Metalový týždenník 2015
Týždeň 1: 1.1 – 11.1.
Abysmalia – Polarization
Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Oulu/Tampere/Vaasa, Fínsko
Label: žiadny
Projekt Abysmalia z Fínska sa vracia po dlhšej dobe
vracia so svojim piatym albumom. Kapela sa v minulosti sústredila viac na
čistokrvný thrash s progresívnymi elementmi, čo je tak trochu nečakaná
kombinácia pre fínsku kapelu. Avšak s novým albumom je tu znateľný rozdiel
vo zvuku oproti minulým albumom. Kapela sa teraz hlavne sústredí viac na
melodický death s komplexnými aranžmánmi a mnohými elementmi od iných
žánrov ako napr. symphonic metal, alebo doom. Takto samozrejme netreba očakávať
nejakú priamočiaru silu, ktorá dokáže rozhýbať publikum, v tomto prípade
ide hlavne o samotnú hudobnú stránku a hĺbku. Produkcia tohto albumu
je na kapelu tohto ranku až prekvapujúco dobrá a dokonca som zostal až
obarený keď som zistil, že bicie sú v skutočnosti naprogramované, pretože znejú
veľmi prirodzene. Riffy majú svoju hĺbku, chytľavosť a silu, vokály sú
kvalitné, či už growlované, alebo spievané a občasné keyboardové a
ambientné momentíky to všetko dotvárajú. Každá skladba ponúka niečo iné, čo je
na druhej strane aj trochu nevýhodou, keďže som ťažko hľadal spojitosti medzi
skladbami, rovnako ako špecifický zvuk, ktorý by dokázal túto kapelu
jednoznačne identifikovať. Tento album môžete len zohnať iba cez ich bandcamp
stránku a myslím si, že tento album by ste si určite mali čeknúť.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10
The Neologist – Coming Full Circle
Žáner: Melodic Death Metal
Pôvod: Pittsburgh/San Diego, USA
Label: žiadny
Projekt The Neologist prichádza so svojim tretím albumom pre
fanúšikov melodického death metalu. U tejto dvojčlennej formácie je takmer
ihneď viditeľný vplyv od švédskych pôvodcov žánru, menovite In Flames, Dark
Tranquillity a Soilwork a ich tvorba zo začiatku storočia. To ale
neznamená, že tento album je len nejaká čistá kopírka týchto kapiel bez
vlastného zvuku. Jednoznačne prvá vec, ktorú by si mal každý všimnúť je celkové
tempo albumu; je to totiž omnoho pomalšie ako u väčšine kapiel v žánri
a tak prevažuje hlavne tá melodickejšia a „sladšia“ stránka žánru. Je tu dostatok
tvrdších momentov s chytľavými riffmi a silnými, do metalcoru
hodenými screamami, ale najväčšie plusy som našiel práve v tých
melodických momentoch, kde hudba získava svoju hĺbku a mierny prvok
progresivity. Spevák možno znie veľmi podobne ako Anders z In Flames
a mnohé motívy, vrátane riffov mi možno až často pripomína tvorbu už
vyššie spomenutých kapiel, ale samotné piesne sú na veľmi slušnej úrovni
a kapela určite si za ten čas vytvorila aj vlastnú identitu. Znova som
ostal prekvapený, že bicie boli v skutočnosti naprogramované, ich zvuk je
totiž vážne uveriteľný a na celkovej produkcii som nenašiel nič, čomu by
som vyčítal. Kapela The Neologist s novým albumom je určená hlavne tým,
ktorí majú radšej tú jemnejšiu stránku melodeathu a hľadajú zvuk podobný
starým švédskym kapelám.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7,5/10
Defaced – Forging the Sanctuary
Žáner: Death Metal
Pôvod: Emmental, Švajčiarsko
Label: Rising Nemesis
Švajčiarska kapela Defaced ponúka ako prvá tohto roku
nádielku pravého death metalu vďaka svojmu druhému albumu. Musím ale rovno
povedať, že je to death metal toho najpravejšieho a kvôli tomu
najstereotypickejšieho zmyslu. Všetko, od tvrdých riffov, cez growlové vokály
až po bicie, všetko ide presne podľa knihy death metalu. Takýto druh albumu sa
teda dá ľahko odsúdiť ako len jedna z ďalších tisícich death metalových
nahrávok, ktoré nič nové neponúkajú. Ale sú tu aj dôvody, prečo si tento album
treba aj tak vypočuť. Najprv je tu veľmi kvalitná produkcia, ktorá vytvára
veľmi silný, agresívny a zrozumiteľný zvuk. Riffy nie sú v žiadnom
prípade nudné, ale sú chytľavé, zúrivé a brutálne (presne ako death
metalové riffy majú znieť). Mierne zásahy do blackovejších vôd robí
z tohto albumu ešte zúrivejší počin než zvyčajne, growly sú na slušnej
úrovni a niektoré sóla naozaj stoja za vypočutie. Kapela Defaced síce
neponúka nič nové, ale nuda to v žiadnom prípade nie je a ak pravý
death metal naozaj milujete, možno sa zamilujete aj do tohto albumu.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 3,5/10
Hodnotenie: 7/10
Battle Beast – Unholy Saviour
Žáner: Heavy Metal
Pôvod: Helsinki, Fínsko
Label: Nuclear Blast
Kapela Battle Beast si rozhodne spravila svoje meno počas svojej
ešte kariéry, ale stále sa zdá byť stále v tieni ich oveľa známejších
kolegov a tak so svojim tretím albumom sa pokúšajú ísť im vyrovnať.
Zobrali na to dosť zaujímavú taktiku: je to heavy metal v každom zmysle
slova s pridanými power a symfonickými momentmi, čo za normálnych
okolností by nebolo nič zvláštne, ale spôsob, akým to robia ich jednoznačne
odlišuje. V prvom rade je Battle Beast kapela s veľmi silným ženským
spevom, ktorej dominantnosť sa proste nedá poprieť. Jej miešanie skvelých melódií
s chrapákom, ktorému by nejeden chlap závidel dokáže byť jediným dôvodom,
prečo si túto kapelu proste musíte čeknúť. Avšak na rozdiel od väčšiny
podobných kapiel, ostatok kapely zbytočne nezneužíva jej talent a aj oni
sa poriadne snažili urobiť ten najchytľavejší a najbombastickejší hevík,
aký si dokážete predstaviť. Chytľavé gitarové melódie a riify, epické
sóla, veľmi veľa keyboardových melódií a efektov a všeobecne prehnaný
postoj zaručuje poriadnu zábavu. K tomu pridáme veľmi veľkú rôznorodosť
piesní, teda od rýchlych power metalovo ladených hymien, cez stredné
hard-rockové pecky a krásne balady až v jednom prípade do konca disko
80-tych rokov (vážne :D), tak máte album, ktorý každý jeden milovník hevíku
musí počuť. Battle Beast so svojim tretím albumom ukázali, že určite patria do
ligy kapiel ako Sabaton či Lordi. Tento rok pre heavy metal začal vďaka tomuto
albumu vynikajúco.
Melódia: 9,5/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10
Mechina – Acheron
Žáner: Symphonic Metal/Djent
Pôvod: Chicago, USA
Label: žiadny
Kapela Mechina ma presne pred rokom prekvapila svojim futuristickým industriálno-symfonickým
albumom a opäť privítavame nový rok s novým albumom od tej bandy. Pri
novom albume som očakával niečo podobné ako ich predchádzajuci počin: teda
epická sonická cesta naprieč vesmírom. To som sa pri novom albume aj dočkal,
ale našli sa aj zmeny, ktoré ma dosť prekvapili. Za prvé, je tu oveľa viac
symfoniky a death metalové elementy išli bokom a kybernetických elementov,
ktoré zdobili minulý album je taktiež menej. Taktiež Djent sa dostal viac do
popredia, takže očakávajte veľa osemstrunových komplexných sekačiek. Čo ale
najviac zdobí tento album je rôznorodosť: raz máte čistú symfoniku, potom
technické kúsky, ktoré neskôr vystriedajú ambientné a experimentálne momenty
a ešte ďalej prekvapuje vecami, ktoré by ste normálne nečakali, ale k celkovému
konceptu albumu výborne sadnú. Týmto sa stáva tento album trocha ťažší na
vstrebanie, takže treba jednoznačne si nájsť čas na to. V každom prípade kapela
Mechina vytvorila ďalší veľmi ambiciózny a silný album, ktorý si nič iné,
len pochvalu nezaslúži a fakt, že tento album kapela dokázala vydať presne
rok po ich rovnako vydareným, ale v mnohých ohľadoch odlišným albumom, tú
pochvalu len zmocňuje.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 9,5/10
Hodnotenie: 9/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Abysmal Darkening -
Sub Terra: Doom Metal, Holandsko
Volition - Wreck
Among Ruin: Sludge/Doom Metal, Veľká Británia
Volahn - Aq'Ab'Al: Black
Metal, USA
Jupiter - History Of
Genesis: Symphonic/Neoclassical Power Metal, Japonsko
The Kill - Kill
Them... All: Grindcore, Austrália
Sea Of Desperation -
The Shards - Nightingale's Death (Part I): Melodic Death/Doom Metal, Rusko
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára