Metalový týždenník 2014
Týždeň 36: 1.9 – 7.9.
Horned Almighty – World of Tombs
Žáner: Black Metal
Pôvod: Aarhus, Dánsko
Label: Scarlet
Kapela Horned Almighty prichádza so svojim piatym albumom.
Kapela hraje black metal s riadnym punkovým-crustovým postojom. Riffy nie
sú atmosférické ako u väčšine dnešných blackových kapiel, tu ide
o priamočiarosť a ťah na bránu, niekedy majú thrashovú, niekedy
crustovú príchuť a pripomínajú tie úplne najstaršie black metalové spolky.
Nečakajte ani na nejaké rýchlostné šialenosti aj keď sa objavia nejaké tie
blastbeaty, či d-beaty, album sa vezie väčšinou v strednom tempe. Dokonca
ani vokály nie sú škrekľavé, sú to skôr growly, ale s istou dávkou
temnosti. Tento album je blackový hlavne z toho dôvodu, ako kapela dokáže
napriek jasným štruktúram priniesť temný zážitok. Toto je black metal vo svojej
najpriamejšej podobe, kde všetko je čitateľné do poslednej noty, ale dostatočne
zlovestné, aby dokázala urobiť okolo seba riadnu proti-náboženskú šarapatu.
Kapela ale nevyužíva svoj zvuk na to, aby každá ich pieseň bola rovnako
intenzívna ako tá ďalšia a počuť sem a tam nejaký ten hluchší moment.
Pre pravoverných blackerov, ktorých nezaujíma nejaká tá atmosféra, je tento
album určite vhodná.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 7,5/10
Dark Fortress – Venereal Dawn
Žáner: Melodic Black Metal
Pôvod: Landshut, Nemecko
Label: Century Media
Siedmy album Dark Fortress a prvý po štyroch rokoch
určite navnadil dostatočne svojich fanúšikov na to aby si ho čekli
s očakávaním ďalšieho veľmi temného materiálu, kde melódia ešte
zintenzívňuje tento zážitok na rozdiel od ostatných melodických black
metalových kapiel. Ale títo fanúšikovia určite nečakali to, čo sa deje na novom
albume. Kapela sa dala oveľa progresívnejšou cestou ako v minulosti,
piesne sú bohatšie o elementy, ktoré pri Dark Fortress takmer nikto
nečakal, napríklad výrazné spomalenie tempa, oveľa väčšia množstvo čistých
vokálov, množstvo akustických pasáží, dokonca momenty, o ktorých by mnohí
ľudia povedali, že sú krásne. Dark Fortress sa tentokrát nebáli
experimentovania, čím rezultovali dlhšie a komplexnejšie kompozície. Typický
Dark Fortressovský black metal tu samozrejme je, s množstvom atonálnych
riffov a blastbeatov, ale jednoznačná pozornosť pri tomto albume asi každý
bude dávať na tie menej čakané momenty. Dark Fortress nebola pre mňa kapela,
ktorá by u mňa niečím vynikala v porovnaní s ostatnými kapelami
rovnakého žánru, ale tento album ma presvedčil, že u tejto kapely je tu v
skutočnosti oveľa viac než len corpsepaint a temná hudba so štipkou melódie.
Dark Fortress sa proste dokáže vyvíjať a tento album je toho zárukou.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 7,5/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 9/10
YOB – Clearing the Path to Ascend
Žáner: Stoner/Doom Metal
Pôvod: Eugene, USA
Label: Neurot
Siedmy album týchto Američanov prináša ten najdoomovejší
stoner, alebo najstonerovejší doom – podľa toho ako si to chcete zobrať. Už len
pohľad na tracklist a dĺžku nahrávky (4 piesne a 62 minút) dáva
značiť, že ide o poriadne zdĺhavý a tak trochu vyčerpávajúci
materiál. Kapela berie tie najcharakteristickejšie prvky obidvoch žánrov
a dáva všetko na maximum bez nejakých kompromisov. Veľmi pomalé rytmy a
riffmi, spojené so zadymenou produkciou, spojenie melancholických prvkov
s tvrdými apokalyptickými, tvrdé aj melodické vokály, to všetko zdobí
tento album. Otázne ale je, či tento album dokáže aj zaujať. Tu musím rovno
povedať, že poslucháči, ktorí nie sú moc s týmto žánrom oboznámení sa
musia sakra snažiť aby zanechali pozornosť pri tomto albume. Na druhej strane
milovníci zadymeného doomu budú určite tento album milovať. YOB je kapela,
ktorá potrebuje trochu náročnejšieho poslucháča aby zaujala, ale s týmto
materiálom môžu byť nanajvýš spokojní, keďže z tohto materiálu vyžaruje
presne to, čo pri kapelách tohto typu má vyžarovať.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 8/10
Crimson Shadows – Kings Among Men
Žáner: Melodic Power/Death Metal
Pôvod: Toronto, Kanada
Label: Napalm
Sú žánre, ktorý by si človek pomyslel, že sa vôbec nedajú
spojiť, buď kvôli úplne odlišným spôsobom, filozofiou, alebo fanúšikom, ktorí
by si takúto vec neželali. Lenže kapela Crimson Shadows so svojim druhým
albumom ukazujú, že bez skúšania nikdy nebudeme vedieť, aká reakcia
v skutočnosti bude. Tak spojili dve takmer úplne opačné žánre, melodický
power metal a death metal. Ako to vyzerá v praxi? Veľmi melodické
riffy v extrémne rýchlom tempe, ktorý trochu pripomína Dragonforce (aj sóla
sú celkom podobné) a nad tým intenzívne deathové growly s občasným
melodickejším vokálom. Jednoduchá formula, ktorá je neuveriteľne účinná.
Intenzita tejto nahrávky by sa dala krájať nožom, každá skladba má svoju silu
a sú svojim spôsobom aj celkom zábavné. Každá pieseň je vo veľmi rýchlom
tempe, nejaké to spomalenie či uvoľnenie tu budete hľadať márne, čo ale
spôsobuje menšiu jednotvárnosť nahrávky. Tento album je poriadne jazda
a tí ktorí majú radi rovnako power, death a epický metal, budú tento
album milovať. Toto spojenie sa veľmi vydarilo.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10
Wall of Sleep – No Quarters Given
Žáner: Heavy/Stoner Metal
Pôvod: Sopron, Maďarsko
Label: Nail
Kapela Wall of Sleep bola v minulosti známa pre ich
doom metal s menšími stonerovskými návykmi, ale vo svojom piatom počine
posunuli zvuk ku štandardnejším hevíkovým teritóriam a aj ten stoner išiel
trochu bokom. V novom albume nájdete až hard-rockové songy s veľmi
štandardnými riffmi, jednoduchými postupmi a síce dobre zvládnutými, ale
veľmi štandardnými vokálmi. Aj keď som predchádzajúcu tvorbu kapely len trošku
poprechádzal, hneď mi bolo jasné, že kapela akoby zabudla na sabbathovskú
tvrdosť a prešla na tvorbu, ktorý každý starší hudobník začne tvoriť, keď
stratí svoju dravosť. Tomuto albumu jednoznačne chýba šťava alebo sila, alebo
čo i len moment, kde by kapela dokázala ihneď zaujať. Kapela síce má
slušné songy, ale to nič neznamená, keď sú zahrané tak nudne. Tento album ma
proste v ničom nezaujal, ale ani ma neurazil, takže pre mňa je to veľmi
priemerná nahrávka.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 3,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 5,5/10
Aeon Zen – Ephemera
Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Londýn, Veľká Británia
Label: Nightmare
Štvrtý album Aeon Zen obsahuje prakticky všetko, čo
milovníci moderného progresívneho metalu by mali mať. Tvrdé, symfonické,
komplexné, atmosférické aj virtuózne: to všetko nájdete na tomto albume. Sú tu
djentové aj klasické riffy, komplexné, jazzové aj riadne pritvrdené bicie,
melodické, atmosférické aj tvrdé vokály, všetky možné keyboardové efekty, ktoré
sa hodia k progresívnemu metalu, proste prakticky všetko. Lenže tu sa
rovno stretávam s jedným dosť závažným problémom: tento album je kvôli
tomu strašne rozkúskovaný. Samotné piesne majú našťastie svoju špecifickú
atmosféru, avšak ak začne hrať nová pieseň, mám pocit akoby som počúval inú
kapelu. Proste sa stávalo to, že počúvam riadnu djentovú parádu a hneď na
to ju vystrieda klasický prog s jazzovými elementmi, hneď na to vesmírne
ladený song s rôznymi vokálnymi efektmi a potom symfonický song – ani
neviem či kapela vie, čo chce vôbec hrať. Ale ak si odmyslím tento nedostatok,
tak je to veľmi vydarená nahrávka. Jediné na čo si treba zo začiatku zvykať, je
tak trochu nevydarená produkcia, potom každý progista sa nabaží až až. Hudobne
celkom vydarený album, ale nie je celistvý.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8/10
Earth – Primitive and Deadly
Žáner: Drone Doom/Stoner Metal
Pôvod: Olympia, USA
Label: Southern Lord
Inovátori a tvorcovia Drone Doom žánru, Earth, sa
vracajú s novým albumom. Kapela počas kariéry si síce často menila zvuk,
ale nie do takej miery aby ich pomalá a temná tvorba sa tým nejako
kompromitovala. Aj s novým albumom prichádzajú zmeny vo zvuku
a tentokrá sa kapela rozhodla pre hybrid stoneru a klasickejšieho
doomu. Riffy majú svoju zadymenosť, niekedy pripomínajú aj grunge
z 90-tych rokoch, ale všetko je to o pomalosti, ťahaní tónov do tých
najhlbších končín a o ich neustálom opakovaní. Bicie ťahajú všetko
dokopy, aj keď na ten krivý spôsob hrania si treba trochu zvyknúť. Earth sama
o sebe bola vždy inštrumentálna kapela a keď sa vokály objavili, tak
vždy od hosťujúcich spevákov. Tentokrát máme tu dvoch spevákov (muža
a ženu), ktorí spievajú v troch z celkových piatich skladbách.
Spev je aj tak braný skôr ako ďalší hudobný nástroj a viac menej majú
úlohu pridania atmosféry k celkovej hudbe. Tento album je ale najviac
výnimočný v tom, že napriek tomu aký vie byť tvrdý, vyžaruje veľmi
upokojujúcu auru a skôr pripomína klasickejšie psychedelické spolky ako
tvrdý doom. Hlavne kvôli tomuto nový Earth odporúčam.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Miseo – Lunatic Confessions
Žáner: Death Metal
Pôvod: Hesse, Nemecko
Label: Blacksmith
Debutový album týchto Nemcov prináša moderný death metal
s malými prvkami deathcoru. Podľa tohto by sa mohla aj skončiť táto
recenzia, keďže riffovo tento album spĺňa všetky požiadavky na to, aby tento
album považovaný za poriadny death, keďže sú masívne, brutálne a miestami
chytľavé. Bicie obsahujú vaše štandardne dvokopáky a blastbeaty
s občasnými pomalšími miestami pre oddych. Čo sa týka vokálov, sú tu
exkluzívne iba growly. Sú tam maličké prvky melodiky, ktoré mnohokrát si človek
ani nevšimne že sú. No a čo sa týka toho deathcoru, povedzme že je tu
zopár breakdownov a jednoduchších riffov popri inými, rýchlejším riffmi.
Je to proste štandardná death metalová nahrávka, kde takmer nič nevyniká,
proste len existuje s funkciou vytvoriť death metal pre ľudí, ktorý tento
žáner majú radi. Nič tým nepokazili, ale rovnako nič tým nezískali.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 3/10
Hodnotenie: 6,5/10
Autumn’s Dawn – Gone
Žáner: Blackgaze/Alternative Metal
Pôvod: Wollongog, Australia
Label: Eisenwald
Autumn’s
Dawn je nová kapela z Austrálie, u ktorej som očakával Blackgaze
podobný ich krajanom Woods of Desolatiom, no hneď od prvých sekúnd ma šokovali
(hlavne keď som ešte predtým počul ich EPčko vydané iba pred pár mesiacmi,
ktoré obsahovalo absolútne zdrvujúci depresívny black metal). Keď začala hrať
prvá skladba, som si na chvíľu myslel že počúvam inú kapelu, keďže som počul
tínedžerský emo punk. Našťastie ten prvý song vôbec nereprezentoval celkový
album. Ostatok albumu má stále ten emo podtón, ale je pridaný blackovejšími
riffmi a vokály majú konečne ten typický škrekot s tonou ozveny. Toto
spojenie ale podľa mňa nevychádza ako najšťastnejšie riešenie, keďže aj keď sú
tu slušné momenty, celkovo mi tento album príde až príliš okázalý na to, aké
pocity má tento album v skutočnosti vyvolať. Keby kapela pokračovala
v tom, s čím začala so svojim EPčkom, bolo by to určite lepšie ako
tento album.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 4,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 6/10
Bullet – Storm of Blades
Žáner: Hard Rock/Heavy Metal
Pôvod: Växjö, Švédsko
Label: Nuclear Blast
Bullet je kapela, pri ktorých je ihneď jasné, že práve oni
sú praví chlapi na to, aby dokázali zabaviť každého svojim nefalšovaným
hevíkom. Parádne riffy s hardrockovým podtónom, výborné a chytľavé
refrény, epické sóla a unikátne vokály. Treba podtrhnúť to, že kapela sa
neberie až tak vážne a ich hlavnou úlohou je baviť. Ak nie ste oboznámení
s touto kapelou, tak určite si budete musieť zvykať na veľmi svojské
vokály, ktoré ale veľmi dobre sedia k danej hudbe. Keďže sa jedna
o hevík s hardrockovým podtónom, tak ťažko nájdete niečo naozaj
výnimočné v porovnaní s mnohými kapelami, ale to čo mnohým
z týchto kapiel chýba je riadna dravosť a sila, čo je hlavnou devízou
Bullet. Nie sú tu žiadne prikrášlenia, proste hudba na plné gule, ktorá musí
byť vo zbierke každého človeka, ktorý sa chce nazvať pravým metalistom. Bullet
nie je najoriginálnejšia kapela, ale to čo robia, robia správne.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 6/10
Hodnotenie: 8,5/10
Warhound – Next Level
Žáner: Rap/Hardcore/Deathcore
Pôvod: Elmwood Park, USA
Label: BDHW
Ak niekto zmieša metal alebo hardcore s hip-hopom,
výsledkom väčšinou sa stane niečo, na čo by som najradšej zabudol. Pri druhom
albume kapely Warhound našťastie tento pocit nemám, keďže nielenže toto
spojenie sa celkom vydarilo, kapela popritom vytvorila až unikátny zvuk. Musím
rovno začať produkciou, keďže má prakticky 50 percentný podiel nad tým všetkým.
Tento album má neskutočne surový, až garážový zvuk s obrovským množstvom
overdrivu. Hardcorovo-Deathcorové riffy, aj keď sú až primitívne, sú extrémne
účinne rovnako ako bicie. Čo sa týka vokálov, tak to je príbeh sám o sebe.
Rapovanie s obrovským distortion efektom až šokujúco sedí k hudbe, až
mnohokrát som zabudol že vokalista v skutočnosti rapuje. Zvukovo je to
naozaj originálne, ale musím povedať že veľa sa toho nemení počas albumu,
objavia sa síce nečakané melódie alebo riffy, ale to nezachraňuje faktu, že
takmer každá skladba znie rovnako. Aj keď monotónnosť celkového materiálu
ukazuje, že nápad mnohokrát nestačí, Warhound so svojim novým albumom ukázali,
že môžete spájať rap s metalom a ešte stále byť originálny.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 7,5/10
In Flames – Siren Charms
Žáner: Alternative Metal
Pôvod: Göteborg, Švédsko
Label: Epic
Tak a je tu album na ktorý sa obrovské množstvo ľudí
tešilo, potom zostalo zhrozených po úvodných singloch. Nový In Flames je
bezpochyby iný ako ich predchádzajúce počiny, ale aký iný v skutočnosti je?
Už každý vie, že niekoľko posledných albumov sa vzdialili od melodeathu a dali
sa viac na alternatívno-metalcorovú dráhu. Tento album ešte viac potvrdzuje ich
vzdialenie sa od žánru, ktorú spolu s ďalšími Göteborskými kapelami
vytvorili a dávajú sa na oveľa prístupnejšiu dráhu pre všeobecné publikum.
Niektoré ostatky starého dobrého In Flamesu sa ešte dajú nájsť, hlavne pri prvých
troch skladbách, ale ďalej mal som až problém rozpoznať, že to čo počúvam, je
naozaj In Flames. Zvýšené množstvo balád, absolútna absencia growlovaných
vokálov a ešte jednoduchšie kompozície, aké mala kapela v predchádzajúcich
počinoch je určite dôvod, prečo tento album bude zhadzovaný z každej možnej
strany. Z môjho pohľadu ale môžem odvetiť, že ako hudobný počin, ignorujúc
jeho pôvod, je aj tak celkom solídny. Je ale tento album v niečom originálny?
Má tento album nejaké kvality, ktoré ho dokážu pozdvihnúť nad šedým priemerom?
Tak to určite nie. Ale rovnako nemôžem povedať, že tento album je prepadák,
keďže sú tu momenty, ktoré majú hlavu a pätu, Anders Fridén sa ukazuje ako
veľmi solídny vokalista a sú tu stále tie náznaky In Flames, ktoré ich
spravili tak populárnymi. Ale ako samostatný album, je to vážne priemer.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 6,5/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 5/10
Hodnotenie: 5,5/10
HDK - Serenades Of
The Netherworld: Melodic Death/Gothic Metal, Holandsko
Krieg – Transient: Black
Metal, USA
Freak Kitchen -
Cooking With Pagans: Experimental Heavy Metal, Švédsko
Ophis - Abhorrence In
Opulence: Death/Doom Metal, Nemecko
Skinflint – Nyemba: Heavy
Metal, Borswana
Darkspace - Dark
Space III I: Experimental Black Metal/Ambient, Švajčiarsko
Slovak Scene
Last Chance – For Those Who Remember Our Name EP
Žáner: Metalcore
Pôvod: Poprad, Slovensko
Label: žiadny
Kapela Last Chance je nová krv pre slovenskú metalcorovú
scénu a konečne svoj materiál dali do fyzickej podoby s ich debutovým
EPčkom. Last Chance by som dal k tej možno zatracovanej melodickejšej strane
metalcoru, ale v žiadnom prípade tu nečakajte nejaké lacné popové
odrhovačky s gitarami a občasným screamom. V prípade týchto
chalanov ide o riadne surový materiál, práve ten druh metalcoru, kde ide o skutočné
city, len s pridanými chytľavými melodickými riffmi. Áno, je tam počuť
strašne veľa vplyvov od kapiel, ktoré sú typickou metalovou obcou zatracované,
ale tieto kapely v žiadnom prípade nedokážu preukázať tú silu a surovosť,
ktorú Last Chance preukazuje. Veľmi presvedčivé screamy, veľmi solídne bicie a gitarový
talent, ktorý sa v danom žánri ťažko hľadá. Je tu aj zdravá rôznorodosť
materiálu, ktorá vrcholí pri melancholických akustických pasážach. Ako som už
ale vyššie zmienil, je tu počuť veľa vplyvov od rôznych známejších kapiel a vážne
by som prial od kapely aby dokázali vytvoriť niečo, kde nie je ihneď ten vplyv
zreteľný. Kapela Last Chance sa už niekoľko rokov v popradskej scéne
ukazovala ako veľká nádej a toto EPčko to len potvrdzuje.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 8/10
From the Sidelines
Jonne – Jonne
Žáner: Acoustic Folk
Pôvod: Lahti, Fínsko
Label: Playground
Jonne Järvelä, líder folk metalovej stálice Korpiklaani, sa
rozhodol si dať prestávku od vytvárania vecí pre svoju domovskú kapelu a rozhodol
sa upokojiť pri tradičných folkových piesňach. Tento album nie je jeden z tých
moderných neofolkových záležitostí, kde hudba je prakticky moderná, len hraná s tradičnými
nástrojmi. Pri tomto albume je ihneď cítiť dobovú atmosféru a ľudí, ktorí
žili v dávnej dobe. Nehovorím, že piesne by bolo možné vytvoriť v tej
dobe, tým skôr myslím, že Jonne a hudobníci, ktorí na tomto albume
spolupracovali, veľmi uveriteľne ponúka náhľad na vtedajšie časy. Buď je to
smútok, alebo tanec, tieto veci Jonne výborne ukazuje a prenáša ich do
podoby, ktorý je pre nás ľahšie pochopiteľný. Všetky skladby majú svoju hĺbku napriek
tomu, akými jednoduchými postupmi tieto piesne prechádzajú. Nemôžem ale
povedať, že tento album dokáže zaujať poslucháča tak silno, aby sa do tej
atmosféry dostal úplne, ale Jonne nikdy nebol hudobníkom, ktorý sa snažil vytvoriť
silnú atmosféru. Fanúšikovia Korpiklaani taktiež rozpoznajú isté elementy,
typické pre ich tvorbu, hlavne čo sa týka ich posledných albumov, takže oni sa
nemusia obávať až príliš veľkej deviácii. Jonneov prvý sólový počin vás dokáže
preniesť tam, kde ľudia sú veľmi úzko spätí s prírodou a to pre
každého fanúšika folku je len dobré.
Hodnotenie: 8/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára