piatok 12. septembra 2014

Metalový týždenník 2014
Týždeň 36: 1.9 – 7.9.

Horned Almighty – World of Tombs



Žáner: Black Metal
Pôvod: Aarhus, Dánsko
Label: Scarlet
Kapela Horned Almighty prichádza so svojim piatym albumom. Kapela hraje black metal s riadnym punkovým-crustovým postojom. Riffy nie sú atmosférické ako u väčšine dnešných blackových kapiel, tu ide o priamočiarosť a ťah na bránu, niekedy majú thrashovú, niekedy crustovú príchuť a pripomínajú tie úplne najstaršie black metalové spolky. Nečakajte ani na nejaké rýchlostné šialenosti aj keď sa objavia nejaké tie blastbeaty, či d-beaty, album sa vezie väčšinou v strednom tempe. Dokonca ani vokály nie sú škrekľavé, sú to skôr growly, ale s istou dávkou temnosti. Tento album je blackový hlavne z toho dôvodu, ako kapela dokáže napriek jasným štruktúram priniesť temný zážitok. Toto je black metal vo svojej najpriamejšej podobe, kde všetko je čitateľné do poslednej noty, ale dostatočne zlovestné, aby dokázala urobiť okolo seba riadnu proti-náboženskú šarapatu. Kapela ale nevyužíva svoj zvuk na to, aby každá ich pieseň bola rovnako intenzívna ako tá ďalšia a počuť sem a tam nejaký ten hluchší moment. Pre pravoverných blackerov, ktorých nezaujíma nejaká tá atmosféra, je tento album určite vhodná.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7,5/10


Dark Fortress – Venereal Dawn



Žáner: Melodic Black Metal
Pôvod: Landshut, Nemecko
Label: Century Media
Siedmy album Dark Fortress a prvý po štyroch rokoch určite navnadil dostatočne svojich fanúšikov na to aby si ho čekli s očakávaním ďalšieho veľmi temného materiálu, kde melódia ešte zintenzívňuje tento zážitok na rozdiel od ostatných melodických black metalových kapiel. Ale títo fanúšikovia určite nečakali to, čo sa deje na novom albume. Kapela sa dala oveľa progresívnejšou cestou ako v minulosti, piesne sú bohatšie o elementy, ktoré pri Dark Fortress takmer nikto nečakal, napríklad výrazné spomalenie tempa, oveľa väčšia množstvo čistých vokálov, množstvo akustických pasáží, dokonca momenty, o ktorých by mnohí ľudia povedali, že sú krásne. Dark Fortress sa tentokrát nebáli experimentovania, čím rezultovali dlhšie a komplexnejšie kompozície. Typický Dark Fortressovský black metal tu samozrejme je, s množstvom atonálnych riffov a blastbeatov, ale jednoznačná pozornosť pri tomto albume asi každý bude dávať na tie menej čakané momenty. Dark Fortress nebola pre mňa kapela, ktorá by u mňa niečím vynikala v porovnaní s ostatnými kapelami rovnakého žánru, ale tento album ma presvedčil, že u tejto kapely je tu v skutočnosti oveľa viac než len corpsepaint a temná hudba so štipkou melódie. Dark Fortress sa proste dokáže vyvíjať a tento album je toho zárukou.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9/10


YOB – Clearing the Path to Ascend



Žáner: Stoner/Doom Metal
Pôvod: Eugene, USA
Label: Neurot
Siedmy album týchto Američanov prináša ten najdoomovejší stoner, alebo najstonerovejší doom – podľa toho ako si to chcete zobrať. Už len pohľad na tracklist a dĺžku nahrávky (4 piesne a 62 minút) dáva značiť, že ide o poriadne zdĺhavý a tak trochu vyčerpávajúci materiál. Kapela berie tie najcharakteristickejšie prvky obidvoch žánrov a dáva všetko na maximum bez nejakých kompromisov. Veľmi pomalé rytmy a riffmi, spojené so zadymenou produkciou, spojenie melancholických prvkov s tvrdými apokalyptickými, tvrdé aj melodické vokály, to všetko zdobí tento album. Otázne ale je, či tento album dokáže aj zaujať. Tu musím rovno povedať, že poslucháči, ktorí nie sú moc s týmto žánrom oboznámení sa musia sakra snažiť aby zanechali pozornosť pri tomto albume. Na druhej strane milovníci zadymeného doomu budú určite tento album milovať. YOB je kapela, ktorá potrebuje trochu náročnejšieho poslucháča aby zaujala, ale s týmto materiálom môžu byť nanajvýš spokojní, keďže z tohto materiálu vyžaruje presne to, čo pri kapelách tohto typu má vyžarovať.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8/10




Crimson Shadows – Kings Among Men



Žáner: Melodic Power/Death Metal
Pôvod: Toronto, Kanada
Label: Napalm
Sú žánre, ktorý by si človek pomyslel, že sa vôbec nedajú spojiť, buď kvôli úplne odlišným spôsobom, filozofiou, alebo fanúšikom, ktorí by si takúto vec neželali. Lenže kapela Crimson Shadows so svojim druhým albumom ukazujú, že bez skúšania nikdy nebudeme vedieť, aká reakcia v skutočnosti bude. Tak spojili dve takmer úplne opačné žánre, melodický power metal a death metal. Ako to vyzerá v praxi? Veľmi melodické riffy v extrémne rýchlom tempe, ktorý trochu pripomína Dragonforce (aj sóla sú celkom podobné) a nad tým intenzívne deathové growly s občasným melodickejším vokálom. Jednoduchá formula, ktorá je neuveriteľne účinná. Intenzita tejto nahrávky by sa dala krájať nožom, každá skladba má svoju silu a sú svojim spôsobom aj celkom zábavné. Každá pieseň je vo veľmi rýchlom tempe, nejaké to spomalenie či uvoľnenie tu budete hľadať márne, čo ale spôsobuje menšiu jednotvárnosť nahrávky. Tento album je poriadne jazda a tí ktorí majú radi rovnako power, death a epický metal, budú tento album milovať. Toto spojenie sa veľmi vydarilo.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10


Wall of Sleep – No Quarters Given



Žáner: Heavy/Stoner Metal
Pôvod: Sopron, Maďarsko
Label: Nail
Kapela Wall of Sleep bola v minulosti známa pre ich doom metal s menšími stonerovskými návykmi, ale vo svojom piatom počine posunuli zvuk ku štandardnejším hevíkovým teritóriam a aj ten stoner išiel trochu bokom. V novom albume nájdete až hard-rockové songy s veľmi štandardnými riffmi, jednoduchými postupmi a síce dobre zvládnutými, ale veľmi štandardnými vokálmi. Aj keď som predchádzajúcu tvorbu kapely len trošku poprechádzal, hneď mi bolo jasné, že kapela akoby zabudla na sabbathovskú tvrdosť a prešla na tvorbu, ktorý každý starší hudobník začne tvoriť, keď stratí svoju dravosť. Tomuto albumu jednoznačne chýba šťava alebo sila, alebo čo i len moment, kde by kapela dokázala ihneď zaujať. Kapela síce má slušné songy, ale to nič neznamená, keď sú zahrané tak nudne. Tento album ma proste v ničom nezaujal, ale ani ma neurazil, takže pre mňa je to veľmi priemerná nahrávka.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 5,5/10


Aeon Zen – Ephemera



Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Londýn, Veľká Británia
Label: Nightmare
Štvrtý album Aeon Zen obsahuje prakticky všetko, čo milovníci moderného progresívneho metalu by mali mať. Tvrdé, symfonické, komplexné, atmosférické aj virtuózne: to všetko nájdete na tomto albume. Sú tu djentové aj klasické riffy, komplexné, jazzové aj riadne pritvrdené bicie, melodické, atmosférické aj tvrdé vokály, všetky možné keyboardové efekty, ktoré sa hodia k progresívnemu metalu, proste prakticky všetko. Lenže tu sa rovno stretávam s jedným dosť závažným problémom: tento album je kvôli tomu strašne rozkúskovaný. Samotné piesne majú našťastie svoju špecifickú atmosféru, avšak ak začne hrať nová pieseň, mám pocit akoby som počúval inú kapelu. Proste sa stávalo to, že počúvam riadnu djentovú parádu a hneď na to ju vystrieda klasický prog s jazzovými elementmi, hneď na to vesmírne ladený song s rôznymi vokálnymi efektmi a potom symfonický song – ani neviem či kapela vie, čo chce vôbec hrať. Ale ak si odmyslím tento nedostatok, tak je to veľmi vydarená nahrávka. Jediné na čo si treba zo začiatku zvykať, je tak trochu nevydarená produkcia, potom každý progista sa nabaží až až. Hudobne celkom vydarený album, ale nie je celistvý.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8/10


Earth – Primitive and Deadly



Žáner: Drone Doom/Stoner Metal
Pôvod: Olympia, USA
Label: Southern Lord
Inovátori a tvorcovia Drone Doom žánru, Earth, sa vracajú s novým albumom. Kapela počas kariéry si síce často menila zvuk, ale nie do takej miery aby ich pomalá a temná tvorba sa tým nejako kompromitovala. Aj s novým albumom prichádzajú zmeny vo zvuku a tentokrá sa kapela rozhodla pre hybrid stoneru a klasickejšieho doomu. Riffy majú svoju zadymenosť, niekedy pripomínajú aj grunge z 90-tych rokoch, ale všetko je to o pomalosti, ťahaní tónov do tých najhlbších končín a o ich neustálom opakovaní. Bicie ťahajú všetko dokopy, aj keď na ten krivý spôsob hrania si treba trochu zvyknúť. Earth sama o sebe bola vždy inštrumentálna kapela a keď sa vokály objavili, tak vždy od hosťujúcich spevákov. Tentokrát máme tu dvoch spevákov (muža a ženu), ktorí spievajú v troch z celkových piatich skladbách. Spev je aj tak braný skôr ako ďalší hudobný nástroj a viac menej majú úlohu pridania atmosféry k celkovej hudbe. Tento album je ale najviac výnimočný v tom, že napriek tomu aký vie byť tvrdý, vyžaruje veľmi upokojujúcu auru a skôr pripomína klasickejšie psychedelické spolky ako tvrdý doom. Hlavne kvôli tomuto nový Earth odporúčam.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10


Miseo – Lunatic Confessions



Žáner: Death Metal
Pôvod: Hesse, Nemecko
Label: Blacksmith
Debutový album týchto Nemcov prináša moderný death metal s malými prvkami deathcoru. Podľa tohto by sa mohla aj skončiť táto recenzia, keďže riffovo tento album spĺňa všetky požiadavky na to, aby tento album považovaný za poriadny death, keďže sú masívne, brutálne a miestami chytľavé. Bicie obsahujú vaše štandardne dvokopáky a blastbeaty s občasnými pomalšími miestami pre oddych. Čo sa týka vokálov, sú tu exkluzívne iba growly. Sú tam maličké prvky melodiky, ktoré mnohokrát si človek ani nevšimne že sú. No a čo sa týka toho deathcoru, povedzme že je tu zopár breakdownov a jednoduchších riffov popri inými, rýchlejším riffmi. Je to proste štandardná death metalová nahrávka, kde takmer nič nevyniká, proste len existuje s funkciou vytvoriť death metal pre ľudí, ktorý tento žáner majú radi. Nič tým nepokazili, ale rovnako nič tým nezískali.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 3/10
Hodnotenie: 6,5/10



Autumn’s Dawn – Gone



Žáner: Blackgaze/Alternative Metal
Pôvod: Wollongog, Australia
Label: Eisenwald
Autumn’s Dawn je nová kapela z Austrálie, u ktorej som očakával Blackgaze podobný ich krajanom Woods of Desolatiom, no hneď od prvých sekúnd ma šokovali (hlavne keď som ešte predtým počul ich EPčko vydané iba pred pár mesiacmi, ktoré obsahovalo absolútne zdrvujúci depresívny black metal). Keď začala hrať prvá skladba, som si na chvíľu myslel že počúvam inú kapelu, keďže som počul tínedžerský emo punk. Našťastie ten prvý song vôbec nereprezentoval celkový album. Ostatok albumu má stále ten emo podtón, ale je pridaný blackovejšími riffmi a vokály majú konečne ten typický škrekot s tonou ozveny. Toto spojenie ale podľa mňa nevychádza ako najšťastnejšie riešenie, keďže aj keď sú tu slušné momenty, celkovo mi tento album príde až príliš okázalý na to, aké pocity má tento album v skutočnosti vyvolať. Keby kapela pokračovala v tom, s čím začala so svojim EPčkom, bolo by to určite lepšie ako tento album.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 4,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 6/10


Bullet – Storm of Blades



Žáner: Hard Rock/Heavy Metal
Pôvod: Växjö, Švédsko
Label: Nuclear Blast
Bullet je kapela, pri ktorých je ihneď jasné, že práve oni sú praví chlapi na to, aby dokázali zabaviť každého svojim nefalšovaným hevíkom. Parádne riffy s hardrockovým podtónom, výborné a chytľavé refrény, epické sóla a unikátne vokály. Treba podtrhnúť to, že kapela sa neberie až tak vážne a ich hlavnou úlohou je baviť. Ak nie ste oboznámení s touto kapelou, tak určite si budete musieť zvykať na veľmi svojské vokály, ktoré ale veľmi dobre sedia k danej hudbe. Keďže sa jedna o hevík s hardrockovým podtónom, tak ťažko nájdete niečo naozaj výnimočné v porovnaní s mnohými kapelami, ale to čo mnohým z týchto kapiel chýba je riadna dravosť a sila, čo je hlavnou devízou Bullet. Nie sú tu žiadne prikrášlenia, proste hudba na plné gule, ktorá musí byť vo zbierke každého človeka, ktorý sa chce nazvať pravým metalistom. Bullet nie je najoriginálnejšia kapela, ale to čo robia, robia správne.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 8,5/10


Warhound – Next Level



Žáner: Rap/Hardcore/Deathcore
Pôvod: Elmwood Park, USA
Label: BDHW
Ak niekto zmieša metal alebo hardcore s hip-hopom, výsledkom väčšinou sa stane niečo, na čo by som najradšej zabudol. Pri druhom albume kapely Warhound našťastie tento pocit nemám, keďže nielenže toto spojenie sa celkom vydarilo, kapela popritom vytvorila až unikátny zvuk. Musím rovno začať produkciou, keďže má prakticky 50 percentný podiel nad tým všetkým. Tento album má neskutočne surový, až garážový zvuk s obrovským množstvom overdrivu. Hardcorovo-Deathcorové riffy, aj keď sú až primitívne, sú extrémne účinne rovnako ako bicie. Čo sa týka vokálov, tak to je príbeh sám o sebe. Rapovanie s obrovským distortion efektom až šokujúco sedí k hudbe, až mnohokrát som zabudol že vokalista v skutočnosti rapuje. Zvukovo je to naozaj originálne, ale musím povedať že veľa sa toho nemení počas albumu, objavia sa síce nečakané melódie alebo riffy, ale to nezachraňuje faktu, že takmer každá skladba znie rovnako. Aj keď monotónnosť celkového materiálu ukazuje, že nápad mnohokrát nestačí, Warhound so svojim novým albumom ukázali, že môžete spájať rap s metalom a ešte stále byť originálny.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 7,5/10


In Flames – Siren Charms



Žáner: Alternative Metal
Pôvod: Göteborg, Švédsko
Label: Epic
Tak a je tu album na ktorý sa obrovské množstvo ľudí tešilo, potom zostalo zhrozených po úvodných singloch. Nový In Flames je bezpochyby iný ako ich predchádzajúce počiny, ale aký iný v skutočnosti je? Už každý vie, že niekoľko posledných albumov sa vzdialili od melodeathu a dali sa viac na alternatívno-metalcorovú dráhu. Tento album ešte viac potvrdzuje ich vzdialenie sa od žánru, ktorú spolu s ďalšími Göteborskými kapelami vytvorili a dávajú sa na oveľa prístupnejšiu dráhu pre všeobecné publikum. Niektoré ostatky starého dobrého In Flamesu sa ešte dajú nájsť, hlavne pri prvých troch skladbách, ale ďalej mal som až problém rozpoznať, že to čo počúvam, je naozaj In Flames. Zvýšené množstvo balád, absolútna absencia growlovaných vokálov a ešte jednoduchšie kompozície, aké mala kapela v predchádzajúcich počinoch je určite dôvod, prečo tento album bude zhadzovaný z každej možnej strany. Z môjho pohľadu ale môžem odvetiť, že ako hudobný počin, ignorujúc jeho pôvod, je aj tak celkom solídny. Je ale tento album v niečom originálny? Má tento album nejaké kvality, ktoré ho dokážu pozdvihnúť nad šedým priemerom? Tak to určite nie. Ale rovnako nemôžem povedať, že tento album je prepadák, keďže sú tu momenty, ktoré majú hlavu a pätu, Anders Fridén sa ukazuje ako veľmi solídny vokalista a sú tu stále tie náznaky In Flames, ktoré ich spravili tak populárnymi. Ale ako samostatný album, je to vážne priemer.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 6,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 5,5/10



HDK - Serenades Of The Netherworld: Melodic Death/Gothic Metal, Holandsko
Krieg – Transient: Black Metal, USA
Freak Kitchen - Cooking With Pagans: Experimental Heavy Metal, Švédsko
Ophis - Abhorrence In Opulence: Death/Doom Metal, Nemecko
Skinflint – Nyemba: Heavy Metal, Borswana
Darkspace - Dark Space III I: Experimental Black Metal/Ambient, Švajčiarsko

Slovak Scene

Last Chance – For Those Who Remember Our Name EP



Žáner: Metalcore
Pôvod: Poprad, Slovensko
Label: žiadny
Kapela Last Chance je nová krv pre slovenskú metalcorovú scénu a konečne svoj materiál dali do fyzickej podoby s ich debutovým EPčkom. Last Chance by som dal k tej možno zatracovanej melodickejšej strane metalcoru, ale v žiadnom prípade tu nečakajte nejaké lacné popové odrhovačky s gitarami a občasným screamom. V prípade týchto chalanov ide o riadne surový materiál, práve ten druh metalcoru, kde ide o skutočné city, len s pridanými chytľavými melodickými riffmi. Áno, je tam počuť strašne veľa vplyvov od kapiel, ktoré sú typickou metalovou obcou zatracované, ale tieto kapely v žiadnom prípade nedokážu preukázať tú silu a surovosť, ktorú Last Chance preukazuje. Veľmi presvedčivé screamy, veľmi solídne bicie a gitarový talent, ktorý sa v danom žánri ťažko hľadá. Je tu aj zdravá rôznorodosť materiálu, ktorá vrcholí pri melancholických akustických pasážach. Ako som už ale vyššie zmienil, je tu počuť veľa vplyvov od rôznych známejších kapiel a vážne by som prial od kapely aby dokázali vytvoriť niečo, kde nie je ihneď ten vplyv zreteľný. Kapela Last Chance sa už niekoľko rokov v popradskej scéne ukazovala ako veľká nádej a toto EPčko to len potvrdzuje.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 8/10


From the Sidelines

Jonne – Jonne



Žáner: Acoustic Folk
Pôvod: Lahti, Fínsko
Label: Playground
Jonne Järvelä, líder folk metalovej stálice Korpiklaani, sa rozhodol si dať prestávku od vytvárania vecí pre svoju domovskú kapelu a rozhodol sa upokojiť pri tradičných folkových piesňach. Tento album nie je jeden z tých moderných neofolkových záležitostí, kde hudba je prakticky moderná, len hraná s tradičnými nástrojmi. Pri tomto albume je ihneď cítiť dobovú atmosféru a ľudí, ktorí žili v dávnej dobe. Nehovorím, že piesne by bolo možné vytvoriť v tej dobe, tým skôr myslím, že Jonne a hudobníci, ktorí na tomto albume spolupracovali, veľmi uveriteľne ponúka náhľad na vtedajšie časy. Buď je to smútok, alebo tanec, tieto veci Jonne výborne ukazuje a prenáša ich do podoby, ktorý je pre nás ľahšie pochopiteľný. Všetky skladby majú svoju hĺbku napriek tomu, akými jednoduchými postupmi tieto piesne prechádzajú. Nemôžem ale povedať, že tento album dokáže zaujať poslucháča tak silno, aby sa do tej atmosféry dostal úplne, ale Jonne nikdy nebol hudobníkom, ktorý sa snažil vytvoriť silnú atmosféru. Fanúšikovia Korpiklaani taktiež rozpoznajú isté elementy, typické pre ich tvorbu, hlavne čo sa týka ich posledných albumov, takže oni sa nemusia obávať až príliš veľkej deviácii. Jonneov prvý sólový počin vás dokáže preniesť tam, kde ľudia sú veľmi úzko spätí s prírodou a to pre každého fanúšika folku je len dobré.

Hodnotenie: 8/10


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára