pondelok 22. septembra 2014

Metalový týždenník 2014
Týždeň 37: 8.9 – 14.9.

Morphinist – The Euphoria Session



Žáner: Atmospheric Post-Black Metal
Pôvod: Hamburg, Nemecko
Label: žiadny
Piaty album tohto jednočlenného projektu a už tretí album v tomto roku (nanešťastie som nemal možnosť predchádzajúce albumy recenzovať) prináša atmosférickú, tvrdú, ale aj dosť melodickú blackovú jazdu. Množstvo blastbeatov striedajú melodickejšie momenty a hlavne v inštrumentálnych skladbách (ktoré sú tu dve) sa toto striedanie ukazuje najviac. Musím rovno povedať, že produkcia tohto albumu celkový zážitok ruší, je tu príliš veľa basy (ironicky basovú gitaru takmer vôbec nepočuť) a tým celkový zvuk kvôli tomu trpí. Vokály sú samozrejme škrekľavé, lenže po dlhšom čase sa tie vokály akoby zmiešajú s hudbou a ledva sa potom vnímajú. Čo sa týka ale samotných piesní, tu nie je nič čo sa dá výrazne vyčítať, keďže piesne majú zaujímavé štruktúry a majú niekedy aj pamätné momenty. O výnimočnosti tohto albumu sa tu ale nedá hovoriť, takže tu nezostáva nič iné, len konštatovať, že Morphinist s novým albumom ukazuje, že aj keď jeho hudba má výrazný potenciál, sú tu ešte veci, ktoré určite treba vylepšiť.
Melódia: 5,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7/10


The Sound of Thunder – The Lesser Key of Solomon


Žáner: Power/Heavy Metal
Pôvod: Washington, USA
Label: Mad Neptune
Štvrtý album tejto mladej party vám ponúka pravú hevíkovú jazdu s powerovskou epickosťou. Konštrukcia piesní a keyboardové pozadie vytvára tú pravú powerovú atmosféru, len čo sa týka samotných nástrojov, všetko pripomína tradičný hevík, teda riffy, sóla, rýchlosť skladieb a aj vokály. Čo sa týka vokálov, tak som ostal prekvapený z faktu, že mi to trvalo až dve piesne, kým som si uvedomil, že to v skutočnosti spieva žena. Nehovorím, že tá speváčka má hlas ako chlap, len jej silná razancia mi pripomínala mnohých powerových spevákov, avšak jej ženskosť sa prejavuje počas ďalších skladbách, kde ukazuje veľkú všestrannosť a robí to všetko s ľahkosťou. Aj keď sú vokály jednoznačne najväčším plusom albumu, ani inštrumentálna stránka nepostáva ďaleko pozadu. Štruktúrovo je každá pieseň originálna od ostatných, každý song má inú príchuť a atmosféru bez toho aby sa príliš líšili. Hudobnícky nie je to najoriginálnejší album, ale ukazuje, že tradičný hevík môže byť riadne epický.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 8,5/10


Crucified Barbara – In the Red



Žáner: Hard Rock/Heavy Metal
Pôvod: Štokholm, Švédsko
Label: Despotz
Kapela Crucified Barbara pozastávajúca iba zo žien prichádza so svojim štvrtým albumom. Ich druh jednoduchého hevíku s témami ako pitie, sex, metal a podobne, môže znieť ako prvoplánové dobíjanie sa do vedomia bez žiadneho hlbšieho uváženia, ich hudba je solídna v porovnaní s ich podobne znejúcimi kapelami. Nedajú sa čakať nejaké majstrovské kusy, ale rovnako sa tu nedajú čakať nepremyslené, alebo zlé kúsky. Toto je pravý hevík z mäsa aj kostí a fakt, že ho hrajú ženy to ešte okoreňuje svojou dravosťou. Na tak jednoduchú hudbu má tento album dosť bohatú produkciu. Kapela vie čo robí so svojou hudbou a veľakrát je napriek svojim textom jasné, že to robia veľmi vážne. Crucified Barbara v žiadnom prípade nespravili nič mimoriadne, ale zábavný a pravý hevíkový album spravili určite.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10


Earthship – Withered



Žáner: Sludge/Doom Metal
Pôvod: Berlín, Nemecko
Label: Pelagic
Tretí album od týchto Berlínčanov prináša riadne tvrdý mix sludgeu a doomu s miernymi prvkami stoneru. Jednoznačne prvá vec, ktorú si iste každý všimne pri tomto albume, je neskutočne tvrdý gitarový tón a až droneovské ťahanie riffov. Celkovo tento mi album ale pripomína trochu pritvrdený, spomalený a viac zadymený Mastodon a to hlavne vďaka vokálnemu štýlu. Progresívne elementy tu ale nehľadajte, keďže tento album ide takmer celý čas v jednom štýle. Monotónnosť tu našťastie taktiež nehľadajte, samotné piesne sa dajú ihneď rozpoznať a v každej piesni je cítiť iné vplyvy. Počas celého albumu som mal pocit, že napriek tomu, že táto kapela robí prakticky všetky tieto veci správne a tomuto albumu sa celkovo vôbec nedá nič vyčítať, tie vplyvy a už vyššie spomenuté vokály sú až príliš podobné známejšími kapelami a osobne som veľmi ťažko hľadal niečo, čo by dokázalo túto kapelu rozoznať od iných. Napriek tomu je nový album Earthship riadny nárez a každý fanúšik sludgeu si nájde to svoje.
Melódia: 5,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 4,5/10
Hodnotenie: 8/10


Nothgard – Age of Pandora



Žáner: Epic Melodic Death Metal
Pôvod: Deggendorf, Nemecko
Label: Trollzorn
Druhý album kapely Nothgard je určený pre každého milovníka epickej mytológie. Chlapi hrajú so silným vplyvom od kapiel ako Ensiferum, alebo Equilibrium, len bez folkových melódii. Jednu som mal pocit, či znova nepočujem kópiu Ensiferum (tohto roku sa mi to stalo už párkrát), lenže ako album pokračoval, objavovali sa čím ďalej tým viac originálnejších nápadov, alebo klasickejší melodeath. Hlavnou devízou albumu sú ale keyboardové momenty, ktoré obohacujú zvuk albumu do závratných výšin a samozrejme melodické riffy a sóla, ktoré dodávajú tú potrebnú epickosť. Aj keď sa raz za čas objavia nejaké tie melodickejšie vokály, skvelé screamy tu robia hlavnú úlohu pri rozprávaní príbehov. Hudobne je to skvele zvládnutý album, lenže ako som už spomínal, tá podobnosť s kapelami ako Ensiferum je tu veľmi silná a určite väčšia originálnosť by sa tu hodila. Pre fanúšikov epickejšej formy melodeathu je ale až povinnosť si toto vypočuť.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 4,5/10
Hodnotenie: 8,5/10


Antropomorphia – Rites ov Perversion



Žáner: Death Metal
Pôvod: Tilburg, Holandsko
Label: Metal Blade
Aj keď táto kapela stála už od prapočiatku európskeho death metalu, tento počin je iba ich tretím. Vzhľadom na ich históriu je už asi aj dopredu zrejmé, že ich death metal bude samozrejme ten oldskúlový a relatívne atmosférický. Riffy prichádzajúce akoby zo samotného pekla, mohutné a zlovestné growly a veľmi konzistentný bicí sprievod zdobia tento album. Samotná atmosféra je veľmi silná a v momentálnej dobe nie až tak počuteľná v death metale. Veľa sa toho v tomto albume nemení, ale pri takom silnom zvuku a takými ambicióznymi nápadmi to ani nevadí. Tento album sa dá predstaviť ako túra do hlbokých a masívnych pekelných miestností, kde sa odohrávajú perverznosti, mučenia či smrť. Veľakrát sú ale tieto miestnosti prázdne a nie sú až tak zaujímavé. Takto znie aj nový album, keďže popri veľmi silnej atmosfére, veľa nápadov nie je práveže originálnych a v mnohých prípadoch sa aj dosť často opakujú. Antropomorphia spravila riadne atmosférický oldskúlový death metalový album, ktorý má ambíciu, ale ukazuje aj istú monotónnosť, ktorá sa u podobných kapelách nanešťastie stávajú.
Melódia: 2,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10



Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Gunfire - Age Of Supremacy: Power/Speed Metal, Taliansko
Megaton Leviathan - Past 21 Beyond The Arctic Cell: Drone/Doom Metal, USA
Dominia – Theophania: Melodic Death/Gothic Metal, Rusko
Aevangelist - Writhes In The Murk: Black/Death Metal, USA
Sorrows Path - Doom Philosophy: Power/Doom Metal, Grécko
Irreversible – Surface: Melodic Atmospheric Sludge Metal, USA
Calm Hatchery - Fading Reliefs: Death Metal, Poľsko


Slovak Scene

Swordokult – Winterstorm (EP)



Žáner: Melodic Black Metal
Pôvod: Vranov nad Topľou, Slovensko
Label: žiadny
Vranovská kapela Swordokult prichádza so svojim debutovým EPčkom, ktorý prináša black metal tej najchladivejšej kvality. Ako často býva pri debutujúcich blackmetalových kapelách, svojská produkcia patrí k hlavným devízam a takáto produkcia je veľmi zrejmá aj pri tejto nahrávke. Našťastie všetky nástroje sú tu zrozumiteľné a tak si môžete všetky skvelé nórsky-chladivé riffy a melódie bez problémov vychutnať. Kapela si dala záležať aj na tej melodickejšej stránke, kde hlavne pri pomalších pasážach sú zreteľné. Bicie sú síce v tejto nahrávke zrejme naprogramované (aspoň mi tak zneli), ale poukazujú dostatočnú dynamickosť kapely, ktorá v žiadnom prípade sa neuspokojí nad jediným spôsobom hrania, čo u väčšine ortodoxnejších black metalových kapelách chýba. Tento promo album odporúčam každému, ktorý si radšej pustí chladnú, priamu, ale aj celkom melodickú nádielku, ktorá vzdáva hold tým najväčším klasikám v žánri.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7,5/10



From the Sidelines

Amogh Symphony – Vectorscan



Žáner: Experimental/Ambient/Jazz/Progressive
Pôvod: Mumbai, India
Label: žiadny
V mojom blogu som mal možnosť recenzovať kapely z dosť nečakaných končín a po dlhšom čase mám možnosť to urobiť znova. Kapela Amogh Symphony z Indie bola v minulosti známa kvôli ich unikátnemu miešaniu djentovského prog metalu, deathu a všeobecnej experimentálnosti. V najnovšom albume sa ale kapela akoby ocitla v totálne inej dimenzii a výsledkom je experimentálny miš-maš, ktorý úprimne ani ja neviem poriadne klasifikovať. Toto čo mám zobrazené ako žáner je v skutočnosti asi iba tretina toho čo sa v tomto albume odohráva. Dôležité ale je, že kapela sa rozhodla takmer úplne vylúčiť metal (objavia sa však raz za čas dosť komplikované pasáže s tvrdými gitarami) a rozhodli si primiešať takmer všetko čo im napadlo do jedného albumu. Jazz, elektronika, tradičná indická hudba, ambient, noise a ďalšie naozaj bizarné veci sa tu odohrávajú a ponúkajú dosť znepokojujúci zážitok. V tomto albume je ale problém nájsť čo i len náznak nejakých postupov, súvislostí alebo všeobecnej hudobnej logiky. Mám pocit, že kapela si dala za úlohu vymyslieť čo najviac divných vecí a pospájať ich bez premýšľania. Komentovať musím ale na tie kratšie interludy (aspoň si myslím že sú to interludy), ktoré sú doslova iba prihodené ambientné a noisové sample, ktoré sú náhodne zostrihané spolu. Tento album vás prinúti komentovať známou frázou WTF, bez toho aby vás nejako obohatil. Okrem celkom slušných technických a atmosférickych pasáží je tento album proste len nepremyslený bordel.
Hodnotenie: 3,5/10



Slash featuring Myles Kennedy and the Conspirators – World on Fire



Žáner: Hard Rock
Pôvod: Los Angeles, USA
Label: Dik Hayd
Slash – to je meno, ktorý každý pozná. Jeho klobúk, okuliare, cigareta a Gibsonka v ruke, k tomu status legendárneho gitaristu, ktorý na rozdiel od mnohých jemu podobných ikon stále robí svoju hudbu zo srdca. Takto to bolo vďaka jeho sólovým počinom, ktoré zo začiatku bolo naplnené hviezdnymi hosťami, ale teraz znie viac ako pravá skupina so spevákom Mylesom Kennedym z Alter Bridge a stálymi hudobníkmi za ich chrbtami. Čo sa týka zvuku nového albumu, jedná sa o moderný hard-rock, ktorý má svoju dušu a srdce. Každý song, aj keď je jednoduchý štruktúrou má tu svoju hard-rockovú podstatu jednoznačne v sebe uloženú a ani jedna pieseň neznie ako keby mala byť z niečoho ukrátená. Čo sa týka Mylesa, je tu jednoznačne vo forme a všetky svoje party zaspieval s úplnou suverenitou. Čo sa týka Slasha, prekvapujúco neukazoval sa príliš veľa, stačilo že raz v piesni zasóloval svojim typickým Slashovským spôsobom, inak dával veľmi solídne riffy ako doprovod k hudbe, proste hneď bolo vidno, že viac dával prednosť samotným piesňam ako samému sebe. Takýto prístup jednoznačne pomohol, keďže v tomto albume bolo konečne počuť, že hraje kapela s vynikajúcimi hudbníkmi a nielen ako zbierka hudobníkov hrajúci doprovod okolo veľkého mena. Prekvapujúco, ani veľmi veľká minutáž albumu nebránila celkovej kvalite albumu (aj keď už ku konci boli elementy, ktoré sa opakovali). Slash ukazuje, že stále vie nahrať výborný hard rockový album, čo v dnešnej dobe v tomto žánri je vážna rarita.
Hodnotenie: 9/10






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára