Metalový týždenník 2014
Týždeň 46: 10.11 – 16.11.
Je tu nový metalový týždenník. Musím sa ale priznať, že tohto týždňové číslo bolo asi najťažšie na výrobu, kvôli istým osobným problémom, ktoré nastali. Jediné čo môžem povedať je, že som mal naplánovaných 14 recenzií na tento týždeň, ale kvôli daným problémom sa mi podarilo urobiť len sedem. Niektoré z tých ostatných recenzií budem určite písať ku koncu roka, keď budem robiť špeciálne číslo o dôležitých albumoch, ktoré som za tento rok premeškal. Za problémy sa ospravedlňujem, zatiaľ si užite nový týždenník, ktorý má niekoľko veľmi dobrých albumov.
Krokodil – Nachash
Žáner: Sludge Metal
Pôvod: Veľká Británia
Label: Spinefarm
Kapela Krokodil je nový projekt členov menej známych
britských Britských kapiel ako Sikth, alebo Cry for Silence, ale jednoznačne
najväčšiu pozornosť si získala tým, že medzi nimi je vraj aj večne utajovaný
nový basgitarista Slipknot. Nech pravda je akákoľvek, Krokodil prichádzajú so
svojim debutom, ktorý prináša poriadne hustý sludge s miernymi thrashovými
a stonerovými elementmi. Riffy poriadne sekajú, vokály revú ostošesť,
bicie udierajú s poriadnou razanciou, proste tento album obsahuje
ingrediencie potrebné pre poriadny sludge. Niektoré atmosférickejšie
a melodickejšie momenty tu taktiež nájdeme, ale z celkového hľadiska
nie je tento album naplnený originálnymi nápadmi. Každý, ktorý sa do tohto
trochu vyzná, si už momentálne vie v dnešnej dobe predstaviť typický
sludge a aspoň páru kapiel ako príklad. Krokodil sa dostáva presne do
tejto kategórie kapiel, ktorí majú zrejme presne vybranú skupinku poslucháčov,
ktorých chcú zaujať a o ostatných sa moc nestarajú. Krokodil vydal
napriek tomu veľmi solídny album, ktorý fanúšikom sludgeu ulahodí.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10
Usnea – Random Cosmic Violence
Žáner: Sludge Black/Doom Metal
Pôvod: Portland, USA
Label: Relapse
Kapela Usnea sa so svojim druhým počinom ponúkajú materiál,
ktorý je drvivý, obíjajúci, ale aj pekne depresívny. Zatiaľ čo ich
najzreteľnejšia vlastnosť ich hudby je jednoznačne veľmi pomalé doomové tempo,
poriadne tvrdé riffy a vokály, ktoré sú bolestivou zmesou hrozivých
škrekotov a burácajúcich growlov. Taktiež fakt, že album má 4 skladby,
z ktorých ani jedna nemá menej ako 12 minút sa ukazuje byť zárukou toho,
že tento album nie je v žiadnom prípade ľahké počúvanie. Riffovanie, aj
keď je poriadne monotónne, prináša stav hypnózy a vytvára poriadne
okultistickú atmosféru. Napomáha k tomu aj pekne prehustený, až sludgeový
zvuk gitár, ktorý prináša obrovskú tvrdosť k nahrávke. Niekedy sa kapela
podujme aj ku blackovejším tremolo riffom, vďaka ktorým je zrejmá poriadna
zloba, alebo k tichším pasážam dodávajúce až depresívny nádych.
Monotónnosť nahrávky, aj keď vie pomôcť celkovej atmosfére, je aj tak dosť značnou
prekážkou a kvôli tomu som sa pri počúvaní albumu niekedy začal pekne
nudiť. Usnea prišla s tvrdým a okultným doomovým nákladom, ktorej by ale
určite nezaškodila kratšia stopáž.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 6,5/10
Spires – The Whisperer
Žáner: Progressive Death Metal
Pôvod: Manchester, Veľká Británia
Label: žiadny
Druhý album týchto ambicióznych Angličanov prináša zákutie
death-metalu, ktorá je síce od čias Opeth pekne dlho pri nás, ale nie je veľa
kapiel, ktoré by dokázali ich formulu vyprodukovať takým spôsobom, aby
z toho spravili niečo osobité. Kapela Spires túto schopnosť ukazuje už od
prvých momentov, kde okrem typického miešania deathovej tvrdosti a melodiky
a komplexnosti progu dávajú najavo aj technický a určite aj
kompozičný talent. Striedajú sa tu grandiózne, vyše desať až dvadsať minútové
epické epochy, trochu štandardnejšie štruktúrou, ale stále komplexné skladby,
ale aj interlúdy, ktoré dodávajú potrebnú náladu k celému albumu. Celý
album dodržiava istú temnosť, ktorá sa udrží aj v melodických pasážach,
ale je tam aj veľmi silná elegancia, ktorá vytvorí z aj tej najtvrdšieho
momentu niečo viac, ako len tvrdosť. Kapela sa nebojí prekračovať svoj vlastný tieň
pri každej jednej skladbe a vďaka tomu ponúkajú momenty, ktoré síce
vyžadujú od poslucháča zvýšenú pozornosť, ale majú kvalitu, ktorá zaručuje
vtesnanie sa do citov poslucháča. Nový album od kapely Spires nie je váš
typický progresívny album, je to niečo, čo treba pocítiť v sebe. Je to
album, na ktorý bohužiaľ si veľa ľudí nenájdu čas, čo je rozhodne chyba
z ich strany, keďže aspoň pre mňa sa stal jeden z highlightov tohto
roka.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 8,5/10
Hodnotenie: 9,5/10
Nanešťastie neexistuje žiadne video na youtube z tohto albumu.
Nanešťastie neexistuje žiadne video na youtube z tohto albumu.
SSS – Limp. Gasp. Collapse
Žáner: Crossover/Thrash Metal
Pôvod: Liverpool, Veľká Británia
Label: Prosthetic
Kapela SSS patrí medzi novú vlnu thrashových kapiel, ktorá
si zakladá na klasický a priamočiary zvuk, mierny hardcorový postoj
a hlavne efekt poriadne moshujúceho davu pri koncertoch. Ako sa dá pri
podobných kapiel dá čakať, ich riffy nemajú nejakú technickú kvalitu, všetko
ide priamo na ksicht bez žiadnych kompromisov, s chaotickými sólami
a hlavne s poriadne komandujúcimi vokálmi. Aj keď z prvého
pohľadu môže kapela znie dosť vážne a nasrane, ale ich často humorné texty
vyjadrujú len to, že chlapi to robia hlavne pre zábavu. Samotné skladby majú
krátku stopáž, mnohokrát ledva presahujúcu polminutovú hranicu, takže je jasné,
že veľa miesta pre nejaké kreatívne momenty tu ani nie sú. A týmto tento
album aj trochu trpí. Z celkového hľadiska sa tu jedná o veľmi
štandardný album, kde veľa zaujímavého sa tu nedeje, ale ako album, na ktorý sa
dá slušne vyblázniť, sa celkom hodí.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 3/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 6,5/10
Skyharbor – Guiding Lights
Žáner: Progressive Metal/Djent
Pôvod: Nové Dillí, India
Label: Basick
Kapela Skyharbor je jedna z tých, ktoré sa relatívne
úspešne prepasovala cez náhly influx djentových kapiel a ponúkajú svoj
druhý počin. Kapela sa taktiež stála dosť známa aj vďaka členstva (už teraz
znova) speváka kapely Tesseract Dana Tompkinsa, vďaka čomu si zaručili svoj
zvuk a aj identitu. Celkovo sa jedná o dosť komplexný progresívny
metal, ktorý sa ale hlavne spolieha na celkovú atmosféru a melódie.
Typické črty Djentu, ako extrémne podladené gitary, polyrytmické sekcie sú tu
taktiež prítomné, ale kapela ich v tomto prípade skôr používa ako pomôcky
ku celkovému zvuku, keďže piesne majú dosť jasné a relatívne jednoduché
štruktúry. Každá pieseň má svoje dané tempo (čo je v djente celkom rarita)
a má celkom povznášajúcu náladu. Vďaka týmto elementom si kapela
jednoznačne vylepšila oproti svojmu debutu a tým sa dostali do pozície djentových
kapiel, ktoré sa skutočne oplatí vypočuť. Skyharbor sa s novým albumom
ukázali ako jedni z tých výnimočných, ktorí sa určite prenesú cez djentové
zlaté dni a budú pokračovať ďalej ako suverénna kapela.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
11Paranoias - Stealing Fire From Heaven
Stealing Axion - Aeons
Hanzel Und Gretyl - Black Forest Metal
Old Man Gloom - The Ape Of God
Methedras - System Subversion
Anguish - Mountain
Dominanz - Noxious
The Deathtrip - Deep Drone Master
Raunchy - Vices.Virtues.Visions.
Skálmöld - Með Vættum
Monster Magnet - Milking The Stars: A Reimagining Of Last Patrol
Nesseria - Fractures
Desecravity - Orphic Signs
Redwood Hill - Collider
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
11Paranoias - Stealing Fire From Heaven
Stealing Axion - Aeons
Hanzel Und Gretyl - Black Forest Metal
Old Man Gloom - The Ape Of God
Methedras - System Subversion
Anguish - Mountain
Dominanz - Noxious
The Deathtrip - Deep Drone Master
Raunchy - Vices.Virtues.Visions.
Skálmöld - Með Vættum
Monster Magnet - Milking The Stars: A Reimagining Of Last Patrol
Nesseria - Fractures
Desecravity - Orphic Signs
Redwood Hill - Collider
From the Sidelines
Pink Floyd – The Endless River
Žáner: Ambient/Progressive Rock
Pôvod: Londýn, Veľká Británia
Label: Parlophone
Sú veci, ktoré sú nečakané. Potom sú veci, pri ktorých
takmer každý jeden človek prakticky vie, že sa už nestanú. A až potom je
tu niečo, čo spravili oni. Kapela, ktorá napriek svojej nesmiernej popularite
už 20 rokov nebola nijakým spôsobom kreatívne aktívna sa rozhodla na staré
kolená vydať nový album, aj keď je to v skutočnosti z väčšej časti
materiál vytvorený v období, keď ešte bola kreatívne aktívna. Reč je
samozrejme o mohutných Pink Floyd a ich už definitívne poslednom
albume The Endless River. Ihneď musím odvetiť že tento album sa výrazne
odlišuje od ostatných v mnohých ohľadoch, či to je fakt, že je to okrem
jednej skladby úplne inštrumentálny album, alebo že je to prakticky súbor
nepoužitého materiálu pri výrobe ich posledného albumu The Division Bell. Tento
album teda má logicky veľa spoločného s ich posledným počinom, či je to
zvukom, štruktúrami, náladou, či dokonca nástrojmi, ktoré sa vtedy používali. Preto
nastáva otázka: nie je to skôr či neskôr iba zbierka vecí, ktoré sa kapele buď
nepáčili, alebo sa nehodili do celkovej štruktúry Division Bell a ktoré
z celkového hľadiska medzi sebou ani nesedia. Musím povedať, že je to tak.
Sú tu jednominutové skladby, obsahujúce istú melódiu, alebo pasáž, ktoré sa
vystriedajú druhou, celkom inak znejúcou skladbou, ale napriek tomu sú
prepájané ambientným pozadím, aby dodávali istý druh celistvosti. Sú tu aj
momenty, ktoré znejú ako plnšie piesne, ale stále nemajú to, čo by ich spravilo
pamätnými. Ale ak sa pozrieme na to z iného uhla, tento album stále
prináša niečo bezmenné, čo mnohé dnešné kapely stále nevedia zreprodukovať.
Pink Floyd to niečo mali vždy a presne sa to ukázalo na ich novom albume. Nový
album určite netreba označovať ako jednu z ich najlepších, dokonca to by
sa nehodilo ani pri The Division Bell, ale aj tak si mnohí ľudia všetkých
vekových kategórii doteraz pustia tento album aj teraz a vďaka tomu je
tento album považovaný za klasiku. Či to bude aj prípad nového albumu, to
neviem, ale v každom prípade každý fanúšik Floydov má právo byť šťastný,
že kapela priniesla niečo nové a dokonca má aj dôvod mať aj tento rozlúčkový
album mať rád.
Hodnotenie: 9/10
Nightingale – Retribution
Žáner: Progressive Rock/AOR
Pôvod: Örebro, Švédsko
Label: InsideOut
Ak pre vás niečo znamená meno Dan Swanö, tak určite by ste mali
byť oboznámení s jeho momentálne najdôležitejšou kapelou Nightingale. Táto
kapela po dvadsaťročnej existencii a sedemročnom mlčaní prichádza ich ôsmy
album, vhodný pre milovníkov melodickejo a klasickej hardrockovej hudby.
Každá pieseň je naplnená skvelými melódiami, ktoré by krásne zapadli do
rockových rádií. Každý riff vyžaruje auru klasických AOR kapiel, keyboardové
melódie a bicie majú zase progresívne návyky a vokály Dana len
opodstatňujú fakt, prečo jeho meno by v žiadnom prípade nemalo byť nepovšimnuté.
Piesne majú veľmi jednoduchý priebeh s niektorými veľmi dobrými klasicky
znejúcimi sólami a spevavými refrénmi. Všetko v tomto albume bolo
niekedy v minulosti mnohokrát urobené, dokonca aj v porovnaní
s ich minulými albumami, ale veľmi veľká solídnosť každej jednej skladby
zaručuje to, že každý milovník klasického hardrocku si tu určite niečo nájdu.
Hodnotenie:
8/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára