Metalový týždenník 2015
Týždeň 5: 2.2 – 8.2.
Winterage – The Harmonic Passage
Žáner: Folk/Symphonic Power Metal
Pôvod: Janov, Taliansko
Label: žiadny
Na power-metalovom poli sa zjavilo nové teleso
z Talianska s názvom Winterage. Čo sa týka novicov v tomto žánri,
buď sa vyskytujú kapely, ktoré až bezohľadne kopírujú svojich idolov
s nedostačujúcim výsledkom, alebo naopak sú príliš ambiciózni
a mnohokrát zabúdajú na pesničkovosť. Kapelu Winterage by som bez
problémov dal k druhej skupinke kapiel. Kapela sa spolieha na symfonické
aranžmány, množstvo rýchlych sól, melodických riffov a liniek
a občasnými odbočkami do folkových vôd. Album samotný je veľmi bombastický
a majestátny. Je zrejmé od prvých momentov, že kapela vie to veľmi dobre
so svojimi nástrojmi a nečudoval by som sa, keby jej členovia boli aj
klasicky trénovaní. Väčšina piesní je v celkovo rýchlom tempe, ale
s veľkým množstvom zmien v rámci kompozícií a nechýbajú aj
pomalšie skladby. Melódie vedia byť niekedy veľmi chytľavé(či gitarové,
symfonické, alebo folkové), rovnako ako riffy, ale mnohokrát kapela dokáže
zablúdiť do progresívnejších vôd. Hlavnou zaujímavosťou sú rozmiestnené hudobné
odkazy ku známym klasickým skladateľom ako Čajkovsky, Dvořák, alebo Verdi
a znalci klasickej hudby určite tieto momenty ľahko rozpoznajú. Avšak
okrem páru piesní, ktoré sa jasne odlišujú buď svojim tempom alebo náladou, sa
väčšina piesní dosť podobajú a veľké množstvo sól pri každej piesní podľa
mňa až zbytočne predĺžia skladby a album celkovo. Winterage je veľmi ambiciózna
kapela a pre mnohých ľudí bude táto kapela skvelým novým objavom, ale
svojou bombastickosťou to podľa mňa až prehnali.
Melódia: 9,5/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 7/10
Wildpath – Disclosure
Žáner: Symphonic Power Metal
Pôvod: Paríž, Francúzsko
Label: Brennus
Kapela Wildpath z Paríža vydáva svoju štvrtú dosku
svojho power metalu so ženskými vokálmi a silnou symfonickou účasťou. Ku
tomuto sa v tomto albume často pridávajú elektronické beaty a efekty,
ktoré vedia slušne prehovoriť ku celkovému zvuku albumu. Piesne majú relatívne
štandardné postupy, kde sa raz za čas objavia predĺžené sóla, alebo pasáže, kde
symfonika hrá hlavnú úlohu. Riffy sú celkom jednoduché, takže hlavnú úlohu by
prakticky mali hrať práve symfonické momenty, čo sa bohužiaľ nedeje. Čo je ale
horšie a teda absolútne najväčším kameňom úrazu tohto albumu, je naozaj
príšerná produkcia. Bicie znejú, ako keby boli z kartónu, gitary
a hlavne klávesy a symfonické momenty v niektorých prípadoch nie
je takmer vôbec počuť a tak do popredia idú vokály, ktoré sú prinajlepšom
priemerné. Speváčka počas celej nahrávky znie znudene a občasný mužský
vokál, ktorý ju doprevádza je fakt zlý. K tomu prídu ešte hlasnejšie
elektronické pasáže, pri ktorom sa trhajú uši a máme k dočineniu
hotovú produkčnú katastrofu. Snažil som sa preniesť cez túto otrasnú produkciu
a sledovať hlavne hudobný výkon len so zistením, že je to prakticky len
priemerným symfonickým albumom s páru slušnými riffmi a melódiami, ktoré
sú kvázi jeho záchranou. Tento album je pre mňa dosť nepochopiteľný vzhľadom na
celkom dlhú kariéru, aká táto kapela má. Má síce niekoľko slušných nápadov, ale
jeho exekúcia na čele s produkciou robí z tohto albumu prepadákom.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 2,5/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 3/10
Solefald – World Metal: Kosmopolis Sud
Žáner: Avant-garde/Progressive Metal
Pôvod: Oslo, Nórsko
Label: Indie
Nórski experimentátori Solefald sa vracajú po dlhých piatich
rokoch so svojim ôsmym albumom. Kapely ako Solefald sa dajú ťažko vysvetlím
jednou vetou, tak ich opíšem rovno podľa toho, čo sa deje v novej
nahrávke. Každý jeden moment je naplnený prekvapením, alebo nečakaným momentom:
jedným momentom tu máme moderný nórsky progresívny black metal, ktorý svojou
majestátnosťou, hĺbkou a taktiež vokálmi Lazareho (Borknagar) vás
dokáže úplne vtiahnuť a naraz na vás vyrazí tanečný beat s divne znejúcim
riffom, či efektom a úplne nepohodlnými a suchými growlami druhého
člena Corneliusa. Niekedy sa vytiahnu ťažko identifikovateľné zvuky, alebo až
detinské vtípky a všetko samozrejme v jednej piesni. Ak sa vám to zdá
prekomplikované a šialené, tak vedzte že to tak aj je a tak to vždy
u Solefald bolo. Škoda, že nemôžem nikde nájsť texty na tento album,
pretože to, čo som uchom zachytil ma zaujalo a viem a možno by som sa
tými textami aj pobavil. Avšak sú tu trochu vážnejšie problémy oproti
minulosti, ktoré postihli tento album. Za prvé je to produkcia, ktorá je až
nepochopiteľne suchá a nevyrovnaná a potom sú tu divné muzikantské
a vokálne výkony. Solefald samozrejme nikdy neboli ľahkým počúvaním, ale
v niektorých momentoch to proste nesedelo: niektoré časti sa poprepájali
bez toho, aby to dávalo aspoň minimálny zmysel. U niektorých piesňach som
iba čakal, kedy to konečne skončí a to neboli nejako dlhokánske veci.
Našťastie to aspoň trochu zachraňujú niektoré individuálne momenty, hlavne tie,
pri ktorých je Lazare pri mikrofóne. Z celkového hľadiska považujem nový
Solefald za sklamanie, ale nájdu sa tu celkom slušné a hlavne bláznivé a
nečakané momenty.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 6,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 8,5/10
Hodnotenie: 6/10
Cult of Herodias – Greyvein
Žáner: Funeral Doom Metal
Pôvod: New York, USA
Label: New Frame
Projekty tvorené manželskými pármi je tu niekoľko, ale
máloktoré sa dotýkajú doom metalových vôd. Jeden z týchto projektov je New
Yorkskí Cult of Herodias so svojim štvrtým albumom. Ako je to pri manželských
pároch zvyčajné, tak o vokály sa postarala žena a musím povedať, že
to bolo vynikajúce rozhodnutie. Jej hlas naozaj krásny a s nečakane
veľkým rozsahom. Hlavne pri vyšších polohách mi mnohokrát naskakovala husia
koža. Čo sa týka ostatku hudby, tak je to veľmi melancholická, ba priam až depresívna
nahrávka, kde väčšinou času sa veľa ani nedeje okrem pomalého piana
a pozadím, ktorým je buď dážď spievajúce vtáčiky, alebo naopak naozaj
strašidelný noise, ktorý dopomáha pocitu úzkosti. Metal toho typického funeral
doomového žánru, teda veľmi pomále bicie, doznievajúce tvrdé riffy
a všeobecne temná atmosféra, je skôr v menšine a práve
v tých momentoch narážame na najväčšiu slabinu albumu. Zvuk bicích je
extrémne suchý (akoby z naprogramovaný z lacných samplov)
a gitary znejú doslova ako prd. V týchto momentoch by mal byť zvuk
silný a majestátny, ale zrejme kvôli nedostatočnej kvalite produkcie je to
len suché a nudné. Taktiež posledné tri piesne pozostávajú iba
z piána a vokálov a nejakých tých efektov, čo vážne narúša
kontinuitu albumu. Pri poslednej skladbe som aj zabudol, že počúvam funeral
doomový album a nie melancholicko-gotickú áriu. Veľakrát aj tie pianové
piesne začnú byť pekne nudné a nezachráni to ani ten úžasný speváčkin
hlas. Tento album ale vás dokáže vtiahnuť, ako máloktorý svojou melanchóliou
a úprimnou úzkosťou a strachom. Škoda, že pre tento efekt museli
obetovať schopnosť písať dobré piesne. Tento album by som odporučil iba pre
tématické počúvanie, ale aj tak treba zniesť veľmi zlú produkciu pri metalových
pasážach.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 5/10
0 X í S T – One Eon
Žáner: Dark/Doom Metal
Pôvod: Riihimäki, Fínsko
Label: Death Shrine Offerings
Kapela, ktorá najprv zaujme svojim dosť originálnym menom sa
vracia so svojim druhým albumom. Aj keď kapela 0XíST (správne by sa mali
vyslovovať Zero Exist) hrajú doom metal a sú z Fínska, nečakajte
melancholické výlevy ako u drvivej väčšine ich krajanov v brandži.
Očakávajte veľmi temnú nádielku, kde každý riff na vás bude neľútostne búšiť,
akákoľvek melódia je tu kvázi zakázaná a ak sa objaví niečo, čo sa z
diaľky čo i len približuje k melódie, tak vedzte, že to len zväčší tú
temnotu. Vokály sú (okrem jednej piesne) vždy škrekovo-growlované a aj keď
sa objaví nejaký iný druh vokálu, vždy je to temné a bezútešné. Gitary
majú čistý, ale hustý zvuk a vďaka perfektne zvládnutej produkcii
vytvárajú neľútostnú zvukovú stenu. Žiadne keyboardy ani efekty tu nečakajte,
táto kapela ide na to priamo bez prikrášlení, pretože iba tak sa dá dosiahnuť
efekt, na ktorú kapela mala záujem ísť. Sú tu niektoré dosť chytľavé riffy, ale
väčšina z nich ide cez veľmi podobný postup, čo má za nechcený výsledok
pocit monotónnosti a rovnakosti počas celého albumu. Bicie takmer nikdy
nezrýchlia, ba čo viac, väčšina albumu sa ťahá v jednom pomalom tempe
s veľmi občasnou výmenou rytmu. Raz za čas kapela vie stíšiť na jeden, či
dva riffy, ktoré sa moc od ostatku nelíšia a skôr než sa nazdáte, idete
naspäť do zabehnutého člnu. Kapela 0XíST sú síce relatívne novou kapelou, ale
takmer každý člen má dosť veľké skúsenosti, takže asi aj preto sa rozhodli ísť
tým starým, priamočiarym spôsobom na rozdiel od mnohých dnešných kapiel, čo je
na jednej strane dobre, ale na druhej strane ukazujú, že s takýmto
prístupom veľa zaujímavých nápadov nevytvoria a výsledkom je teda dobrý,
ale dosť monotónny album. Ak máte radi temný a priamočiary doom, tento
album je pre vás, ale ak idete viac po atmosfére, tak sa prezrite trochu inam.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7/10
Wind Rose – Wardens of the Western Wind
Žáner: Symphonic/Power Metal
Pôvod: Pisa, Taliansko
Label: Scarlet
Je tu ďalšia talianska power metalová kapela Wind Rose so
svojim druhým albumom. Tento album je zväčša symfonický ladený power metal s celkom
chytľavými piesňami ale aj miernymi progresívnymi elementami. Vokály sú celkom
podobné hlasu Russela Allena zo Symphony X a hudba je jemu hlasu tiež tak
trochu prispôsobená, ale tu všetky podobnosti s touto kapelou končia. Zvuk
kapely mi skôr pripomína Rhapsody of Fire s vábušnými gitarami a bicími,
epickými keyboardmi a občasným folkovým odskočením. Každá pieseň má svoju
silnú chytľavosť, ale našťastie je to doplnené trochu hlbšími štruktúrami a niektorými
prekvapujúcimi momentmi. Čo sa mi ale najviac na tomto albume páčilo je spôsob
ako kapela dokázala zobrať miliónkrát zabehnuté štruktúry a stále vytvoriť
niečo, čo znie sviežo a zaujímavo. Úprimne, ak ste dostatočne oboznámení s tvorbou
Symphony X a Rhapsody of Fire, tak tento album neponúkne takmer nič nové,
ale aj tak to bude veľmi slušný zážitok. Kapela Wind Rose vytvorila veľmi
solídny album, ktorý určite poteší každého fanúšika power metalu.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 8/10
Aura – Noise
Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Sapri, Taliansko
Label: žiadny
Kapela Aura z Talianska vydáva svoj tretí album napriek
dlhej deväťnásťročnej kariére. Kapela by sa dala charakterizovať ako
progresívny metal staršieho zvuku. Starší progresívno-metalový zvuk myslím
kapely podobné klasikám ako Rush alebo Queensryche. Takéto prirovnanie kapele
Aura by som avšak nedával, keďže ich zvuk má dosť veľa spojitosti s klasických
prog-rockom so zvukom 90-tych rokov. Tento album obsahuje celkom prosté riffy a
melódie na progresívny žáner, ale aranžmány sú celkom komplexné. Je tu ten
pocit dobrodružnosti, ale zároveň aj pocit pokoja, ktorý je typický hlavne pre
kapely hrajúce klasický prog rock. Problémom ale je, že tomuto albumu chýba
vlastná osobnosť, alebo súčasť, ktorá by ho mohla odlíšiť od ostatných. Vokály
sú jednoduché, ale aj tak slabé hlavne vďaka tej typickej talianskej
výslovnosti, ktorá sužuje väčšinu talianskych kapiel. Klávesy raz za čas
nahodia nejakú zaujímavú melódiu alebo podmaz, ale ani tu nie je nič z čoho
by som mal radosť. Rovno poviem, nový album kapely Aura je úplný priemer
priemerov. Nemastný neslaný album, ktorý neurazí, ale ani nezaujme. To je presne
ten druh albumov kde sa nedá vyzdvihnúť ani jeden moment. Tento album proste
iba je.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 1,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 5,5/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Misþyrming - Söngvar
Elds Og Óreiðu – Black Metal, Island
Hæthen - Shaped By
Aeolian Winds – Black Metal, USA
Mokoma - Elävien
Kirjoihin – Thrash Metal, Fínsko
Vyšlo Skôr
Napalm Death – Apex Predator – Easy Meat
Žáner: Grindcore
Pôvod: Birmingham, Veľká Británia
Label: Century Media
Absolútna legenda žánru, Napalm Death sa vracajú so svojim
pätnástym albumom, ktorý ako vždy ponúka ten besnosť a silu. Pri Napalm
Death sa človek môže pozastaviť a neveriť vlastným ušiam, že kapela
funguje už vyše tridsať rokov a pritom hrajú ešte rýchlejšie
a šialenejšie ako predtým. Pre mňa je to len ďalšia evolúcia v kapele
a výborná reakcia na čoraz skazenejší svet. S novým albumom je tá
agresivita a zbesilosť asi najintenzívnejšia, akú som od nich počul.
V posledných albumoch boli niektoré veci trochu prečistené, ale
s novým albumom je to presne ako to surové mäso na obálke. Je tu množstvo
experimentálnych momentov už od prvej skladby, ktoré celkovú náladu, ktorá je silno
znepokojivá, výborne dopĺňajú. Väčšinou je to stále nekompromisná grindová
jazda s masívnymi riffmi, šialenými bicími a politicky ladenými
textami, ktoré Barney ako vždy vybrecháva o dušu. Produkcia sa tentokrát
viac sústredila na špinavosť zvuku, vďaka čomu tento album získal ešte väčšiu
intenzitu ako predtým. Napalm Death snáď nikomu netreba predstavovať a v mnoho
nemusím predstavovať ani ich nový album. Len vedzte, že na rozdiel od všetkých
veteránov v hudbe sa Napalm Death ešte viac snaží zintenzívniť svoju
tvorbu, čo sa na novom albume skvele vydarilo a považoval by som nový
album za jeden z ich top svojej kariéry.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10
Armageddon - Captivity & Devourment
Žáner: Melodic Death Metal
Pôvod: Halmstad, Švédsko/Lansdale, USA
Label: Listenable
Christopher Amott, jeden zo známej bratskej dvojice, ktorí
tvorili zvuk Arch Enemy, už vyše dva roky nemá s kapelou nič spoločné
a tak sa rozhodol obnoviť svoj projekt, na ktorý mal čas iba počas
voľnejších dní – Armageddon. Pôvodne mal tento projekt rôzne žánre, od
gothenburgského melodeathu, až po typický hard rock, ale tentokrát sa Chris
s novými členmi rozhodli venovať jednému, pre nich typického zvuku. Už od
začiatku ma ale prekvapil prístup kapely. Ich zvuk je jednoznačne tvrdší
a intenzívnejší ako Arch Enemy kedy mal, riffy sú surovejšie, je tu viac blastbeatov
a dvojkopákov a hlavne hlas vokalistu je brutálny. Samozrejme sú tu
melodickejšie, rovnako ako akustické momenty, ktoré sa viac menej vyhradzujú
pri pomalších piesňach, alebo v piesňach s jednoduchšou štruktúrou.
Christopher bol vždy známy svojimi skvelými sólami a tých sa tu nabažíte
až až. Sú tu aj mierne chytľavé momenty, ktoré si Chris jednoznačne prebral od
svojej minulej kapely, ale tých momentov zas tak veľa nie je. Z celkového
hľadiska to ale až tak výnimočný album nie je. Kapela síce má slušnú kvalitu,
produkcia je slušná, ale chýba tomu trochu viac šťavy a originality.
Armageddon vytvorili album, ktorý stojí mierne nad priemerom a to najmä
vďaka práci jeho lídra a ako tak nesklame.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 8/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára