Metalový týždenník 2014
Extra: Skvelé albumy roku 2014, ktoré som
premeškal, časť 1
Thou – Heathen
Žáner: Sludge/Drone/Doom Metal
Pôvod: Baton Rugue, USA
Label: Robotic Empire
Štvrtý album od tejto kapely prináša ďalšiu dávku tríznivého
doomu. Kapela Thou si počas svojej krátkej kariéry vytvorila dosť slušné renomé
v rámci doomovej komunity a štvorročné čakanie na nový album muselo
byť možno až neznesiteľné. Nový album ich ale presvedčil, že to čakanie sa
oplatilo, keďže nový album ponúka takú temnotu, napätosť a silu, akú
žiadna iná doomová nahrávka z tohto roka nemala. Nový album ponúka veľmi
dlhé a epické kompozície a na druhej strane pokojné a drobné interlúdy.
Tento album má obrovskú dynamiku a napriek tomu zanecháva rovnakú
atmosféru počas celej nahrávky. Gitary majú tvrdý, niekedy špinavý, ale veľmi
podmanivý zvuk, ponúkajú riffy, ktoré nenudia a melódie, ktoré len
zvýrazňujú ponurosť albumu. Škriekacie vokály neponúkajú veľa nového, alebo
špeciálneho, ale výborne dotvárajú celý zvuk. Pri doom metale treba mať niekedy
veľa trpezlivosti na to, aby ste sa dostali na rovnakú vlnovú dĺžku, ale pri
novom albume od Thou som sa dostal do tej vlnovej dĺžky takmer ihneď a dokonca
som chcel aj viac po jeho skončení, čo je priam zázrak pri takmer 75-minútovom
albume. Thou prišli s albumom, ktorý určite patrí k highlightom doom
metalu roku 2014 a preto by ste ho nemali premeškať.
Melódia: 6/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10
Panopticon – Roads to the North
Žáner: Atmospheric Black/Folk Metal
Pôvod: Louisville, USA
Label: Bindrune
Na margo folk metalu musím povedať, že tento rok nebol veľmi
vydarený, ba dokonca naozaj dobrých folk-metalových albumov z tohto roka
by som vedel vypočítať iba na prstoch jednej ruky. Našťastie boli tu aj ozaj
výnimočné albumy, medzi ktoré bez pochyby patrí aj nový album od sólo projektu
Panopticon. To, čo A. Lunn urobil vo svojom piatom počine sa nedá inak
pomenovať epické a atmosférické zároveň. Black metalové riffy a blasty
robia perfektný podklad ku ostatným veciam, ktoré sa tu dejú. Samotné bicie sú
úplne úžasné, hlavne ohromujúce prechody na úrovni najväčších majstrov za
bicími. Gitary ponúkajú veľmi bohatú škálu riffov od temných blackových, cez ostré
melodeathové, až po atmosférické; melódie sú veľmi silné a sóla veľmi
kreatívne. Hoďte na to akustické pasáže, husle a (jednoznačne najväčší
highlight) country-bluegrassové(!!!) momenty a emotívne vokály a máme
jednu z najambicióznejších vecí v metale, ktoré som mal možnosť
počuť. A spomínal som už, že to všetko robí jeden chlapík (no teda okrem
huslí)? Nový album od Panopticon treba proste zažiť a dostáva sa do ligy
ozaj výnimočných albumov.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 8,5/10
Komplexnosť: 8,5/10
Originalita: 9/10
Hodnotenie: 9,5/10
Gridlink – Longhena
Žáner: Technical Grindcore
Pôvod: Hoboken, USA
Label: Selfmadegod
Ťažko by niekto uveril, že niekto by v žánri ako
grindcore dokázal vytvoriť tak originálny album, že by dokázal celú definíciu
žánru postaviť naruby a pritom byť bezpochyby grindcore. No tak kapela
Gridlink so svojim tretím a (zrejme) posledným albumom to dokázala bez pochýb.
Všetky prvky typického grindu sú tu: šialene rýchle bicie, hlasné a bláznivé
gitary, revanie ako o život a krátke songy. Lenže kapela to robí
spôsobom ako pravdepodobne žiadna kapela pred nimi. Samotné vokály sú až
hrôzostrašné svojou intenzitou a vysokým tónom. Gitarové riffy idú priam milión-kilometrovou
rýchlosťou sú extrémne intenzívne ale napriek tomu je z nich cítiť
jasnú melodiku. Tento album je napriek všetkému asi najmelodickejším
grindcoreovým albumom, aký som mal možnosť počuť. To ale nebráni v jeho kakofónie
a všeobecnej šialenosti. Jeho krátka stopáž (len niečo vyše 20 minút) vás
len prinúti si to vypočuť znova, teda ak váš mozog už nie je vyčerpaný od
toľkej šialenosti. Gridlink sa rozlúčili s jednoznačne najsilnejším grindcorovým
albumom nielen tohto roka a tým si určite zabezpečili status legendy v žánri.
Melódia: 7/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 9/10
Hodnotenie: 9,5/10
Darkspace – Darkspace III I
Žáner: Atmospheric Black Metal/Ambient
Pôvod: Bern, Švajšiarsko
Label: Avantgarde
Kapela Darkspace si počas svojej kariéry zaslúžila status
jednej z najzdrvujúcejších kapiel v black metalovom svete vďaka
svojmu nekompromisnému mixu najtvrdšieho blacku s vesmírnym ambientom.
Nový album má len tri skladby, ale vyše hodinovú stopáž, takže môžete očakávať
poriadne epickú záležitosť. Programované bicie, extrémne temné riffy a elektronické
pasáže ponúkajú jednu časť spektra, zatiaľ čo vesmírny ambient, kde sa cítite
úplne osamotení a s obrovským strachom, že sa na vás rúti nejaké
vesmírne monštrum ponúka druhú časť tohto spektra. Vokály sa objavujú zriedka a nemáte
ani len mizivú šancu im porozumieť, ale ich intenzita je tak zdrvujúca, že
slová sú absolútne zbytočné. Tento album má neuveriteľne podmanivú, ale v rovnakom
čase extrémne odpudzujúcu atmosféru, presne ako pri tých najlepších hororoch.
Tento album vytvára pocit, ako by sme boli úplne zanedbateľnou časťou vesmíru,
ktorej silu si nedokážeme predstaviť. Tento album rozhodne nie je na každodenné
počúvanie, priam naopak, ak nie ste pripravení, alebo zvyknutí na totálnu
hudobnú drvivosť, ktorú tento album prináša, tak ju radšej nepočúvajte. Nájdite
si čas na to a až vtedy ak nájdete na to odvahu, tak si to pustite. Určite
ľutovať nebudete.
Melódia: 5/10
Tvrdosť: 10/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 9/10
Hodnotenie: 9/10
From the Sidelines
Swans – To Be Kind
Žáner: Experimental/Post-Rock
Pôvod: New York, USA
Label: Young God
Kapela Swans mala už od 80-tych kultový status, ale svoj
obrovský status získala až pred dvoma rokmi s už legendárnym albumom The
Seer. Swans sa vďaka tomu stali kráľmi znepokojujúceho post-rocku hraničiacim
až s audiovým mučením. Nový, už trinásty album, pokračuje v trende ich
úspešného predchodcu. Už na prvý pohľad je jasné, že to nie je zbežné
počúvanie, keďže podobne ako jeho predchodca, tento album má niečo vyše dvoch
hodín a siahodlhé kompozície na čele s 30-minútovou epickou skladbou.
Kapela Swans jednoznačne kašle na nejaké štandardné postupy a sústredí sa
hlavne na náladu, ktorá neustálym opakovaním riffov, neustále rastúcim napätím,
ktoré vyprovokuje krásnu hypnózu spojenú so skutočným strachom. K týmito
opakujúcimi riffmi a melódiami sa veľakrát pridá veľmi znepokojivý zvuk,
ktorý ešte pridá na inak už dosť znepokojivom zvuku nahrávky a vokály, pri
ktorých mám isté pochybnosti o psychickom zdraví speváka a lídra kapely,
Michaela Giru. To Be Kind je v porovnaní od svojho predchodcu ešte viac surový a sú
tu ešte menšie náznaky tradičných melódií, za ktorými by si poslucháč mohol oddýchnuť
od neustáleho mučenia, ktorý tento album ponúka. Tento album tvrdý nie je, ale
je temnejší, desivejší a odpudzujúcejší než 98% metalových albumov. Je to extrémne
vyčerpávajúci album, na ktorý si treba jednoznačne treba nájsť čas a energiu.
Ale ak si na to čas nájdete, tak určite neoľutujete. Tento album je proste
majstrovské dielo, ktoré si ale musíte vychutnať iba sami, lebo väčšina ľudí si
o vás budú zrejme myslieť, že ste blázon, ak im to pustíte. Pre mňa je to
jednoznačne najlepší nemetalový album roka, takže inak než plným počtom sa ho
ani neoplatí hodnotiť.
Hodnotenie: 10/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára