utorok 23. decembra 2014

Metalový týždenník 2014

Extra: Skvelé albumy roku 2014, ktoré som premeškal, časť 1

Thou – Heathen



Žáner: Sludge/Drone/Doom Metal
Pôvod: Baton Rugue, USA
Label: Robotic Empire
Štvrtý album od tejto kapely prináša ďalšiu dávku tríznivého doomu. Kapela Thou si počas svojej krátkej kariéry vytvorila dosť slušné renomé v rámci doomovej komunity a štvorročné čakanie na nový album muselo byť možno až neznesiteľné. Nový album ich ale presvedčil, že to čakanie sa oplatilo, keďže nový album ponúka takú temnotu, napätosť a silu, akú žiadna iná doomová nahrávka z tohto roka nemala. Nový album ponúka veľmi dlhé a epické kompozície a na druhej strane pokojné a drobné interlúdy. Tento album má obrovskú dynamiku a napriek tomu zanecháva rovnakú atmosféru počas celej nahrávky. Gitary majú tvrdý, niekedy špinavý, ale veľmi podmanivý zvuk, ponúkajú riffy, ktoré nenudia a melódie, ktoré len zvýrazňujú ponurosť albumu. Škriekacie vokály neponúkajú veľa nového, alebo špeciálneho, ale výborne dotvárajú celý zvuk. Pri doom metale treba mať niekedy veľa trpezlivosti na to, aby ste sa dostali na rovnakú vlnovú dĺžku, ale pri novom albume od Thou som sa dostal do tej vlnovej dĺžky takmer ihneď a dokonca som chcel aj viac po jeho skončení, čo je priam zázrak pri takmer 75-minútovom albume. Thou prišli s albumom, ktorý určite patrí k highlightom doom metalu roku 2014 a preto by ste ho nemali premeškať.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10


Panopticon – Roads to the North



Žáner: Atmospheric Black/Folk Metal
Pôvod: Louisville, USA
Label: Bindrune
Na margo folk metalu musím povedať, že tento rok nebol veľmi vydarený, ba dokonca naozaj dobrých folk-metalových albumov z tohto roka by som vedel vypočítať iba na prstoch jednej ruky. Našťastie boli tu aj ozaj výnimočné albumy, medzi ktoré bez pochyby patrí aj nový album od sólo projektu Panopticon. To, čo A. Lunn urobil vo svojom piatom počine sa nedá inak pomenovať epické a atmosférické zároveň. Black metalové riffy a blasty robia perfektný podklad ku ostatným veciam, ktoré sa tu dejú. Samotné bicie sú úplne úžasné, hlavne ohromujúce prechody na úrovni najväčších majstrov za bicími. Gitary ponúkajú veľmi bohatú škálu riffov od temných blackových, cez ostré melodeathové, až po atmosférické; melódie sú veľmi silné a sóla veľmi kreatívne. Hoďte na to akustické pasáže, husle a (jednoznačne najväčší highlight) country-bluegrassové(!!!) momenty a emotívne vokály a máme jednu z najambicióznejších vecí v metale, ktoré som mal možnosť počuť. A spomínal som už, že to všetko robí jeden chlapík (no teda okrem huslí)? Nový album od Panopticon treba proste zažiť a dostáva sa do ligy ozaj výnimočných albumov.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 9/10
Hodnotenie: 9,5/10


Gridlink – Longhena


Žáner: Technical Grindcore
Pôvod: Hoboken, USA
Label: Selfmadegod
Ťažko by niekto uveril, že niekto by v žánri ako grindcore dokázal vytvoriť tak originálny album, že by dokázal celú definíciu žánru postaviť naruby a pritom byť bezpochyby grindcore. No tak kapela Gridlink so svojim tretím a (zrejme) posledným albumom to dokázala bez pochýb. Všetky prvky typického grindu sú tu: šialene rýchle bicie, hlasné a bláznivé gitary, revanie ako o život a krátke songy. Lenže kapela to robí spôsobom ako pravdepodobne žiadna kapela pred nimi. Samotné vokály sú až hrôzostrašné svojou intenzitou a vysokým tónom. Gitarové riffy idú priam milión-kilometrovou rýchlosťou sú extrémne intenzívne ale napriek tomu je z nich cítiť jasnú melodiku. Tento album je napriek všetkému asi najmelodickejším grindcoreovým albumom, aký som mal možnosť počuť. To ale nebráni v jeho kakofónie a všeobecnej šialenosti. Jeho krátka stopáž (len niečo vyše 20 minút) vás len prinúti si to vypočuť znova, teda ak váš mozog už nie je vyčerpaný od toľkej šialenosti. Gridlink sa rozlúčili s jednoznačne najsilnejším grindcorovým albumom nielen tohto roka a tým si určite zabezpečili status legendy v žánri.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 9/10
Hodnotenie: 9,5/10


Darkspace – Darkspace III I



Žáner: Atmospheric Black Metal/Ambient
Pôvod: Bern, Švajšiarsko
Label: Avantgarde
Kapela Darkspace si počas svojej kariéry zaslúžila status jednej z najzdrvujúcejších kapiel v black metalovom svete vďaka svojmu nekompromisnému mixu najtvrdšieho blacku s vesmírnym ambientom. Nový album má len tri skladby, ale vyše hodinovú stopáž, takže môžete očakávať poriadne epickú záležitosť. Programované bicie, extrémne temné riffy a elektronické pasáže ponúkajú jednu časť spektra, zatiaľ čo vesmírny ambient, kde sa cítite úplne osamotení a s obrovským strachom, že sa na vás rúti nejaké vesmírne monštrum ponúka druhú časť tohto spektra. Vokály sa objavujú zriedka a nemáte ani len mizivú šancu im porozumieť, ale ich intenzita je tak zdrvujúca, že slová sú absolútne zbytočné. Tento album má neuveriteľne podmanivú, ale v rovnakom čase extrémne odpudzujúcu atmosféru, presne ako pri tých najlepších hororoch. Tento album vytvára pocit, ako by sme boli úplne zanedbateľnou časťou vesmíru, ktorej silu si nedokážeme predstaviť. Tento album rozhodne nie je na každodenné počúvanie, priam naopak, ak nie ste pripravení, alebo zvyknutí na totálnu hudobnú drvivosť, ktorú tento album prináša, tak ju radšej nepočúvajte. Nájdite si čas na to a až vtedy ak nájdete na to odvahu, tak si to pustite. Určite ľutovať nebudete.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 10/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 9/10
Hodnotenie: 9/10


From the Sidelines

Swans – To Be Kind


Žáner: Experimental/Post-Rock
Pôvod: New York, USA
Label: Young God
Kapela Swans mala už od 80-tych kultový status, ale svoj obrovský status získala až pred dvoma rokmi s už legendárnym albumom The Seer. Swans sa vďaka tomu stali kráľmi znepokojujúceho post-rocku hraničiacim až s audiovým mučením. Nový, už trinásty album, pokračuje v trende ich úspešného predchodcu. Už na prvý pohľad je jasné, že to nie je zbežné počúvanie, keďže podobne ako jeho predchodca, tento album má niečo vyše dvoch hodín a siahodlhé kompozície na čele s 30-minútovou epickou skladbou. Kapela Swans jednoznačne kašle na nejaké štandardné postupy a sústredí sa hlavne na náladu, ktorá neustálym opakovaním riffov, neustále rastúcim napätím, ktoré vyprovokuje krásnu hypnózu spojenú so skutočným strachom. K týmito opakujúcimi riffmi a melódiami sa veľakrát pridá veľmi znepokojivý zvuk, ktorý ešte pridá na inak už dosť znepokojivom zvuku nahrávky a vokály, pri ktorých mám isté pochybnosti o psychickom zdraví speváka a lídra kapely, Michaela Giru. To Be Kind je v porovnaní od svojho predchodcu ešte viac surový a sú tu ešte menšie náznaky tradičných melódií, za ktorými by si poslucháč mohol oddýchnuť od neustáleho mučenia, ktorý tento album ponúka. Tento album tvrdý nie je, ale je temnejší, desivejší a odpudzujúcejší než 98% metalových albumov. Je to extrémne vyčerpávajúci album, na ktorý si treba jednoznačne treba nájsť čas a energiu. Ale ak si na to čas nájdete, tak určite neoľutujete. Tento album je proste majstrovské dielo, ktoré si ale musíte vychutnať iba sami, lebo väčšina ľudí si o vás budú zrejme myslieť, že ste blázon, ak im to pustíte. Pre mňa je to jednoznačne najlepší nemetalový album roka, takže inak než plným počtom sa ho ani neoplatí hodnotiť.

Hodnotenie: 10/10


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára