veľká Británia
Label: Candlelight
Kapela Falloch prešla cez dosť veľké personálne zmeny a tak prichádzajú so svojim druhým album ako prakticky nová kapela. Ako prvá hudobná zmena od ich prvého albumu, ktorá ma zastihla počas vypočutia, bol jednoznačný odstup od atmosférického blackgazeového zvuku a rozhodnutie ísť smerom k priamočiarejšiemu post-rocku. Kapela ale stále má v sebe dosť atmosféry na to, aby jasne dokázala hudobne vystihnúť krásu škótskej prírody a je tu ešte stále ten folkový element, ktorý zdobil ich debut. Lenže tieto elementy išli do úzadia a išla vpred tá priamočiarosť. Riffy sú o dosť tvrdšie, rytmus je relatívne pokojný a je tu množstvo melancholických vsuvok. Mám ale pocit, že krása ich debutu, kde už hneď pri prvých tónoch som sa predstavoval v inej krajine, v tomto albume jednoznačne chýba a kapela zabudla na niektoré zásadné veci oproti ich minulému albumu. Na druhej strane však musím pochváliť nového speváka, ktorý ukazuje oveľa väčšiu kvalitu ako jeho predchodca (ktorý ale tak trochu paradoxne tento rok vydal vynikajúci album pod kapelou Saor). Nový album od kapely Falloch má svoje skvelé momenty s novým albumom, ale pre mňa o tomto albume hovoriť inak, ako o kroku späť sa pre mňa nedá.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 7,5/10


Meden Agan – Lacrima Dei


Žáner: Symphonic/Gothic Metal
Pôvod: Atény, Grécko
Label: No Regrets
Goticko-symfonická kapela Meden Agan prichádza so svojim tretím albumom a prvým so svojou novou speváčkou, dosť neznámou Mayou Kampaki. Kapela hrá štýl podobný kapelám ako Epica, či už neexistujúcich After Forever, v ktorých aj keď je pozornosť centrovaná na ženský operný vokál, je tam množstvo zaujímavejších hudobných momentov, či sú to tvrdé riffy, chorály, symfonické pasáže, alebo kreatívné gitarové sóla. Kapela ide ale stále relatívne priamočiarou cestou, kde samotné riffy hrajú viac rytmickú úlohu a hlavné melódie sú robené buď keyboardom, alebo samotným spevom. Nechýbajú tu ani mužské growly, vďaka čomu je tu veľmi často používaný efekt kráska a zviera. Pre mňa ale najväčšie plus získavajú gitarové sóla: sú rýchle, ale aj veľmi kreatívne a vždy dokázali získať moju pozornosť. Vokály sú taktiež kvalitné, ale relatívne štandardné vzhľadom na vysokú spevácku kvalitu nutnú pre tento žáner. Vadia mi jedine niektoré keyboardové zvuky a celková neoriginalita materiálu. Lenže pre milovníkov tohto žánru bude vypočutie tejto nahrávky stáť za to.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 6,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 8/10


Gormathon – Following the Beast


Žáner: Melodic Death Metal
Pôvod: Bollnäs, Švédsko
Label: Napalm
Kapela Gormathon zo Švédska vydáva svoj druhý album, ktorý by sa na prvý pohľad mohol zdať ako typický švédsky melodeath. Kapela má svoje typické melodeathové triky, ale ku ním by som aj pridal groovové riffy a hard rockovejší feeling. Samotné riffy sú veľmi priame a skôr slúžia na to, aby poháňali songy dopredu než na to, aby niečím vážnejším zaujali. To čo má v tomto albume najviac zaujať sú refrény, ktoré sú trochu melodickejšie, ale nie prehnane a sóla, ktoré môžu byť melodické, aj rýchle a určite zdíhajú kvalitatívnu latku vyššie. Vokály sú celkom zaujímavé: väčšinou idú práveže tvrdšie, ale stále melodické vokály, ktoré sa striedajú s ešte melodickejšími refrénovými vokálmi a deathové vokály sa tu objavia len raz za čas. Celkovo mi songy ale prídu nemastné-neslané, ako keby tam boli síce dobré nápady, ale neboli dostatočne kvalitne spracované. Gormathon svojim albumom ukázali trošku inú tvár švédskeho melodeathu, len pri celkovej exekúcii tam niečo chýbalo.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 6,5/10


Galneryus – Vetelgyus


Žáner: Neoclassical/Power Metal
Pôvod: Osaka, Japonsko
Label: VAP
Ak si pozriete na japonskú metalovú scénu, tak ťažko natrafíte na veľmi kvalitnú melodickú powermetalovú bandu akou je Galneryus, ktorá vydáva už svoj jedenásty počin vo svojej trinásťročnej kariére. Produktivita je tu veľmi vysoká, ale ako je to s kvalitou? Jednu vec musím rovno povedať: ak ich ostatné albumy sú aspoň trochu kvalitatívne podobné ako ich nový počin, tak tu mám do činenia s možno najkvalitnejšou powermetalovou kapelou súčasnosti. Epické riffy sa neustále valia, či sú to rýchle a priame, alebo veľmi melodické. Takmer vždy sa k týmto riffom pridávajú skvelé melódie symfonického, niekedy elektronického razu a vždy perfektne sadnú ku celkovej hudbe. Vokály sú rovnako výborné a to je jedno či to je po anglicky alebo japonsky. Sóla, či sú to gitarové, keyboardové, alebo dokonca basgitarové sa držia toho najvyššieho štandardu pre žáner. Samozrejme, keďže je to japonská kapela, sú tam zrejmé hudobné návyky typické pre túto krajinu, ale zväčša sa to drží tradície typickej pre severský power metal. Tento album má prakticky všetko čo milovník power metalu potrebuje a podľa môjho názoru sa tento album radí na špicu power metalových nahrávok nie len za tento rok.
Melódia: 9,5/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 9,5/10

Stench – Venture


Žáner: Death Metal
Pôvod: Arvika, Svédsko
Label: Agonia
Druhý album týchto Švédov prináša psychedelicko-atmosférický oldschoolový death metal s maličkou nádielkou blacku. V tomto albume ide jednoznačne o to vyvolať strašidelnú atmosféru a to vďaka oldschoolovej produkcie a aj veľmi účinnými riffmi. Kapela bez problémov vie vytvoriť poriadne psychedelickú náladu aj vďaka mnohým tichým pasážam, ktoré svojou hypnotickou temnosťou ťahajú poslucháča do ešte hlbších zákutí. Všetko od gitár, cez bicie až po zlovestné growly a screamy ide priamou cestou priamo do mysle poslucháča a tam to búši ostošesť. V druhej časti albumu tu ale taktiež nájdeme mnohé progresívnejšie elementy, vďaka ktorým počúvanie albumu sa nestane za žiadnych okolností monotónnym. Kapela Stench so svojim novým počinom dokáže riadne zachytiť zmysly a poslať ich do psychedelickej temnoty od ktorej nie je cesty späť.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10


Nonpoint – The Return


Žáner: Alternative/Nu Metal
Pôvod: Fort Lauderdale, USA
Label: Metal Blade
Kapela Nonpoint síce patrí k tým menej známym nu metalovým zoskupeniam, ale ich stabilita naznačuje, že túto kapelu treba brať vážne. Ich nový album by som už nu metalom nazýval iba skraja, keďže sa tu jedná prostý mainstreamový metal hraničiaci s moderným hardrockom. Chytľavé groovové riffy ťahajú každú skladbu vpred, melodické vokály s riadnym chrapáckym afektom a celkovo stredný rytmus. Ako sa dá aj očakávať od takýchto nahrávok, veľa rôznorodých pasáží tu nenájdete a každá pieseň má kvázi rovnakú príchuť. Každá pieseň má rovnaký postup a rovnaký princíp, takže mnohokrát som sa zastihol či náhodou sa mi skladba neopakuje. O vokáloch to môžem povedať to isté, keďže spevák sa drží úplne toho istého štýlu počas celého albumu a nejaký ten náznak o niečo zaujímavejšie som ani nenašiel. Tento album je síce solídna rockovica, len s tvrdšími riffmi, len je jasné že kapela večne ťahá z rovnakej slamky.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 3/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 5,5/10


Decapitated – Blood Mantra


Žáner: Groove/Death Metal
Pôvod: Krosno, Poľsko
Label: Nuclear Blast
Kapela Decapitated sa na minulom albume akoby stále pozviechala z tragédie, ktorá ju postihla pred siedmimi rokmi, ale teraz sú sebavedomo späť s novým albumom. Kapela sa už v minulom albume rozhodla vyhodiť svoje vysoko technické schopnosti von oknom a dať viac na groovové riffy, ale nezabudli na komplexnú brutalitu, silu a zvuk, ktoré vždy zdobili tvorbu tejto kapely. Každá jedna skladba ponúka trochu inú príchuť, takže podľa môjho názoru ani nie je možné si zameniť jeden song s druhým. Samotné riffy sú veľmi chytľavé, ale je hneď vidno, ako niektoré z nich je naozaj ťažké správne zahrať, takže materiál pre začínajúcich gitaristov to taktiež určite nie je. Čo sa týka bicích tak to je iná kategória - je vlastne jedno kto si za nimi sadne, ten daný chlapík vypustí dušu a podá vždy skvelý výkon. Vokály sú presvedčivé a vypúšťajú naozaj zaujímavé texty. Množstvo tichších a pokojnejších pasáži taktiež zdobia tento album a ponúkajú dobrý kontrast oproti brutalite zvyšku nahrávky. Decapitated sa jednoznačne na tomto albume hudobne vyvinuli a potvrdzujú tohtoročný hetrik (aspoň pre mňa) poľskej veľkej trojky (tí ďalší dvaja sú Vader a Behemoth) vydaním ďalšej skvelej nahrávky.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10


Nightbringer – Ego Dominus Tuus


Žáner: Black Metal
Pôvod: Green Mountain Falls, USA
Label: Season of Mist
Štvrtý album tejto Coloradskej svorky prináša temný, a hlboký black s atmosférickými prvkami. Kapela, aj keď je americká, má zvukovo málo spoločného so svojimi krajanmi a je tu zrejmý vplyv od kapiel ako Deathspell Omega. Riffy sú veľmi temné, ale objavia sa raz za čas aj jasné a čisté melódie, ktoré vedia silno preraziť cez celkový hlboký zvuk albumu. Je tam dosť jasná rôznorodosť v tvorbe, kde veľakrát nájdeme veľmi atmosférické pasáže, ktorú ešte znásobujú celkovú temnotu. Tento album znie ako veľký rituál a je dosť ľahké uveriť, že aj samotní členovia kapely sa môžu vo voľnom čase vážne zapodievať takýmito rituálmi. Kompozície sú dosť dlhé a možno aj unavujúce ak sa rozhodnete si tento album vypočuť celý naraz, keďže vyše 70 minútová stopáž albumu nie je práveže štandardom žánru. Fanúšikovia rituálneho blackmetalu budú tento album milovať, ale odporúčam si na tento album vziať čas, aby ste sa ho úplne chopili.
Melódia: 5,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 8/10

Evergrey – Hymns for the Broken


Žáner: Progressive/Power Metal
Pôvod: Göteborg, Švédsko
Label: AFM
Kapela Evergrey vydáva svoj nový album svojho druhu temného moderného progresívneho metalu. Celkovo temnejší zvuk tejto kapely má taktiež náznaky nádeje a prejavuje sa to ešte viac v novom albume, keďže nový album je asi najmäkší z ich diskografie. To neznamená, že tu nie sú tvrdé riffy, tieto sa však objavujú v rýchlych dávkach vo veľmi rozpoznateľnom tóne. Čo robí tento album silným sú ale vokály a keyboardy vytvárajúce skvelú atmosféru nahrávky a tie dokonca ukazujú svoju silu aj v tých pomalších baladách. Melódie majú svoje čaro a výborne kompenzujú za trochu menší počet tvrdších riffov (ale keď sa objaví tvrdší riff, stojí to za to). Kapela konečne prekonala problém s nedostačujúcou produkciou, ktorá doslova kazila ich posledné tri albumy a tento album má veľa sily bez zbytočných kompromis. Evergrey po dlhom čase konečne vydali album, ktorý fanúšikov plne uspokojí a možno niektorí budú odvážne hovoriť o novom albume ako o ich najlepšom. Tu mi nezostáva nič iné len súhlasiť.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9/10



Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Deathhammer - Evil Power: Thrash Metal, Nórsko
Lyriel - Skin And Bones: Folk Metal/Rock, Nemecko
Onmyo-Za - 風神界逅 (Fēngshén jiè hòu): Heavy/Folk Metal, Japonsko
Onmyo-Za - 雷神創世 (Léishén chuàngshì): Heavy/Folk Metal, Japonsko

Slovak Scene

Achsar – Septentrionalis


Žáner: Folk Metal
Pôvod: Levice, Slovensko
Label: Gothoom
Folk metal má síce na Slovensku dosť silnú fanúšikovskú základňu, ale kapiel je tu relatívne pomenej. Takto prichádza kapela Achsar so svojim debutovým albumom v symfonicko bojovníckom štýle. Hneď po prvých piesňach mi bol jasný vplyv kapiel ako Ensiferum alebo Turisas a to so týka riffov, melódii, ale aj vokálnym štýlom. Čo ale Achsar robí po svojom, je spôsob, akým sú dané skladby a celý koncept albumu robené. V niektorých momentoch sa k vám ozve afektovaný rozprávač so silným prízvukom, ktorý mi úprimne prišiel veľmi vtipný. Vokály sú ale celkovo na skvelej úrovni, rovnako ako niektoré keyboardové melódie a riffy. Kapela sa ale veľmi často dostáva do priepastí klišé a mám kvôli tomu niekedy veľký problém brať tento album vážne. Suchá produkcia je ďalší problém tejto nahrávky, ale vzhľadom na podmienky im to môžem odpustiť. Kapela Achsar ale podľa môjho názoru celkom solídne dopĺňa trochu chýbajúce pole veselého folk metalu na slovenskej scéne a fanúšikovia žánru si napriek istým nedostatkom môžu tento album poriadne užiť.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7,5/10

Abstract – Lightheory


Žáner: Instrumental/Progressive Metal
Pôvod: Banská Bystrica, Slovensko
Label: Pařát
Veteráni inštrumentálneho metalu Abstract vydávajú nový album, ktorý pokračuje vo svojej atmosférickej a progresívnej vlne. Kapela svojou hudbou ukazuje jednoznačné majstrovstvo svojich nástrojov a aj cit pre vytváranie zaujímavých kompozícií. Či sa to týka rytmických riffov, hlavných gitarových melódií, alebo keyboardových vsuviek, kapela dáva jednoznačne najavo to, že sa tu nejedná o hudbu bez emócii, tento album je celý o nálade a intenzite. Kompozične dokáže každá jedna pieseň zaujať svojou tematickosťou a atmosférou, takže sa nemusíte báť opakovaných tém počas počúvania albumu. Okrem samotnej hudby sú tu menšie dialógové pasáže, ktoré ale svojim prízvukom a nie práve najlepším frázovaním mi trochu kazili celkový dojem. V každom prípade sú ale kompozície najdôležitejšou súčasťou albumu a tie svojou melodikou a komplexnosťou dokáže zaujať každého milovníka progresívneho metalu.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8/10


From the Sidelines

Joe Bonamassa – Different Shades of Blue


Žáner: Blues Rock
Pôvod: Utica, USA
Label: Provogue
Bluesový mág Joe Bonamassa sa vracia s novým albumom, kde vám prinesie moderný blues rock a ktorý je mimochodom jeho úplne prvý album so stopercentne originálnym materiálom. Čakajte veľmi úprimný a poctivý blues, kde Joe svojím výborným hlasom a hlavne skvelými sólami vie preniesť do pravej nálady. Každá pieseň je veľmi oduševnená a uveriteľná ľahko sa dajú zapamätať. Samozrejme netreba opomenúť ani na jeho kapelku, ktorá mu solídne robia doporovod, či to sú speváci, bubeníci či klaviristi, alebo trumpisti. V niektorých prípadoch sa mi ale jeho doprovod zdal až príliš bohatý a v momentoch kde by si Joe úplne postačil s basákom a bubeníkom, sú tu ostatné nástroje, pri ktorých to skôr znie ako promenáda. Joe ale ukázal, prečo je vynikajúcim hudobníkom, tak ak máte radi skutočný blues rock, tak tento album sa vám určite zapáči
Hodnotenie: 8/10


Sopor Aeternus & the Ensemble of Shadows – Mitternacht


Žáner: Neoclassical Darkwave
Pôvod: Frankfurt, Nemecko
Label: Apocalyptic Vision
No a teraz vám predstavujem projekt, ktorý síce ide úplne mimo môjho hudobného spektra, ale mám pocit že niektorých z vás (hlavne fanúšikov gotiky) môže zaujať. Sopor Aeternus je sólový projekt transvestitného speváka a inštrumentalistu, hrajúci hudbu vhodnú pre každé pravé gotické posedenie s prvkami klasickej hudby. Ten fakt o tranvestivite speváka nie je zbytočný, keďže jeho spev v mnohom pripomína ženské frázovanie a techniku, lenže sa jasne jedná o mužský hlas. Čo sa týka hudobných nástrojov, tak tu máme zväčša klávesové nástroje, nejaké tie husličky, ktoré hrajú prím počas väčšiny albumu, zatiaľ čo bicie a podobné nástroje sa objavia len zriedka. Celkovo je to melodický, ale v mnohých ohľadoch temný album. Je jasné že tento album je jednoznačne najzvláštnejší a aj najvzdialenejší album od hudby, ktorý tu na mojom blogu spomínam, ale jeho temná a zvláštna atmosféra dokáže niektorých zaujať.
Hodnotenie: 7/10


Bohužiaľ, nemohol som nájsť video piesne z tohto albumu na Youtube.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára