utorok 20. januára 2015

Metalový týždenník 2015
Týždeň 1: 1.1 – 11.1.

Abysmalia – Polarization


Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Oulu/Tampere/Vaasa, Fínsko
Label: žiadny
Projekt Abysmalia z Fínska sa vracia po dlhšej dobe vracia so svojim piatym albumom. Kapela sa v minulosti sústredila viac na čistokrvný thrash s progresívnymi elementmi, čo je tak trochu nečakaná kombinácia pre fínsku kapelu. Avšak s novým albumom je tu znateľný rozdiel vo zvuku oproti minulým albumom. Kapela sa teraz hlavne sústredí viac na melodický death s komplexnými aranžmánmi a mnohými elementmi od iných žánrov ako napr. symphonic metal, alebo doom. Takto samozrejme netreba očakávať nejakú priamočiaru silu, ktorá dokáže rozhýbať publikum, v tomto prípade ide hlavne o samotnú hudobnú stránku a hĺbku. Produkcia tohto albumu je na kapelu tohto ranku až prekvapujúco dobrá a dokonca som zostal až obarený keď som zistil, že bicie sú v skutočnosti naprogramované, pretože znejú veľmi prirodzene. Riffy majú svoju hĺbku, chytľavosť a silu, vokály sú kvalitné, či už growlované, alebo spievané a občasné keyboardové a ambientné momentíky to všetko dotvárajú. Každá skladba ponúka niečo iné, čo je na druhej strane aj trochu nevýhodou, keďže som ťažko hľadal spojitosti medzi skladbami, rovnako ako špecifický zvuk, ktorý by dokázal túto kapelu jednoznačne identifikovať. Tento album môžete len zohnať iba cez ich bandcamp stránku a myslím si, že tento album by ste si určite mali čeknúť.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 8,5/10


The Neologist – Coming Full Circle


Žáner: Melodic Death Metal
Pôvod: Pittsburgh/San Diego, USA
Label: žiadny
Projekt The Neologist prichádza so svojim tretím albumom pre fanúšikov melodického death metalu. U tejto dvojčlennej formácie je takmer ihneď viditeľný vplyv od švédskych pôvodcov žánru, menovite In Flames, Dark Tranquillity a Soilwork a ich tvorba zo začiatku storočia. To ale neznamená, že tento album je len nejaká čistá kopírka týchto kapiel bez vlastného zvuku. Jednoznačne prvá vec, ktorú by si mal každý všimnúť je celkové tempo albumu; je to totiž omnoho pomalšie ako u väčšine kapiel v žánri a tak prevažuje hlavne tá melodickejšia a „sladšia“ stránka žánru. Je tu dostatok tvrdších momentov s chytľavými riffmi a silnými, do metalcoru hodenými screamami, ale najväčšie plusy som našiel práve v tých melodických momentoch, kde hudba získava svoju hĺbku a mierny prvok progresivity. Spevák možno znie veľmi podobne ako Anders z In Flames a mnohé motívy, vrátane riffov mi možno až často pripomína tvorbu už vyššie spomenutých kapiel, ale samotné piesne sú na veľmi slušnej úrovni a kapela určite si za ten čas vytvorila aj vlastnú identitu. Znova som ostal prekvapený, že bicie boli v skutočnosti naprogramované, ich zvuk je totiž vážne uveriteľný a na celkovej produkcii som nenašiel nič, čomu by som vyčítal. Kapela The Neologist s novým albumom je určená hlavne tým, ktorí majú radšej tú jemnejšiu stránku melodeathu a hľadajú zvuk podobný starým švédskym kapelám.
Melódia: 8/10
Tvrdosť: 7,5/10
Komplexnosť: 6,5/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7,5/10


Defaced – Forging the Sanctuary



Žáner: Death Metal
Pôvod: Emmental, Švajčiarsko
Label: Rising Nemesis
Švajčiarska kapela Defaced ponúka ako prvá tohto roku nádielku pravého death metalu vďaka svojmu druhému albumu. Musím ale rovno povedať, že je to death metal toho najpravejšieho a kvôli tomu najstereotypickejšieho zmyslu. Všetko, od tvrdých riffov, cez growlové vokály až po bicie, všetko ide presne podľa knihy death metalu. Takýto druh albumu sa teda dá ľahko odsúdiť ako len jedna z ďalších tisícich death metalových nahrávok, ktoré nič nové neponúkajú. Ale sú tu aj dôvody, prečo si tento album treba aj tak vypočuť. Najprv je tu veľmi kvalitná produkcia, ktorá vytvára veľmi silný, agresívny a zrozumiteľný zvuk. Riffy nie sú v žiadnom prípade nudné, ale sú chytľavé, zúrivé a brutálne (presne ako death metalové riffy majú znieť). Mierne zásahy do blackovejších vôd robí z tohto albumu ešte zúrivejší počin než zvyčajne, growly sú na slušnej úrovni a niektoré sóla naozaj stoja za vypočutie. Kapela Defaced síce neponúka nič nové, ale nuda to v žiadnom prípade nie je a ak pravý death metal naozaj milujete, možno sa zamilujete aj do tohto albumu.
Melódia: 3/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 3,5/10
Hodnotenie: 7/10


Battle Beast – Unholy Saviour



Žáner: Heavy Metal
Pôvod: Helsinki, Fínsko
Label: Nuclear Blast
Kapela Battle Beast si rozhodne spravila svoje meno počas svojej ešte kariéry, ale stále sa zdá byť stále v tieni ich oveľa známejších kolegov a tak so svojim tretím albumom sa pokúšajú ísť im vyrovnať. Zobrali na to dosť zaujímavú taktiku: je to heavy metal v každom zmysle slova s pridanými power a symfonickými momentmi, čo za normálnych okolností by nebolo nič zvláštne, ale spôsob, akým to robia ich jednoznačne odlišuje. V prvom rade je Battle Beast kapela s veľmi silným ženským spevom, ktorej dominantnosť sa proste nedá poprieť. Jej miešanie skvelých melódií s chrapákom, ktorému by nejeden chlap závidel dokáže byť jediným dôvodom, prečo si túto kapelu proste musíte čeknúť. Avšak na rozdiel od väčšiny podobných kapiel, ostatok kapely zbytočne nezneužíva jej talent a aj oni sa poriadne snažili urobiť ten najchytľavejší a najbombastickejší hevík, aký si dokážete predstaviť. Chytľavé gitarové melódie a riify, epické sóla, veľmi veľa keyboardových melódií a efektov a všeobecne prehnaný postoj zaručuje poriadnu zábavu. K tomu pridáme veľmi veľkú rôznorodosť piesní, teda od rýchlych power metalovo ladených hymien, cez stredné hard-rockové pecky a krásne balady až v jednom prípade do konca disko 80-tych rokov (vážne :D), tak máte album, ktorý každý jeden milovník hevíku musí počuť. Battle Beast so svojim tretím albumom ukázali, že určite patria do ligy kapiel ako Sabaton či Lordi. Tento rok pre heavy metal začal vďaka tomuto albumu vynikajúco.
Melódia: 9,5/10
Tvrdosť: 4/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10


Mechina – Acheron



Žáner: Symphonic Metal/Djent
Pôvod: Chicago, USA
Label: žiadny
Kapela Mechina ma presne pred rokom prekvapila svojim futuristickým industriálno-symfonickým albumom a opäť privítavame nový rok s novým albumom od tej bandy. Pri novom albume som očakával niečo podobné ako ich predchádzajuci počin: teda epická sonická cesta naprieč vesmírom. To som sa pri novom albume aj dočkal, ale našli sa aj zmeny, ktoré ma dosť prekvapili. Za prvé, je tu oveľa viac symfoniky a death metalové elementy išli bokom a kybernetických elementov, ktoré zdobili minulý album je taktiež menej. Taktiež Djent sa dostal viac do popredia, takže očakávajte veľa osemstrunových komplexných sekačiek. Čo ale najviac zdobí tento album je rôznorodosť: raz máte čistú symfoniku, potom technické kúsky, ktoré neskôr vystriedajú ambientné a experimentálne momenty a ešte ďalej prekvapuje vecami, ktoré by ste normálne nečakali, ale k celkovému konceptu albumu výborne sadnú. Týmto sa stáva tento album trocha ťažší na vstrebanie, takže treba jednoznačne si nájsť čas na to. V každom prípade kapela Mechina vytvorila ďalší veľmi ambiciózny a silný album, ktorý si nič iné, len pochvalu nezaslúži a fakt, že tento album kapela dokázala vydať presne rok po ich rovnako vydareným, ale v mnohých ohľadoch odlišným albumom, tú pochvalu len zmocňuje.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 8/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 9,5/10
Hodnotenie: 9/10


Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Abysmal Darkening - Sub Terra: Doom Metal, Holandsko
Volition - Wreck Among Ruin: Sludge/Doom Metal, Veľká Británia
Volahn - Aq'Ab'Al: Black Metal, USA
Jupiter - History Of Genesis: Symphonic/Neoclassical Power Metal, Japonsko
The Kill - Kill Them... All: Grindcore, Austrália

Sea Of Desperation - The Shards - Nightingale's Death (Part I): Melodic Death/Doom Metal, Rusko

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára