Metalový týždenník 2014
Týždeň 37: 8.9 – 14.9.
Morphinist – The Euphoria Session
Žáner: Atmospheric Post-Black Metal
Pôvod: Hamburg, Nemecko
Label: žiadny
Piaty album tohto jednočlenného projektu a už tretí
album v tomto roku (nanešťastie som nemal možnosť predchádzajúce albumy
recenzovať) prináša atmosférickú, tvrdú, ale aj dosť melodickú blackovú jazdu.
Množstvo blastbeatov striedajú melodickejšie momenty a hlavne
v inštrumentálnych skladbách (ktoré sú tu dve) sa toto striedanie ukazuje
najviac. Musím rovno povedať, že produkcia tohto albumu celkový zážitok ruší,
je tu príliš veľa basy (ironicky basovú gitaru takmer vôbec nepočuť) a tým
celkový zvuk kvôli tomu trpí. Vokály sú samozrejme škrekľavé, lenže po dlhšom
čase sa tie vokály akoby zmiešajú s hudbou a ledva sa potom vnímajú.
Čo sa týka ale samotných piesní, tu nie je nič čo sa dá výrazne vyčítať, keďže
piesne majú zaujímavé štruktúry a majú niekedy aj pamätné momenty.
O výnimočnosti tohto albumu sa tu ale nedá hovoriť, takže tu nezostáva nič
iné, len konštatovať, že Morphinist s novým albumom ukazuje, že aj keď
jeho hudba má výrazný potenciál, sú tu ešte veci, ktoré určite treba vylepšiť.
Melódia: 5,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7/10
The Sound of Thunder – The Lesser Key of Solomon
Žáner: Power/Heavy Metal
Pôvod: Washington, USA
Label: Mad Neptune
Štvrtý album tejto mladej party vám ponúka pravú hevíkovú
jazdu s powerovskou epickosťou. Konštrukcia piesní a keyboardové
pozadie vytvára tú pravú powerovú atmosféru, len čo sa týka samotných
nástrojov, všetko pripomína tradičný hevík, teda riffy, sóla, rýchlosť skladieb
a aj vokály. Čo sa týka vokálov, tak som ostal prekvapený z faktu, že
mi to trvalo až dve piesne, kým som si uvedomil, že to v skutočnosti
spieva žena. Nehovorím, že tá speváčka má hlas ako chlap, len jej silná
razancia mi pripomínala mnohých powerových spevákov, avšak jej ženskosť sa
prejavuje počas ďalších skladbách, kde ukazuje veľkú všestrannosť a robí
to všetko s ľahkosťou. Aj keď sú vokály jednoznačne najväčším plusom
albumu, ani inštrumentálna stránka nepostáva ďaleko pozadu. Štruktúrovo je
každá pieseň originálna od ostatných, každý song má inú príchuť
a atmosféru bez toho aby sa príliš líšili. Hudobnícky nie je to
najoriginálnejší album, ale ukazuje, že tradičný hevík môže byť riadne epický.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 8,5/10
Crucified Barbara – In the Red
Žáner: Hard Rock/Heavy Metal
Pôvod: Štokholm, Švédsko
Label: Despotz
Kapela Crucified Barbara pozastávajúca iba zo žien prichádza
so svojim štvrtým albumom. Ich druh jednoduchého hevíku s témami ako
pitie, sex, metal a podobne, môže znieť ako prvoplánové dobíjanie sa do
vedomia bez žiadneho hlbšieho uváženia, ich hudba je solídna v porovnaní
s ich podobne znejúcimi kapelami. Nedajú sa čakať nejaké majstrovské kusy,
ale rovnako sa tu nedajú čakať nepremyslené, alebo zlé kúsky. Toto je pravý
hevík z mäsa aj kostí a fakt, že ho hrajú ženy to ešte okoreňuje svojou
dravosťou. Na tak jednoduchú hudbu má tento album dosť bohatú produkciu. Kapela
vie čo robí so svojou hudbou a veľakrát je napriek svojim textom jasné, že
to robia veľmi vážne. Crucified Barbara v žiadnom prípade nespravili nič
mimoriadne, ale zábavný a pravý hevíkový album spravili určite.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 3,5/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10
Earthship – Withered
Žáner: Sludge/Doom Metal
Pôvod: Berlín, Nemecko
Label: Pelagic
Tretí album od týchto Berlínčanov prináša riadne tvrdý mix
sludgeu a doomu s miernymi prvkami stoneru. Jednoznačne prvá vec,
ktorú si iste každý všimne pri tomto albume, je neskutočne tvrdý gitarový tón
a až droneovské ťahanie riffov. Celkovo tento mi album ale pripomína
trochu pritvrdený, spomalený a viac zadymený Mastodon a to hlavne
vďaka vokálnemu štýlu. Progresívne elementy tu ale nehľadajte, keďže tento
album ide takmer celý čas v jednom štýle. Monotónnosť tu našťastie taktiež
nehľadajte, samotné piesne sa dajú ihneď rozpoznať a v každej piesni
je cítiť iné vplyvy. Počas celého albumu som mal pocit, že napriek tomu, že
táto kapela robí prakticky všetky tieto veci správne a tomuto albumu sa
celkovo vôbec nedá nič vyčítať, tie vplyvy a už vyššie spomenuté vokály sú
až príliš podobné známejšími kapelami a osobne som veľmi ťažko hľadal
niečo, čo by dokázalo túto kapelu rozoznať od iných. Napriek tomu je nový album
Earthship riadny nárez a každý fanúšik sludgeu si nájde to svoje.
Melódia: 5,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 4,5/10
Hodnotenie: 8/10
Nothgard – Age of Pandora
Žáner: Epic Melodic Death Metal
Pôvod: Deggendorf, Nemecko
Label: Trollzorn
Druhý album kapely Nothgard je určený pre každého milovníka
epickej mytológie. Chlapi hrajú so silným vplyvom od kapiel ako Ensiferum,
alebo Equilibrium, len bez folkových melódii. Jednu som mal pocit, či znova
nepočujem kópiu Ensiferum (tohto roku sa mi to stalo už párkrát), lenže ako
album pokračoval, objavovali sa čím ďalej tým viac originálnejších nápadov, alebo
klasickejší melodeath. Hlavnou devízou albumu sú ale keyboardové momenty, ktoré
obohacujú zvuk albumu do závratných výšin a samozrejme melodické riffy a sóla,
ktoré dodávajú tú potrebnú epickosť. Aj keď sa raz za čas objavia nejaké tie
melodickejšie vokály, skvelé screamy tu robia hlavnú úlohu pri rozprávaní
príbehov. Hudobne je to skvele zvládnutý album, lenže ako som už spomínal, tá
podobnosť s kapelami ako Ensiferum je tu veľmi silná a určite väčšia
originálnosť by sa tu hodila. Pre fanúšikov epickejšej formy melodeathu je ale
až povinnosť si toto vypočuť.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 4,5/10
Hodnotenie: 8,5/10
Antropomorphia – Rites ov Perversion
Žáner: Death Metal
Pôvod: Tilburg, Holandsko
Label: Metal Blade
Aj keď táto kapela stála už od prapočiatku európskeho death
metalu, tento počin je iba ich tretím. Vzhľadom na ich históriu je už asi aj
dopredu zrejmé, že ich death metal bude samozrejme ten oldskúlový a relatívne
atmosférický. Riffy prichádzajúce akoby zo samotného pekla, mohutné a zlovestné
growly a veľmi konzistentný bicí sprievod zdobia tento album. Samotná
atmosféra je veľmi silná a v momentálnej dobe nie až tak počuteľná v death
metale. Veľa sa toho v tomto albume nemení, ale pri takom silnom zvuku a takými
ambicióznymi nápadmi to ani nevadí. Tento album sa dá predstaviť ako túra do
hlbokých a masívnych pekelných miestností, kde sa odohrávajú perverznosti,
mučenia či smrť. Veľakrát sú ale tieto miestnosti prázdne a nie sú až tak
zaujímavé. Takto znie aj nový album, keďže popri veľmi silnej atmosfére, veľa nápadov
nie je práveže originálnych a v mnohých prípadoch sa aj dosť často
opakujú. Antropomorphia spravila riadne atmosférický oldskúlový death metalový
album, ktorý má ambíciu, ale ukazuje aj istú monotónnosť, ktorá sa u podobných
kapelách nanešťastie stávajú.
Melódia: 2,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 7/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Gunfire - Age Of
Supremacy: Power/Speed Metal, Taliansko
Megaton Leviathan -
Past 21 Beyond The Arctic Cell: Drone/Doom Metal, USA
Dominia – Theophania:
Melodic Death/Gothic Metal, Rusko
Aevangelist - Writhes
In The Murk: Black/Death Metal, USA
Sorrows Path - Doom
Philosophy: Power/Doom Metal, Grécko
Irreversible –
Surface: Melodic Atmospheric Sludge Metal, USA
Calm Hatchery -
Fading Reliefs: Death Metal, Poľsko
Slovak Scene
Swordokult – Winterstorm (EP)
Žáner: Melodic Black Metal
Pôvod: Vranov nad Topľou, Slovensko
Label: žiadny
Vranovská kapela Swordokult prichádza so svojim debutovým
EPčkom, ktorý prináša black metal tej najchladivejšej kvality. Ako často býva
pri debutujúcich blackmetalových kapelách, svojská produkcia patrí k hlavným
devízam a takáto produkcia je veľmi zrejmá aj pri tejto nahrávke. Našťastie
všetky nástroje sú tu zrozumiteľné a tak si môžete všetky skvelé nórsky-chladivé
riffy a melódie bez problémov vychutnať. Kapela si dala záležať aj na tej
melodickejšej stránke, kde hlavne pri pomalších pasážach sú zreteľné. Bicie sú
síce v tejto nahrávke zrejme naprogramované (aspoň mi tak zneli), ale poukazujú
dostatočnú dynamickosť kapely, ktorá v žiadnom prípade sa neuspokojí nad
jediným spôsobom hrania, čo u väčšine ortodoxnejších black metalových kapelách
chýba. Tento promo album odporúčam každému, ktorý si radšej pustí chladnú,
priamu, ale aj celkom melodickú nádielku, ktorá vzdáva hold tým najväčším
klasikám v žánri.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7,5/10
From the Sidelines
Amogh Symphony – Vectorscan
Žáner: Experimental/Ambient/Jazz/Progressive
Pôvod: Mumbai, India
Label: žiadny
V mojom blogu som mal možnosť recenzovať kapely
z dosť nečakaných končín a po dlhšom čase mám možnosť to urobiť
znova. Kapela Amogh Symphony z Indie bola v minulosti známa kvôli ich
unikátnemu miešaniu djentovského prog metalu, deathu a všeobecnej
experimentálnosti. V najnovšom albume sa ale kapela akoby ocitla
v totálne inej dimenzii a výsledkom je experimentálny miš-maš, ktorý
úprimne ani ja neviem poriadne klasifikovať. Toto čo mám zobrazené ako žáner je
v skutočnosti asi iba tretina toho čo sa v tomto albume odohráva.
Dôležité ale je, že kapela sa rozhodla takmer úplne vylúčiť metal (objavia sa
však raz za čas dosť komplikované pasáže s tvrdými gitarami) a rozhodli
si primiešať takmer všetko čo im napadlo do jedného albumu. Jazz, elektronika,
tradičná indická hudba, ambient, noise a ďalšie naozaj bizarné veci sa tu
odohrávajú a ponúkajú dosť znepokojujúci zážitok. V tomto albume je
ale problém nájsť čo i len náznak nejakých postupov, súvislostí alebo
všeobecnej hudobnej logiky. Mám pocit, že kapela si dala za úlohu vymyslieť čo
najviac divných vecí a pospájať ich bez premýšľania. Komentovať musím ale
na tie kratšie interludy (aspoň si myslím že sú to interludy), ktoré sú doslova
iba prihodené ambientné a noisové sample, ktoré sú náhodne zostrihané
spolu. Tento album vás prinúti komentovať známou frázou WTF, bez toho aby vás
nejako obohatil. Okrem celkom slušných technických a atmosférickych pasáží
je tento album proste len nepremyslený bordel.
Hodnotenie: 3,5/10
Slash featuring Myles Kennedy and the Conspirators – World on Fire
Žáner: Hard Rock
Pôvod: Los Angeles, USA
Label: Dik Hayd
Slash – to je meno, ktorý každý pozná. Jeho klobúk,
okuliare, cigareta a Gibsonka v ruke, k tomu status legendárneho
gitaristu, ktorý na rozdiel od mnohých jemu podobných ikon stále robí svoju
hudbu zo srdca. Takto to bolo vďaka jeho sólovým počinom, ktoré zo začiatku
bolo naplnené hviezdnymi hosťami, ale teraz znie viac ako pravá skupina so
spevákom Mylesom Kennedym z Alter Bridge a stálymi hudobníkmi za ich
chrbtami. Čo sa týka zvuku nového albumu, jedná sa o moderný hard-rock,
ktorý má svoju dušu a srdce. Každý song, aj keď je jednoduchý štruktúrou
má tu svoju hard-rockovú podstatu jednoznačne v sebe uloženú a ani jedna
pieseň neznie ako keby mala byť z niečoho ukrátená. Čo sa týka Mylesa, je tu
jednoznačne vo forme a všetky svoje party zaspieval s úplnou suverenitou.
Čo sa týka Slasha, prekvapujúco neukazoval sa príliš veľa, stačilo že raz v
piesni zasóloval svojim typickým Slashovským spôsobom, inak dával veľmi solídne
riffy ako doprovod k hudbe, proste hneď bolo vidno, že viac dával prednosť
samotným piesňam ako samému sebe. Takýto prístup jednoznačne pomohol, keďže v tomto
albume bolo konečne počuť, že hraje kapela s vynikajúcimi hudbníkmi a nielen
ako zbierka hudobníkov hrajúci doprovod okolo veľkého mena. Prekvapujúco, ani
veľmi veľká minutáž albumu nebránila celkovej kvalite albumu (aj keď už ku
konci boli elementy, ktoré sa opakovali). Slash ukazuje, že stále vie nahrať
výborný hard rockový album, čo v dnešnej dobe v tomto žánri je vážna
rarita.
Hodnotenie: 9/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára